Citat:
Har ett typiskt problem på tradera. Skickade en vara till en kille, nu en vecka senare påstår han att han inte har fått något paket än. Jag bad honom kontakta sitt försäkringsbolag och se om han kunde få ut ersättning på den vägen men då säger han att de kräver en polisanmälan. I stället vill han ha 50% av pengarna tillbaka för att inte polisanmäla mig.
Vad fan ska jag göra? Jag har kvitto kvar på portot, men det säger ju inte vad eller vart jag skickat nåt. Samtidigt har jag ringt runt på posten och frågat om de hittat paketet, vilket de förstås inte har. Jag vet att vissa gör så här för att pressa tillbaka pengarna, men om han polisanmäler mig, vad kan hända? Alla bevis som jag möjligen kan ha, har jag ju, det vill säga kvitto på portot.
Vad fan ska jag göra? Jag har kvitto kvar på portot, men det säger ju inte vad eller vart jag skickat nåt. Samtidigt har jag ringt runt på posten och frågat om de hittat paketet, vilket de förstås inte har. Jag vet att vissa gör så här för att pressa tillbaka pengarna, men om han polisanmäler mig, vad kan hända? Alla bevis som jag möjligen kan ha, har jag ju, det vill säga kvitto på portot.

Om du har skickat varan som paket så kan du spåra den via dess kollinummer och därmed bevisa att den är skickad, skriv ut dessa uppgifter där det även står att den lämnats in samt var den senast registrerades så kan du visa upp till polisen om du mot förmodan skulle kallas på förhör.
Är den skickad som brev är den ej spårbar såvida den inte skickades som rekommenderad post.
Det förekommer att köpare hävdar att de ej fått en vara och kräver tillbaka hela eller delar av summan trots att de fått paketet / varan, så man får ta det de säger ibland med en nypa salt. Blir du polisanmäld lär det läggas ner direkt då de inte prioriterar sådana här småbrott såvida det inte handlar om organiserade bedrägerier som förekommer frekvent på tradera där 20-200 personer blir lurade av samma säljare.
Tack för hjälpen iaf!