2013-12-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Ett avtal är ett avtal och det är upp till dig att ta till det grövre artilleriet,
Det kostar bara portot att skicka ett inkassobrev.

Inte riktigt, kostar 300 kr.

"Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden om någon är skyldig dig pengar eller om en hyresgäst inte betalar sin hyra. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande."

http://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggande2.html
Citera
2013-12-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitcho

"Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden om någon är skyldig dig pengar eller om en hyresgäst inte betalar sin hyra. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande."

Men nu var det inkasso, inte fogden.
Inkasso är max 180:- extra
http://www.datainspektionen.se/frago...sokostnaderna/
Citera
2013-12-09, 02:27
Medlem
tripxplodes avatar
Citat:
Du får gärna dela med dig av infon

En bedragare har ofta talets gåva och kan lura omkull vem som helst!

1. Köpare hämtar ut paket , säger det är tegelsten = säljaren har inget bevis för de låg en ipad i kartongen och köparn ringer dom och säger det . dom håller pengarna eller tas tillbaka till köparn samma dag om de dröjer mer än 7 dagar från det insatta datumet!

2. Du betalar med blocketsdirektbetalning men 3 cm därifrån står det " betala ej i förskott" Slump ? näe utan alla som satt i system att tjäna pengar vilket Blocket gör på sina kunder som blåser folk dagligen . utan intäkter = ingen vinst och låter personer ha kvar annonserna
Citera
2013-12-17, 18:01
Medlem
Har faktiskt för första gången blivit blåst på tradera. Var ett par SJ-resecheckar, inte för några direkta pengar heller utan han sålde dom för 350kr, ursprungligt värde på 1000kr typ.
Köpte den direkt och fick sms kontakt med han och verka ok ändå, Swischa över pengar och har inte hört av han sen dess.
Jag googlade upp hans namn och staden för att se om han hade något annat telefonnummer och fick då tag i en med samma namn som jag ringde och enligt han så hade det hållt på nästan ett år. en person i södertälje/ sthlm som lurar folk med hans identitet.
Eftersom jag swischa så har jag ju hans telefonnummer och hans riktiga namn så jag vet ju vem det är. Har hans fulla personnummer, adress fb-profil och telefon (han har ett gäng nummer)
Han är skriven hemma hos sin morsa fortfarande men hennes telefonnummer är inte aktivt. Medlem i Nationaldemokraterna.

Har polisanmält det såklart men kan man göra något mer? Bryter väl inte mot regel 0.09 om jag outar hans fulla namn och allt eftersom det är han? Mest för att folk ska kunna varnas om det i framtiden. E så lite pengar men ska ändå förbi södertälje om några veckor så tänkte besöka hans mamma då å snacka lite. Hon måste vara så stolt..
Citera
2013-12-18, 08:45
Medlem
Citat:

Betalningsförläggande och inkassobrev är inte samma sak.
Du kan skicka ett inkassobrev som privatperson.
Har du en laglig och rättmätig skuld kan du tom tjäna lite pengar på det hela
eftersom du har rätt att ta ut avgift för vart brev du skriver plus en bra ränta på skulden.
Förutsatt naturligtvis att gäldenären har tillgångar.
Men varför inte läsa på lite hur det skall gå till.
Citera
2013-12-19, 15:51
Medlem
Blocket bedrägeri, blocketpaketet!!

Har nyligen fått veta att pengarna som jag överförde till det jag trodde var blockets utskick var fejk o jag har blivit blåst på rätt mkt pengar! (10 000kr)

Jag o säljaren var överens om att använda blocketpaketet, i annonsen hade dom "kapat" en persons namn o bostadsuppgifter, skapat mail i dennes namn.
Jag fick mail från svara.inte@blocket.se då annonsen var bortplockad, säljaren hävdade att han/hon fick så många förfrågningar på annonsen o hade plockat bort den varför utskick kom från blocket.
kontonr som fanns där gick ej till blocket utan till bedragaren.
Allt uppdagades när jag tog reda på mob nr till personen som berättade att minst 10st hittils hört av sig o gjort polisanmälan, o att hennes namn o uppgifter var"kapat".

Polisanmälan är gjord men får nog se pengarna som borta!!
Jäkligt lätt att vara efterklok o att man borde kollat med blocket osv. Tyckte jag hade koll då jag läste villkoren på blocket.se, o att man inte ska lämna ut kortnr osv.
Infogar texten som kom från "blocket", o mailet såg verkligen ut att komma därifrån med deras logga avtalsvillkor osv..
//Leffe

S*** B****** vill skicka ett paket till dig!

Detta är en bekräftelse på att din e-postadress har registrerats som köpare i ett ärende hos Blocketpaketet

Säljare: S*** B****** , *****gatan **, 116 ** Stockholm

Stämmer dessa uppgifter?

Köpare:
L*** la*******
****vägen *
903 ** u******

Varans namn: Sonos Playbar,Baslåda samt 2 st Play3, Bridge

Varans pris: 10000:-

Bygger inte denna betalningsförfrågan på en aktuell överenskommelse mellan dig och avsändaren så kan du bortse ifrån detta mail. Otillbörligt användande av denna tjänst rapporteras till vår support. Tjänstens villkor.
Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankkonto. Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för OCR-nummer (som meddelande). Om du betalar via bankkontor ange OCR-numret i blankettens meddelandefält!

Bank: Nordea
Clearingnummer: 3007
Kontonummer: 2058595
(ange "Blocketpaketet" som betalningsmottagare)

OCR-nummer: 51365730
Glöm inte att ange OCR-nummer som meddelande.

Tjänstens villkor

Instruktioner för hur du godkänner betalningen till säljaren kommer att skickas till dig efter att vi mottagit betalningen.
Du hämtar ut varan hos ditt Schenkerombud
Vid en eventuell retur återbetalas köpesumman till dig så fort säljaren mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Returfrakten (89 kr) betalas av dig
Citera
2013-12-19, 18:20
Medlem
Fyfan vad trist, hoppas GM blir ställd inför rätta. Tyvärr så är det inte ofta man får se sina pengar igen.
Citera
2013-12-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe75
Har nyligen fått veta att pengarna som jag överförde till det jag trodde var blockets utskick var fejk o jag har blivit blåst på rätt mkt pengar! (10 000kr)

Jag o säljaren var överens om att använda blocketpaketet, i annonsen hade dom "kapat" en persons namn o bostadsuppgifter, skapat mail i dennes namn.
Jag fick mail från svara.inte@blocket.se då annonsen var bortplockad, säljaren hävdade att han/hon fick så många förfrågningar på annonsen o hade plockat bort den varför utskick kom från blocket.
kontonr som fanns där gick ej till blocket utan till bedragaren.
Allt uppdagades när jag tog reda på mob nr till personen som berättade att minst 10st hittils hört av sig o gjort polisanmälan, o att hennes namn o uppgifter var"kapat".

Polisanmälan är gjord men får nog se pengarna som borta!!
Jäkligt lätt att vara efterklok o att man borde kollat med blocket osv. Tyckte jag hade koll då jag läste villkoren på blocket.se, o att man inte ska lämna ut kortnr osv.
Infogar texten som kom från "blocket", o mailet såg verkligen ut att komma därifrån med deras logga avtalsvillkor osv..
//Leffe

S*** B****** vill skicka ett paket till dig!

Detta är en bekräftelse på att din e-postadress har registrerats som köpare i ett ärende hos Blocketpaketet

Säljare: S*** B****** , *****gatan **, 116 ** Stockholm

Stämmer dessa uppgifter?

Köpare:
L*** la*******
****vägen *
903 ** u******

Varans namn: Sonos Playbar,Baslåda samt 2 st Play3, Bridge

Varans pris: 10000:-

Bygger inte denna betalningsförfrågan på en aktuell överenskommelse mellan dig och avsändaren så kan du bortse ifrån detta mail. Otillbörligt användande av denna tjänst rapporteras till vår support. Tjänstens villkor.
Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankkonto. Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för OCR-nummer (som meddelande). Om du betalar via bankkontor ange OCR-numret i blankettens meddelandefält!

Bank: Nordea
Clearingnummer: 3007
Kontonummer: 2058595
(ange "Blocketpaketet" som betalningsmottagare)

OCR-nummer: 51365730
Glöm inte att ange OCR-nummer som meddelande.

Tjänstens villkor

Instruktioner för hur du godkänner betalningen till säljaren kommer att skickas till dig efter att vi mottagit betalningen.
Du hämtar ut varan hos ditt Schenkerombud
Vid en eventuell retur återbetalas köpesumman till dig så fort säljaren mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Returfrakten (89 kr) betalas av dig

Det kanske hade varit bra om du hade kollat vad Blocketpaketet var för någonting,
där betalas ingenting i förskott, och det är Schenker du får mail ifrån.
Citera
2013-12-19, 22:19
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
Fyfan vad trist, hoppas GM blir ställd inför rätta. Tyvärr så är det inte ofta man får se sina pengar igen.

Nej, det är inte ofta de ställs inför rätta eller att gärningsmannen åker fast. När jag blev blåst hade jag både annons, epostkonversation, banktransaktioner och hela rubbet men ändå blev jag meddelad att teknisk bevisning saknades. Polisen meddelade mig att han hade flera transaktioner på sitt konto. Men jag antar att åklagaren skiter i det helt enkelt. Handlar det om grova summor åker dom fast, men då är det ofta miljonbelopp.
Citera
2013-12-19, 22:24
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Nej, det är inte ofta de ställs inför rätta eller att gärningsmannen åker fast. När jag blev blåst hade jag både annons, epostkonversation, banktransaktioner och hela rubbet men ändå blev jag meddelad att teknisk bevisning saknades. Polisen meddelade mig att han hade flera transaktioner på sitt konto. Men jag antar att åklagaren skiter i det helt enkelt. Handlar det om grova summor åker dom fast, men då är det ofta miljonbelopp.

Ingen blir dömd och Tradera tar inget ansvar.

Sluta gör affärer på tradera det är ett riktigt fittföretag,

har själv blivit blåst på Tradera
Citera
2013-12-20, 22:27
Medlem
tripxplodes avatar
Va försiktiga när man pröjsar för saker på blocket.

Har man en gång satt något i system och tro mig om det var 10 som blivit blåsta är det minimum 5 till .

Inte med samma vara men liknande !

Vill man ta fast en bedragare så anlita en för o jaga rätt på ett eller annat sett

Hjälpt ett par här faktiskt då ja vill göra rätt för mig ! Är ni osäkra ? dra ett pm
Citera
2013-12-21, 00:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
Jag hittade en macbook air på blocket för 5000kr, 1 månad gammal nypris ca 10 000kr. Annonsören bor knappt 5 mil härifrån och ville bli av med datorn så fort som möjligt för att den var oduglig till det hon behövde dator till.
Iallafall, jag slängde iväg ett mail och berättade att jag var intresserad, inget svar, annonsen togs bort. Dagen efter fick jag ett mail som verkade vara ett massutskick, inget skumt i det, men där först till kvarn gällde, så jag var snabb med att svara att jag köper.
Enda problemet var att hon hade behövt åka iväg till gotland (jag bor i småland) i 2 veckor med jobbet ganska akut och tänkt sälja den på gotland istället. Men hon föreslog att skicka den till mig med hjälp av "blocketpaket" som fungerar på ett väldigt säkert sätt för mig som köpare, hon får inga pengar förrän tidigast 24h efter att jag hämtat ut paketet, överensstämmer inte varan med det som köpet gäller så kan jag reklamera och skicka tillbaka paketet.

Låter detta skumt? Med tanke på priset och just den hastiga resan. Om det nu är en blåsning, hur går den tillväga?

mvh

edit; värt att tilläggas är också att jag inte har haft telefonkontakt med säljare, enbart mail.

Nu har flera redan påpekat det men ja för i helvete, det är en scam. Att folk aldrig lär sig, om något verkar för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in