2014-03-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarwi
hennes alias är " smurfen_88 " och heter Linda Ottosso* bor i Vänersborg bor tillsammans med en annan tjej och jag misstänker att sambon oxo har ett traderakonto och gör samma sak.

sambon heter Kathleen Sch*ultz men jag har inte hittat henne på tradera än

har nu hittat henne alias : : musikdiggaren84

så passa er för henne oxo
Citera
2014-04-17, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelost
700, men pengarna bryr jag mig inte om. Det är ju typ en fis i rymden. Det stör mig bara att han gör så haha, och jag vill att han ska genomgå en smärtsam död jag vill inte bidra till hans horor!

wow, sökte på internet nu för att hitta mer info om den personen som blåste mig för någon månad sedan. Visa sig att det är exakt samma person som blåste dig. Vi mejlade kanske 20 gånger fram och tillbaka och han beskrev hur hans dotter var sjuk och hälsade till min familj och frågade en massa om mig. äckel. Skickade även bilder på lägenheten och hans pass dum och desperat som jag var så förde jag ju över pengarna. Han fortsatte dock att höra av sig efter för att beskriva att han kontaktat posten, att paketet var på väg osv. Sen slutade han såklart att svara. Jag ringde personen som bodde i den lägenheten som han uppgav var hans och det visade sig att han mottagit ca 20-30 samtal den senaste månaden, alla dessa från unga tjejer. Spårade hans namn (det som står på passet) och det går till något "pall-bolag" alltså ett företag... Gjorde även en polisanmälan men det har inte hänt något mer med det... fyfan, undra hur många personer han har lurat. Detta borde uppmärksammas mer då detta aset verkar ha fått tag i en hel del pengar.
Citera
2014-05-05, 14:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Bumpar den här, då den verkar mest lämplig.
Sålde lite kurslitteratur på blocket för ett tag sedan. Fick inte betalt för den andra boken, en relativt liten summa på 150 kronor. Har skrivit till köparen på Facebook nu, eftersom det har gått ett tag utan att betalning har kommit in. Svarar han inte funderar jag på att polisanmäla, kanske onödigt för en sådan liten summa men ändå. Vad anmäler man för? Och är det ens värt att anmäla när det gäller en sådan liten summa?
Citera
2014-05-06, 18:17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Bumpar den här, då den verkar mest lämplig.
Sålde lite kurslitteratur på blocket för ett tag sedan. Fick inte betalt för den andra boken, en relativt liten summa på 150 kronor. Har skrivit till köparen på Facebook nu, eftersom det har gått ett tag utan att betalning har kommit in. Svarar han inte funderar jag på att polisanmäla, kanske onödigt för en sådan liten summa men ändå. Vad anmäler man för? Och är det ens värt att anmäla när det gäller en sådan liten summa?

Bump.
Citera
2014-05-07, 18:42
Medlem
TuXIs avatar
Skulle vilja varna för en bedragare på blocket....
Efter en annons på en kamera så har jag blivit av med en stor summa pengar.

Han har tagit någon annans namn, adress och nummer.
Han ville använda "Payson" istället för "blocketpaketet". Märktes ju snart av vilken anledning.
Han har satt upp ett mail som ser ut som om det kommer direkt från payson, vilket det inte gör. I mailet finns clearing och kontonummer till "payson" men som i själva verket går till bedragaren. (Banken kunde ju dock inte hjälpa mig.)

Om man kollar lite mer noggrant i headern i mailet(lite för sent....), så är det skickat via någon obskyr server. (freemail.byetcluster.com) Finns väl inget att göra med ip-adresserna i början heller...?

Tycker synd om personen vars identitet blir utnyttjad.

Ärendet är polisanmält.
Citera
2014-05-07, 22:27
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Skulle vilja varna för en bedragare på blocket....
Efter en annons på en kamera så har jag blivit av med en stor summa pengar.

Han har tagit någon annans namn, adress och nummer.
Han ville använda "Payson" istället för "blocketpaketet". Märktes ju snart av vilken anledning.
Han har satt upp ett mail som ser ut som om det kommer direkt från payson, vilket det inte gör. I mailet finns clearing och kontonummer till "payson" men som i själva verket går till bedragaren. (Banken kunde ju dock inte hjälpa mig.)

Om man kollar lite mer noggrant i headern i mailet(lite för sent....), så är det skickat via någon obskyr server. (freemail.byetcluster.com) Finns väl inget att göra med ip-adresserna i början heller...?

Tycker synd om personen vars identitet blir utnyttjad.

Ärendet är polisanmält.
Edit:

Mailet kom från "payson@payson.se". For the record. Nu när jag söker på mailen så hittar jag några artiklar osv. som bevisar att jag inte är ensam.
Citera
2014-05-16, 19:58
Medlem
Blivit blåst på tradera, vad göra?

Jag såg en annons på tradera på en dator som verkade trovärdigt. Annonsören har ca 10 positiva feedback så jag tänkte inte mer på det. Men när jag vann aktionen och betalade in ca 7000 till hens konto på paypal så ser inte mer av datorn eller pengarna. Dom uppgifter jag fick av annonsören är fejk och mobilen är ett kontaktkort där hen inte svarar längre. Jag har gjort en anmälan till polisen och inte hört något av dom efter det. Jag vet att jag var dum och vill inte ha några kommentarer på hur jag har gjort, jag har lärt mig en läxa.

Hur kan polisen ta fast dom dessa som håller på och bedrar folk på tradera? Jag tänker också på om denna person sitter på öppet nätverk och hur kan man då spåra honom eller henne?
Citera
2014-05-16, 20:00
Medlem
knasen79s avatar
Din bank ska kunna hjälpa dig spåra bedragaren eftersom du gjort en överföring till någons konto.
Citera
2014-05-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Din bank ska kunna hjälpa dig spåra bedragaren eftersom du gjort en överföring till någons konto.

aa men bedragaren använder sig antagligen sig inte av sitt personliga paypal eftersom han inte har angett sitt riktiga namn eller kontaktuppgifter
Citera
2014-05-16, 20:08
Medlem
knasen79s avatar
PayPal har rutiner för att hantera bedrägerier.
Citera
2014-05-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
PayPal har rutiner för att hantera bedrägerier.
jo jag har hört att paypal betalar tillbaka pengar om man har blivit bedragen men jag vill att bedragaren ska åka fast, så hur kan polisen gripa denna bedragaren eller går det helt enkelt inte?
Citera
2014-05-16, 20:12
Medlem
knasen79s avatar
Polisen utreder inte sådana brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in