2015-06-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevertheless
Vafan gör jag om jag som säljare blivit blåst?
Köparen har fått varan, blockets direktbetalning; 5850kr skulle komma in på mitt konto idag. Men inga pengar syns till, han har då nekat betalningen i efterhand?
Verkar ju vara guld för köpare att blåsa folk genom denna funktionen.

Hur lång tid har gått sedan affären? Kan vara så att betalningen tar någon dag att registreras; köparen har ju 24 timmar på sig att betala om det gäller ett blocketpaket. Annars är det standardsvaret som gäller: Kontakta köparen vid frågor

Har köparen avböjt affären i efterhand gäller väl normen att denne snarast måste kontakta säljaren och påpeka varför.
Citera
2015-06-18, 21:35
Medlem
Det var en jävel som drev med mig på tradera.
Sålde ett spel till person X där han sade att han fann brödsmulor i spelet och repor ... och det skrev han i mitt omdöme med över 50+ ifrån andra jag handlat och sålt till. Han var även en ny medlem på sidan. Förstår inte det roliga i varför han höll på sådär.
Citera
2015-06-19, 00:21
Medlem
johanness avatar
Trådar sammanfogade.
/mod
Citera
2015-06-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoji
Hur lång tid har gått sedan affären? Kan vara så att betalningen tar någon dag att registreras; köparen har ju 24 timmar på sig att betala om det gäller ett blocketpaket. Annars är det standardsvaret som gäller: Kontakta köparen vid frågor

Har köparen avböjt affären i efterhand gäller väl normen att denne snarast måste kontakta säljaren och påpeka varför.

Vid direktbetalning får du ett mail ifrån Blocket i samarbete med Trustly att köparen betalt in den begärda summan , du får då välja om du vill acceptera detta eller inte , accepterar du för beloppet över till av dig angivet konto .
"En köpare har betalat för din vara!
Du har fått det här mejlet för att en köpare har betalat för din vara via Blockets betaltjänst."
Sen om du accepterar får du en uppmaning också ifrån Blocket i samarbete med Trustly
"Nu ska du skicka eller överlämna varan till köparen!
Du har accepterat betalningen för xxxxx etc"

Blocketpaket betalas direkt när det hämtas ut. Däremot kan man säga att du har 24 timmar på dig att klaga och inget betalas ut till säljaren förrän den tiden gått ut.
Citera
2015-06-21, 22:28
Medlem
anre24s avatar
Folk lär sig aldrig.............

http://gamla.tradera.com/MyTradera/F...?ftgnr=3568700
Citera
2015-06-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Folk lär sig aldrig.............

http://gamla.tradera.com/MyTradera/F...?ftgnr=3568700

Står lite mer om just detta företag här:

http://www.sweclockers.com/forum/tra...shop-bedrageri

http://kundservice.tradera.com/org/t...d/jallashop-1/

http://kundservice.tradera.com/org/t...hop-skandalen/
Citera
2015-06-24, 23:27
Medlem
Så här ligger det till.

Jag har lagt upp en oanvänd xperia z3a på tradera. Priset la jag på 3800kr.

Jag fick nyss ett meddelande av en tjej vid namn Jenny.

Meddelandet lyder så här : Hej, Jag vill att du ska veta att jag är interseted i telefonen och jag kommer att vilja köpa det för min kusin som bor i Västafrika Nigeria för en ceremoniell gåva, och jag kommer att betala dig ett belopp på 4400kr plus frakt via Posten rekommenderat brev till min kusin i Nigeria och jag kommer att göra betalning via banköverföring, om det är okej med dig, gå tillbaka till mig snabbt så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag kommer att göra betalningen så snart jag kan. Vänligen berätta för mig om det är i gott skick, kommer jag att vänta för att läsa från dig Mvh, Jenny

Det känns lite konstigt. Varför bjuder hon 4400kr när jag la 3800kr för telefonen?

Som ni då ser vill hon att jag ska skicka mina bankuppgifter. Är det ens säkert att göra det?

Jag har blivit lurad en gång förut, och det var då på blocket, jag vill verkligen inte gå igenom detta igen.

Så nu undrar jag. Hur ska jag göra så att jag inte blir lurad? Ska jag först se till att jag har pengarna på kontot? Ska jag ens ge ut mitt bankkontonummer?

Hur ska jag göra?

Tackar för alla svar
Citera
2015-06-25, 00:13
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Så här ligger det till.

Meddelandet lyder så här : Hej, Jag vill att du ska veta att jag är interseted i telefonen och jag kommer att vilja köpa det för min kusin som bor i Västafrika Nigeria för en ceremoniell gåva, och jag kommer att betala dig ett belopp på 4400kr plus frakt via Posten rekommenderat brev till min kusin i Nigeria och jag kommer att göra betalning via banköverföring, om det är okej med dig, gå tillbaka till mig snabbt så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag kommer att göra betalningen så snart jag kan. Vänligen berätta för mig om det är i gott skick, kommer jag att vänta för att läsa från dig Mvh, Jenny

Det känns lite konstigt. Varför bjuder hon 4400kr när jag la 3800kr för telefonen?

Som ni då ser vill hon att jag ska skicka mina bankuppgifter. Är det ens säkert att göra det?

Jag har blivit lurad en gång förut, och det var då på blocket, jag vill verkligen inte gå igenom detta igen.

Så nu undrar jag. Hur ska jag göra så att jag inte blir lurad? Ska jag först se till att jag har pengarna på kontot? Ska jag ens ge ut mitt bankkontonummer?

Hur ska jag göra?

Tackar för alla svar

Avråder. Jag hade personligen inte gjort det.

Ett tips är ju att skaffa ett konto endast till överföringar/betalningar på blocket/tradera om du är orolig.
Citera
2015-06-25, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Så här ligger det till.

Hur ska jag göra?

Tackar för alla svar
(Min fetning)

För att inte bli lurad ska du inte göra någonting alls! Glöm!

Det här är bluff, båg och scam och ingenting annat.

Hur bedrägeriet är tänkt att genomföras kan jag inte säga, men det finns åtskilliga exempel i den här tråden.

Och, tänk efter - varför köpa en xperia för 4400 + frakt från Sverige när det finns en fullt fungerande mobiltelefonmarknad i Nigeria?
Citera
2015-06-25, 20:14
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
(Min fetning)

För att inte bli lurad ska du inte göra någonting alls! Glöm!

Det här är bluff, båg och scam och ingenting annat.

Hur bedrägeriet är tänkt att genomföras kan jag inte säga, men det finns åtskilliga exempel i den här tråden.

Och, tänk efter - varför köpa en xperia för 4400 + frakt från Sverige när det finns en fullt fungerande mobiltelefonmarknad i Nigeria?

De överför för mycket pengar, ber mottagaren föra tillbaka överskottet, sedan spärrar de sin transaktion/check och mottagaren lämnas med minus på kontot.
Citera
2015-06-27, 07:31
Medlem
Sjukt tråkigt att Tradera inte bryr sig.

Där är en säljare som konstant har budare med 0 i omdöme när det är för låga bud eller lite dyrare saker.
Man kan se ett mönster, om jag som är lekman ser det måste ju tradera se det med.
Killen sitter och falsk budar för att få upp summan. Tråkigt värre.

http://www.tradera.com/Profile/Items...mberId=1080123
Citera
2015-06-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindo
Sjukt tråkigt att Tradera inte bryr sig.

Där är en säljare som konstant har budare med 0 i omdöme när det är för låga bud eller lite dyrare saker.
Man kan se ett mönster, om jag som är lekman ser det måste ju tradera se det med.
Killen sitter och falsk budar för att få upp summan. Tråkigt värre.

http://www.tradera.com/Profile/Items...mberId=1080123

Tror du är ute och cyklar helt. Det är ganska så ovanliga artiklar och något som just
personer som inte köper allt möjligt skit på tradera kan tänka sig att bjuda på.
Att de har 0 i omdöme innebär inte att de inte varit aktiva tex, utan bara att de inte
fått högsta budet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in