2014-06-16, 15:12
Bannlyst
In before papperskorg. Du får läsa på om banksekretessen märker jag.
Citera
2014-06-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
In before papperskorg. Du får läsa på om banksekretessen märker jag.

Får polisen lämna ut namnet på den som står på kontot?
Citera
2014-06-16, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svarthatt

Tror det ligger till såhär:

Banken får lämna ut namn TILL polisen (inte dig) på personen bakom kontot om han begått ett brott som kan ge minst 2 års fängelse.

Men du kan i princip glömma dina pengar och få reda på vem det är, bedrägeri mot privatpersoner speciellt små som i ditt fall läggs bara överst i pappershögen hos polisen. I Sverige är det viktigare att lägga polisens resurser på att jaga personer som delar nya Åsa-Nisse och röker en ört.
Citera
2014-06-16, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svarthatt

namnet kommer du få ut om anmälan går vidare.

men varken polis eller banken kommer lämna ut uppgifter innan allt är "klart"
Citera
2014-06-16, 16:23
Medlem
bettreforrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoalgot
MAIL:

From: toote0@outlook.com
To:XXXXXXXXXXhotmail.com
Subject: RE: Sålt objekt: STIGA - Autoclip 720S STIGA - Autoclip 720S Nyskick, 208766841. Köpare: Volvoalgot
Date: Mon, 26 May 2014 19:55:29 +0000

Hej och stort grattis till vunnen vara

Konto i Swedbank,
clear: 8129-9 konto: 43 742 012-8

Om det är något så är det bara att höra av dig.

Dubbelkolla så din adress på Tradera stämmer för det är dit jag kommer skicka den.

Med vänliga hälsningar
-------------------------------------------------------------------------------------------------
From: XXXXXXXXXXhotmail.com
To: toote0@outlook.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Är det okej om jag kommer förbi och hämtar maskinen och betalar kontant?
om det går bra så vilken tid/dag kan jag komma?

Häls// JoXXX

Hej
Jag har inte varan hemma, har den i sommarstugan i Lund där jag är nu.
Du kan betala med Paypal om du känner dig osäker.
Mvh

From: XXXXXXXXXXhotmail.com
To: toote0@outlook.com
Subject: RE: Sålt objekt: STIGA - Autoclip 720S STIGA - Autoclip 720S Nyskick, 208766841. Köpare: Volvoalgot
Date: Mon, 26 May 2014 22:25:11 +0000

Men din jävla idiot läste du inte vad hon skrev?
På vilket sätt är hon en bedragare om hon erbjuder Paypal? Vet du hur Paypal fungerar?
"Du kan betala med Paypal om du känner dig osäker."

Idiot!
Citera
2014-06-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bettreforr
Men din jävla idiot läste du inte vad hon skrev?
På vilket sätt är hon en bedragare om hon erbjuder Paypal? Vet du hur Paypal fungerar?
"Du kan betala med Paypal om du känner dig osäker."

Idiot!

Vadå idiot? klart som fan du kan bli blåst via paypal,stulet person/konto så kan man gå jävlig långt! googla och läs på lite mer du!
allt är möjligt i bedrägeri världen.

Personen i fråga hade ett oreggat paypal. ringde och frågade paypal.
telefonnummret stämmer inte.
när jag sa att det inte gick och betala så ville "denne" ha pengarna på sitt bankkonto.
vilket inte finns en chans i helevete att jag betalar till.
har inte hört ett ljud efter detta.
Citera
2014-06-17, 22:16
Medlem
kapten_momos avatar
Jag blev lurad på 18500kr. för en månad sedan. Självklart borde jag ha fattat bättre men naiv som jag var så trodde jag att det räckte med att ha köparens adress, namn, personnummer etc. "För då skulle han ju inte kunna blåsa mig". Vad jag inte visste eller hade räknat med är att Polisen är totalt ointresserade och lägger ned fallet innan jag ens hunnit berätta klart min historia för dem i telefon. Polisen skiter således fullständigt i den här formen av brott. Man kan ju fråga sig varför. Läskigt att dom här bedragarna får hålla på.. Blev lite chockad när jag insåg sanningen..
Citera
2014-06-17, 23:50
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten_momo
Jag blev lurad på 18500kr. för en månad sedan. Självklart borde jag ha fattat bättre men naiv som jag var så trodde jag att det räckte med att ha köparens adress, namn, personnummer etc. "För då skulle han ju inte kunna blåsa mig". Vad jag inte visste eller hade räknat med är att Polisen är totalt ointresserade och lägger ned fallet innan jag ens hunnit berätta klart min historia för dem i telefon. Polisen skiter således fullständigt i den här formen av brott. Man kan ju fråga sig varför. Läskigt att dom här bedragarna får hålla på.. Blev lite chockad när jag insåg sanningen..

Vad köpte du? Tradera eller blocket? Kontonummer?
Citera
2014-06-18, 13:08
Medlem
Swedbank får inte lov att lämna ut några uppgifter om dig till andra (Vet inte hur det funkar med alla banker) även om dem ringer till Swedbank och säger att dem har blivit lurade på 10,000 och säger att dem inte har fått någonting.
Citera
2014-06-18, 20:34
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoalgot
Vadå idiot? klart som fan du kan bli blåst via paypal,stulet person/konto så kan man gå jävlig långt! googla och läs på lite mer du!
allt är möjligt i bedrägeri världen.

Personen i fråga hade ett oreggat paypal. ringde och frågade paypal.
telefonnummret stämmer inte.
när jag sa att det inte gick och betala så ville "denne" ha pengarna på sitt bankkonto.
vilket inte finns en chans i helevete att jag betalar till.
har inte hört ett ljud efter detta.
Idiot för att:
Du som är erfaren traderare och har över 150 omdömen handlar (vara för 5000kr) av en nyreggad som har noll omdömen och som inte erbjuder avhämtning. En erfaren smart traderare undviker förstås säljare utan (bra) historik, speciellt när det gäller varor för flera tusenlappar.
Citera
2014-06-24, 10:26
Medlem
WangHaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiaano
kan ni fòrklara varfòr ni sàger att paysongaranti inte àr en 100 procentig sàkerhet?
Undrar detsamma.
Citera
2014-06-25, 21:34
Avslutad
Borde jag anmäla detta?

Köpte en sak på tradera i februari, för ett vrakpris kan man säga. Hade efter det sms-kontakt med säljaren och märkte då att min adress på tradera var min gamla adress. Var då tydlig och sa det till honom så att han inte skulle skicka fel. Sedan gick det typ 2 veckor utan att jag fått något paket, så då frågade jag om han hade skickat det. Då svarade han att det hade han gjort. Några dagar senare säger han att ICA hade lämnat tillbaka paketet eftersom det inte hade gått att lämna ut det. Sedan dröjer ca 2 veckor till och jag frågar om han har skickat det, men han skjuter hela tiden på det av olika anledningar. När det gått typ 2 månader ringer jag och frågar vad han håller på med, och han säger då att han har skickat det till min nya adress.

Nu har det gått 4 månader och han skyller på att någon "filur på posten har norpat paketet" och att "idioterna på ICA har läst fel" osv. Trots det har han ändå fått bra omdömen från tidigare sålda objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in