2014-09-05, 00:35
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Har en annons ute på blocket och fick idag mail från en "köpare". köparen påstod att han bodde utomlands och ville ha mina bank uppgifter och/eller paypal adress för att göra betalningen. Han fick då min paypal adress och nån timme senare fick jag ett fake mail från "paypal" där det stod att pengarna var skickade till mitt konto - vilket dom i själva verket inte alls var då jag inte hade någon aktivitet på min paypal överhuvud taget.

Vad bör jag göra härnäst? bara ignorera "köparen" eller svara att köpet är avbrutet?(så jag åtminstone kan säga att jag gjort 100% rätt)

Ignorera det bara. Varför ens engagera sig från början när det är så tydligt att det är ett bedrägeriförsök? Om du ändå vill göra något så kontakta polisen om situationen.
Citera
2014-09-05, 01:20
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Ignorera det bara. Varför ens engagera sig från början när det är så tydligt att det är ett bedrägeriförsök? Om du ändå vill göra något så kontakta polisen om situationen.

Får med sådant 4 av 10 ggr när jag säljer nåt på blocket att man ska skicka till london,nigeria,malmö,m m inte för ja tror de är folk som går på deras fakebrev om en paypal betalning

Fick senast ett sådant idag ...
Citera
2014-09-05, 01:57
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Köpte nåra diamantringar i guld för några år sen blev grundlurad på flera hundra, en ring var trasig gav den till en zigienare då jag inte kunde panta den tänkte att "dom gillar väl guld"
Citera
2014-09-05, 11:15
Medlem
Citat:
Aa lika bra. Dock så har jag en annan vara upp för försäljning på blocket och en person bosatt i Sverige hörde av sig. Han ville då att jag skulle skicka saken till han då han bor rätt långt bort. Så nu till min fråga: är det säkert att skicka med blocket paket? Skulle köparen tex kunna ta emot varan och sedan "ångra" sig och skicka tillbaka något helt annat, samt komma undan med det?
Citera
2014-09-05, 11:28
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Aa lika bra. Dock så har jag en annan vara upp för försäljning på blocket och en person bosatt i Sverige hörde av sig. Han ville då att jag skulle skicka saken till han då han bor rätt långt bort. Så nu till min fråga: är det säkert att skicka med blocket paket? Skulle köparen tex kunna ta emot varan och sedan "ångra" sig och skicka tillbaka något helt annat, samt komma undan med det?

Tar du inte betalt innan du skickar iväg den?
Citera
2014-09-05, 11:38
Medlem
dannelitows avatar
Farsan blev blåst på 2000 av någon snubbe som kallade sig "Su*e", idioten hade sitt vanliga telefonnummer och vips så hittade man "Su*e" på Truecaller, tillochmed hans Facebook. Efter några dagar så kontaktade bror min och sade några trevliga saker, så hör "Sune" av sig direkt från ingenstans att någon har "hotat" honom, och skickade paketet direkt... Jävla mesar som tror att de kan blåsa folk
Citera
2014-09-06, 19:15
Medlem
Tror inte polisen gör något åt dessa jävla nigeria breven. och speciellt inte paypal bedrägeri.
Citera
2014-09-18, 19:51
Medlem
anre24s avatar
Har blivit polisanmäld pga sen leverans, inte ens gått 5 dagar sedan auktionsslut pga sjukdom. Har iaf nu skickat iväg det. Ska man göra motanmälan...? Skickade ett mail till köparen och frågade om hon hade något vett i skallen då det inte ens gått en vecka.
Citera
2014-09-18, 22:28
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Har blivit polisanmäld pga sen leverans, inte ens gått 5 dagar sedan auktionsslut pga sjukdom. Har iaf nu skickat iväg det. Ska man göra motanmälan...? Skickade ett mail till köparen och frågade om hon hade något vett i skallen då det inte ens gått en vecka.

Vad menar du att du skulle anmäla personen för?
Citera
2014-09-18, 23:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad menar du att du skulle anmäla personen för?
Falsk tillvitelse men leder sannolikt inte till nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Har blivit polisanmäld pga sen leverans, inte ens gått 5 dagar sedan auktionsslut pga sjukdom.
Sjukdom eller inte, 5 dagar är åt helvete för tidigt för anmälan i mitt tycke.
Citera
2014-09-20, 23:58
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Sjukdom eller inte, 5 dagar är åt helvete för tidigt för anmälan i mitt tycke.

Ja det kan vara tidigt och sen beror det givetvis även på omständigheterna också. Att du gör en motanmälan och upptar våra skattemedel ännu mera gör dig bara larvig, leverera paketet och svälj det andra.
Citera
2014-09-21, 00:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Spara dig besväret.

Falsk tillvitelse kräver att personen uppsåtligen agerat på set viset. Med andra ord, personen måste ha gjort anmälan efter att de fått reda på att du faktiskt uppfyllt din del av avtalet.

Sen tucker jag ju förvisso att du borde informerat köparen om förseningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in