2012-08-14, 09:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Någon utomstående har kommit åt dina inloggningsuppgifter,
antingen genom tex ett falskt e-mail eller så har man lyckats placera en trojan i din dator,
kanske också via ett mail tex.
Du kanske bör fundera på vad som finns i din dator just nu.
Eller också så hade h*n användarnamnet även som lösenord
Citera
2012-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Eller också så hade h*n användarnamnet även som lösenord

Hö,hö, ja jäklar hörru,att jante tänkte på det

Visserligen lever ju inte jag jämte datorn,men har alltid uppdaterat virusskydd,inga skumma mejl och väldigt länge sedan jag va inloggad på trdera...Men men,man lär så länge man lever!
Citera
2012-08-14, 20:49
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Hö,hö, ja jäklar hörru,att jante tänkte på det

Visserligen lever ju inte jag jämte datorn,men har alltid uppdaterat virusskydd,inga skumma mejl och väldigt länge sedan jag va inloggad på trdera...Men men,man lär så länge man lever!
Stort aja-baj att ha det på det viset, ju
Dock så kan man ju inte tänka på allt, alltid.
Citera
2012-08-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Stort aja-baj att ha det på det viset, ju
Dock så kan man ju inte tänka på allt, alltid.

Ehum,jag gjorde ett försök att vara sarkastisk...
Jag hade alltså inte samma login.
Skit samma,lite tristare för de som blev blåsta på stålar..
Citera
2012-08-15, 14:03
Medlem
rekoTyps avatar
http://www.blocket.se/malmo/Samsung_galaxy_s3_41981564.htm?ca=23_8&w=1

Skriker stöldgods om denna mobil. "som otur så har man fått den i present och har ingen användning av den för att jag har redan en". Vem fan köper en mobil till någon utan att veta om personen i fråga redan har en. Någon med tips om vem personen är?
Citera
2012-08-15, 14:49
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekoTyp
http://www.blocket.se/malmo/Samsung_...tm?ca=23_8&w=1

Skriker stöldgods om denna mobil. "som otur så har man fått den i present och har ingen användning av den för att jag har redan en". Vem fan köper en mobil till någon utan att veta om personen i fråga redan har en. Någon med tips om vem personen är?

Den där telefonen existerar förmodligen inte ens med tanke på att det bara är en reklambild på den som är tagen av/från tillverkaren och inte en riktig tagen i hemmiljö eller liknande.

Telefonnumret är förmodligen ett kontantkort då man ej får upp några träffar på hitta.se och inget vettigt dyker upp när man googlar på numret. En annan indikation på att det är en bluff är att priset är lågt nypris ligger från 5000 kr och uppåt.

Men du kan alltid testa ringa eller dra iväg ett mejl och höra om du kan hämta den på plats om du då får diverse ursäkter om att det ej är möjligt så är det garanterat bluff, vilket jag tror det är redan utifrån hur annonsen är utformad.
Citera
2012-08-17, 13:13
Medlem
mina3grabbars avatar
Fick av en händelse syn på denna säljare på Tradera:
ENAS500. Avstängt konto. Läser man på omdömena så är denna filur tillbaka med nya alias hela tiden.
Bland annat: MMOGREN, HELENTT, ZTZT44, HELNETT

Namn på bedragaren: Ena* Jas*im (* = s) (Skriver svarskommentarer på dålig svenska)

Hittar inte att denna har varit uppe för granskning i forumet.
Citera
2012-08-20, 00:51
Medlem
distanss avatar
Tyvärr måste även jag nu börja ställa frågor i denna tråd

Banken kan skicka ett brev till mottagaren av pengarna och säga att transaktionen var felaktigt och be (ja, BE) om att pengarna återförs. Detta kommer rendera i 25 gram papper i återvinningen och jag får inte reda på vem som äger mottagarkontot pga banksekretessen.

Om jag polisanmäler, får jag då reda på vem det är, eller dom lägger ner det slentrianmässigt?
Citera
2012-08-20, 06:01
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Tyvärr måste även jag nu börja ställa frågor i denna tråd

Banken kan skicka ett brev till mottagaren av pengarna och säga att transaktionen var felaktigt och be (ja, BE) om att pengarna återförs. Detta kommer rendera i 25 gram papper i återvinningen och jag får inte reda på vem som äger mottagarkontot pga banksekretessen.

Om jag polisanmäler, får jag då reda på vem det är, eller dom lägger ner det slentrianmässigt?

Förutsatt att du är den enda som blivit lurad av denna person och satt in pengar på det specifika kontonumret så lär inte polisen bry sig nämnvärt däremot är chansen större att de agerar om det är ett antal anmälningar liggandes mot personen / kontonumret, då kan de begära ut uppgifter om vem som står som ägare till kontonumret från banken.

Så se till att anmäl även om chansen att polisen ska agera och att du ska få tillbaka pengarna inte är allt för hög men om du inte anmäler är chansen lika med noll såvida du inte lyckas få tag på uppgifterna på annat sätt.
Citera
2012-08-21, 19:58
Medlem
Någon som har erfarenhet om Jetpad på tradera?
Tror jag blivit blåst av honom då jag inte fått det jag borde för ca 1.5 vecka sedan. Visserligen handlar det bara om en hundring men det är ändå principen.

Kan man kontakta polis i frågan? Eller bör man åka ner till Malmö och slå sönder hans lägenhet?
Citera
2012-08-21, 20:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poltava
Någon som har erfarenhet om Jetpad på tradera?
Tror jag blivit blåst av honom då jag inte fått det jag borde för ca 1.5 vecka sedan. Visserligen handlar det bara om en hundring men det är ändå principen.

Kan man kontakta polis i frågan? Eller bör man åka ner till Malmö och slå sönder hans lägenhet?

Läser man negativa omdömen säljaren har så verkar han vara lite seg på att skicka varor ibland, har du provat mejla honom och frågat om varan är skickad? Du kan polisanmäla honom men ärligt talat lär de inte göra så mycket med tanke på det låga beloppet men det är klart om många har anmält honom kanske de vidtar åtgärder.

Men testa mejla först och hör med säljaren först, dock verkar han vara dålig på att svara också om man ska tro de som gett han negativa omdömen.
Citera
2012-08-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Läser man negativa omdömen säljaren har så verkar han vara lite seg på att skicka varor ibland, har du provat mejla honom och frågat om varan är skickad? Du kan polisanmäla honom men ärligt talat lär de inte göra så mycket med tanke på det låga beloppet men det är klart om många har anmält honom kanske de vidtar åtgärder.

Men testa mejla först och hör med säljaren först, dock verkar han vara dålig på att svara också om man ska tro de som gett han negativa omdömen.

Han har inte svarat på mitt nästan 2 dygn gamla mail, visst kanske inte så länge men vad fan allt är ju inrikes så då förväntar man ju sig att få varan efter en dag eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in