Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-07, 22:49
  #3373
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Blocket och ingen annan seriös firma heller för den delen skickar ut mejl och frågar efter dina kortuppgifter.
Du har ju dessutom betalat via telefon så varför fundera överhuvudtaget?
För att det såg ut som om det drog 540 kr, men det var jag som kollade fel. Jag märkte en överföring med "Blocket" när jag köpte kurslitteratur, tog för givet att denna posten var annonsavgifterna som drogs och därför lät det först väldigt rimligt då summan verkade högst rimligt och allt då jag nog lagt runt 180 kr på annonser den senaste tiden. Det du skriver stämmer dock, det var bara jag som tyckte det var mycket märkligt att summan stämde så väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om du sätter muspekaren över länken så kommer du högst troligen se att den leder till en helt annan adress än blocket.
Stod blocket.se konstigt nog under alla länkar jag såg, men det var "underdomänen" som var annorlunda, där man skulle skriva in koden.

Detta var givetvis ett bluffmejl eftersom inga pengar dragits från mitt konto ens och det var givetvis suspekt från första början!
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-02-07 kl. 22:55.
Citera
2014-02-09, 02:53
  #3374
Medlem
Hejsan köpte 3 olika varor av en på tradera för nästan 1k, satte över pengarna samma dag jag köpte dessa på "köp direkt" en vecka senare efter ca 2-3 mail så svarar hon att hon ska skicka mina varor, en vecka senare har jag fortfarande inte fått dem. mejlar henne ännu mera och får tillslut 2 av mina 3 varor!! nu har hon ignorerat mig under 4 dagar. ska kontakta tradera i morgon men vet att dom inte kan göra något åt detta.

Jag har en plan att skapa ett oseriöst konto och lägga bud/köpa en massa saker utav denna traderare som jag självklart inte kommer betala för, för dem kommer ju att behöva betala en del för varje sak folk köper till tradera. vill jävlas tillbaka för att denne jevel har stulit 399kr av mig bara sådär. men hur fasen gör man det så man inte kan bli spårad? göra det på telefonen på typ Mcdonalds gratis wifi? men kan dom inte se vilken mobil som gjort det om det skulle gå så långt? annars tips??

Kanske låter fjantigt men är så jävla less på folk som lurar pengar av andra samt att 399:- är en del pengar för mig..

Funderar på att köpa Bahnhofs Anonym surf. blir man helt säker då? kan man göra vad som helst på nätet så utan att nån kan ta reda på vem man är ?
MVH !
__________________
Senast redigerad av willyspluskund 2014-02-09 kl. 03:08.
Citera
2014-02-09, 08:31
  #3375
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willyspluskund
Hejsan köpte 3 olika varor av en på tradera för nästan 1k, satte över pengarna samma dag jag köpte dessa på "köp direkt" en vecka senare efter ca 2-3 mail så svarar hon att hon ska skicka mina varor, en vecka senare har jag fortfarande inte fått dem. mejlar henne ännu mera och får tillslut 2 av mina 3 varor!! nu har hon ignorerat mig under 4 dagar. ska kontakta tradera i morgon men vet att dom inte kan göra något åt detta.

Jag har en plan att skapa ett oseriöst konto och lägga bud/köpa en massa saker utav denna traderare som jag självklart inte kommer betala för, för dem kommer ju att behöva betala en del för varje sak folk köper till tradera. vill jävlas tillbaka för att denne jevel har stulit 399kr av mig bara sådär. men hur fasen gör man det så man inte kan bli spårad? göra det på telefonen på typ Mcdonalds gratis wifi? men kan dom inte se vilken mobil som gjort det om det skulle gå så långt? annars tips??

Kanske låter fjantigt men är så jävla less på folk som lurar pengar av andra samt att 399:- är en del pengar för mig..

Funderar på att köpa Bahnhofs Anonym surf. blir man helt säker då? kan man göra vad som helst på nätet så utan att nån kan ta reda på vem man är ?
MVH !

Ta och ge tre negativa omdömen åt personen om du inte gjort det redan, angående din ide att jävlas så är den förmodligen utan effekt då man som säljare kan mejla tradera och be om att få kreditera (alltså slippa att betala) avgifter för de annonser som man sålt men ej fått betalt för.
Citera
2014-02-09, 12:05
  #3376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hej! Jag fick följande mejl i dag från Blocket, http://i.imgur.com/IOhb6jM.png

men min webbläsare rapporterar sidan som webbförfalskad, men jag kan inte se något skumt på sidan ärligt talat.

Är detta riktigt, vågar jag fylla i kortnummer osv?

Informationen verkar stämma, de drog 540 kr av någon anledning tidigare den här månaden, men förstår inte varför sidan där jag skall fylla i mitt kortnummer osv rapporteras som förfalskad så jag frågar innan jag gör något förhastat.

Är det någon här som har varit med om liknande? 180 kr har jag lagt ut diverse annonser för och summan stämmer och allt så det verkar rimligt då jag inte förstår varför de dragit hela 540 kr. Betalade annonserna genom att ringa in förresten.

Går folk på sånt här trots alla varningar ??
Nåja, du har besvarat det jag ofta undrar: "vem går på sånt här".
Citera
2014-02-09, 14:15
  #3377
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Går folk på sånt här trots alla varningar ??
Nåja, du har besvarat det jag ofta undrar: "vem går på sånt här".
Jag gick ju aldrig på det.
Citera
2014-02-09, 14:56
  #3378
Medlem
Ska köpa en dator från Tradera av ett företag som är AB-form
Tror priset kommer landa på ca 10k

Vad har jag för garanti ifall han blåser mig på pengarna? Får jag tillbaka dem av banken eller vad gör man?

Värt att notera är att detta företag endast gjort 50 försäljningar med 1 negativt omdöme bara
Citera
2014-02-09, 15:12
  #3379
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Ska köpa en dator från Tradera av ett företag som är AB-form
Tror priset kommer landa på ca 10k

Vad har jag för garanti ifall han blåser mig på pengarna? Får jag tillbaka dem av banken eller vad gör man?

Värt att notera är att detta företag endast gjort 50 försäljningar med 1 negativt omdöme bara

Varför köper du inte bara en dator direkt via en ÅF som komplett?
Citera
2014-02-09, 15:17
  #3380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Varför köper du inte bara en dator direkt via en ÅF som komplett?

Spelar ingen roll, det var inte det jag fråga efter
Citera
2014-02-09, 16:01
  #3381
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Ska köpa en dator från Tradera av ett företag som är AB-form
Tror priset kommer landa på ca 10k

Vad har jag för garanti ifall han blåser mig på pengarna? Får jag tillbaka dem av banken eller vad gör man?

Värt att notera är att detta företag endast gjort 50 försäljningar med 1 negativt omdöme bara

Nej du lär inte få tillbaka en krona från banken om du blir blåst det kan du bara få om någon stjäl dina kontouppgifter och utnyttjar dem för att köpa saker i ditt namn, så har jag uppfattat det i alla fall, andra får rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-02-09, 16:30
  #3382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Nej du lär inte få tillbaka en krona från banken om du blir blåst det kan du bara få om någon stjäl dina kontouppgifter och utnyttjar dem för att köpa saker i ditt namn, så har jag uppfattat det i alla fall, andra får rätta mig om jag har fel.

Ok , men någon slags försäkring eller skydd bör man väl ha?
Vad händer om du köper dator från elgiganten.se och får ett tomt paket t.ex...
Eller VISA företaget som skyddar dig, eller ens försäkringsbolaget?
Citera
2014-02-09, 16:43
  #3383
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Ok , men någon slags försäkring eller skydd bör man väl ha?
Vad händer om du köper dator från elgiganten.se och får ett tomt paket t.ex...
Eller VISA företaget som skyddar dig, eller ens försäkringsbolaget?

Visa tror jag har något typ av skydd faktiskt då de kan återbetala pengar i vissa fall, ta och undersök det närmare genom att googla eller ring din bank och fråga de borde ha koll på det.

Men spontant så tycker jag du ska köpa från en etablerad och välkänt företag för att minska risken att bli lurad, det förekommer trots allt en del bedrägerier på tradera och blocket.
Citera
2014-02-09, 16:51
  #3384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Visa tror jag har något typ av skydd faktiskt då de kan återbetala pengar i vissa fall, ta och undersök det närmare genom att googla eller ring din bank och fråga de borde ha koll på det.

Men spontant så tycker jag du ska köpa från en etablerad och välkänt företag för att minska risken att bli lurad, det förekommer trots allt en del bedrägerier på tradera och blocket.

Du har nog rätt, de små företagen kan man inte lita på tyvärr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback