2013-10-17, 15:53
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Har ett typiskt problem på tradera. Skickade en vara till en kille, nu en vecka senare påstår han att han inte har fått något paket än. Jag bad honom kontakta sitt försäkringsbolag och se om han kunde få ut ersättning på den vägen men då säger han att de kräver en polisanmälan. I stället vill han ha 50% av pengarna tillbaka för att inte polisanmäla mig.

Vad fan ska jag göra? Jag har kvitto kvar på portot, men det säger ju inte vad eller vart jag skickat nåt. Samtidigt har jag ringt runt på posten och frågat om de hittat paketet, vilket de förstås inte har. Jag vet att vissa gör så här för att pressa tillbaka pengarna, men om han polisanmäler mig, vad kan hända? Alla bevis som jag möjligen kan ha, har jag ju, det vill säga kvitto på portot.

Om du har skickat varan som paket så kan du spåra den via dess kollinummer och därmed bevisa att den är skickad, skriv ut dessa uppgifter där det även står att den lämnats in samt var den senast registrerades så kan du visa upp till polisen om du mot förmodan skulle kallas på förhör.

Är den skickad som brev är den ej spårbar såvida den inte skickades som rekommenderad post.

Det förekommer att köpare hävdar att de ej fått en vara och kräver tillbaka hela eller delar av summan trots att de fått paketet / varan, så man får ta det de säger ibland med en nypa salt. Blir du polisanmäld lär det läggas ner direkt då de inte prioriterar sådana här småbrott såvida det inte handlar om organiserade bedrägerier som förekommer frekvent på tradera där 20-200 personer blir lurade av samma säljare.
Citera
2013-10-17, 16:01
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Är den skickad som brev är den ej spårbar såvida den inte skickades som rekommenderad post.

Det förekommer att köpare hävdar att de ej fått en vara och kräver tillbaka hela eller delar av summan trots att de fått paketet / varan, så man får ta det de säger ibland med en nypa salt. Blir du polisanmäld lär det läggas ner direkt då de inte prioriterar sådana här småbrott såvida det inte handlar om organiserade bedrägerier som förekommer frekvent på tradera där 20-200 personer blir lurade av samma säljare.

Precis, paketet skickades som vanligt brev och det saknas därför kollinummer att spåra det med (annars hade antagligen köparen inte krävt något tillbaka av logiska skäl). Okej men jag hälsar honom att han får vänta ett tag och hoppas på att paketet dyker upp, sen får jag väl ta en polisanmälan då om han känner för det. Det värsta som kan hända är väl att jag får betala tillbaka pengarna eftersom det knappast går att styrka något uppsåt som krävs för att dömas för bedrägeri. Fan vad jag föraktar människor ibland...
Citera
2013-10-17, 16:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Precis, paketet skickades som vanligt brev och det saknas därför kollinummer att spåra det med (annars hade antagligen köparen inte krävt något tillbaka av logiska skäl). Okej men jag hälsar honom att han får vänta ett tag och hoppas på att paketet dyker upp, sen får jag väl ta en polisanmälan då om han känner för det. Det värsta som kan hända är väl att jag får betala tillbaka pengarna eftersom det knappast går att styrka något uppsåt som krävs för att dömas för bedrägeri. Fan vad jag föraktar människor ibland...

Det bästa är att skicka allt man säljer så de är spårbara antigen som paket via posten eller via schenker / dhl då deras försändelser är spårbar hela vägen, därmed minimerar man risken att få problem då man kan bevisa att man skickat paketet.

Du får be köparen ta det lugnt ett tag då det förekommer att posten slarvar bort paket och brev ibland, skulle han anmäla dig lär inget hända mer än att du kan komma att få gå på ett förhör vilket kan ta x antal månader eller rent av år då polisen inte prioriterar sådana här småbrott.
Citera
2013-10-17, 16:09
Medlem
G0G0s avatar
Finns ju en tjänst på posten.se som heter "skicka lätt". Kostar 49kr att skicka upp till ett kilo. Någon tia till för 2 kilo. Där får man spårbar försändelse och kan se när den är utlämnad.
Tjänsten är inte lika säker som REK men fan så mycket bättre än att skicka som oregistrerat brev.
Citera
2013-10-17, 16:19
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Det bästa är att skicka allt man säljer så de är spårbara antigen som paket via posten eller via schenker / dhl då deras försändelser är spårbar hela vägen, därmed minimerar man risken att få problem då man kan bevisa att man skickat paketet.

Du får be köparen ta det lugnt ett tag då det förekommer att posten slarvar bort paket och brev ibland, skulle han anmäla dig lär inget hända mer än att du kan komma att få gå på ett förhör vilket kan ta x antal månader eller rent av år då polisen inte prioriterar sådana här småbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Finns ju en tjänst på posten.se som heter "skicka lätt". Kostar 49kr att skicka upp till ett kilo. Någon tia till för 2 kilo. Där får man spårbar försändelse och kan se när den är utlämnad.
Tjänsten är inte lika säker som REK men fan så mycket bättre än att skicka som oregistrerat brev.

Jo, det är väl så man får göra i framtiden. Erbjöd honom 20% tillbaka och accepterar han inte det så får jag väl bli polisanmäld då och se det här som en nyttig läxa för mig Tack för hjälpen iaf!
Citera
2013-10-17, 16:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Jo, det är väl så man får göra i framtiden. Erbjöd honom 20% tillbaka och accepterar han inte det så får jag väl bli polisanmäld då och se det här som en nyttig läxa för mig Tack för hjälpen iaf!

Hur lång tid har det gått från att du har skickat brevet och fram tills nu, talar vi om några enstaka dagar eller flera veckor?
Citera
2013-10-17, 16:33
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Hur lång tid har det gått från att du har skickat brevet och fram tills nu, talar vi om några enstaka dagar eller flera veckor?

Skickades i början på förra veckan, så runt 9 dagar.
Citera
2013-10-17, 16:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Skickades i början på förra veckan, så runt 9 dagar.

Ja då borde den ha kommit fram vid det här laget kan man tycka, det du kan göra är att avvakta och se vad som händer om du blir anmäld eller ej. Nu vet jag inte hur dyr prylen är men om det bara handlar om mindre summor så tror jag många inte orkar engagera sig i att göra en anmälan även om de säger att de har för avsikt göra en.
Citera
2013-10-17, 16:58
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ja då borde den ha kommit fram vid det här laget kan man tycka, det du kan göra är att avvakta och se vad som händer om du blir anmäld eller ej. Nu vet jag inte hur dyr prylen är men om det bara handlar om mindre summor så tror jag många inte orkar engagera sig i att göra en anmälan även om de säger att de har för avsikt göra en.

Tror ändå det blir omöjligt att bevisa uppsåt och vilseledande så det borde vara lugnt för min del, men det känns olustigt om man aldrig ens haft kontakt med polisen förr att bli polisanmäld.
Citera
2013-10-18, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Personens bankkontor:

Drottninggatan 49
Norrköping
Box 2159
600 02 NORRKÖPING
Avdelning: Östergötland Svealand

Telefon: 0771-62 10 00 växel
0771-62 50 60 telefonöverf, skydd av postväxel/check för banker
0771-82 88 20 Lösen banklån/bolån

Telefax: 011-137666
Telefax08-4780220(verifikationsförfrågningar för banker)

Öppettider:
Kontorets öppettider Lobbyns öppettider
Mån: 10:00 - 15:00 Mån: 06:00 - 24:00
Tis: 10:00 - 15:00 Tis: 06:00 - 24:00
Ons: 10:00 - 15:00 Ons: 06:00 - 24:00
Tor: 10:00 - 15:00 Tor: 06:00 - 24:00
Fre: 10:00 - 15:00 Fre: 06:00 - 24:00

Tack för informationen... Men den kunde jag redan. Är mer intresserad av vem personen är som sitter på detta bankkontonr. Hade velat hälsa på/ringa upp...
Det är ju antingen personen i fråga eller hans/deras målvakt som ska få ta frisparken nu...
Citera
2013-10-18, 08:12
Medlem
Citat:
Tror ändå det blir omöjligt att bevisa uppsåt och vilseledande så det borde vara lugnt för min del, men det känns olustigt om man aldrig ens haft kontakt med polisen förr att bli polisanmäld.

Du har ju tydligen postat brevet via ombud och har kvitto på portot,
så vad är du orolig för.
Skulle det bli en polisanmälan mot förmodan vilken i så fall till 99.99% läggs ner direkt så
kan du ju kalla in ett vittne in worst case.
Citera
2013-10-18, 08:30
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Om det inte rör sig om ett större belopp kan ingenting hända. Då måste det finnas många anmälningar mot dig. En gång är ingen gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in