2013-09-29, 17:28
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CUBert91
Sålde lite kläder på tradera en gång. När majoriteten av kunderna hade betalat så postade jag paketen då jag inte hade möjlighet att posta dem senare. Alla resterande betalningar kom in förutom en.

Efter ett obesvarat mail och ett obesvarat sms till kunden så fick jag nog. Lyckades lista ut att det var en tonårig tjej som använt sin mammas konto. Söker runt lite och lyckats hitta deras hemnummer. Ringde från ett hemligt nummet och presenterade mig som "Nathalie från Tradera" och bad att få prata med den tidigare nämnda dottern. Rabblade upp lite auktionsnummet och datum för att verka auktoritär. Förklarade för henne att hon måste betala in pengarna direkt, och att jag "ger henne en sista chans eftersom att jag inte vill låta hennes mammas konto lida för det".

Hon trodde säkert att jag jobbade där så pengarna åkte in direkt på kontot. Blev väll lite för mycket för henne när hon blev tagen på sängen sådär. Det var knappast mycket pengar det handlade om, men inga små skitungar ska komma undan med sina oärligheter.

Bra jobbat! Alltför många saknar respekt för köpeavtalen, ibland är Tradera mer en lekplats än en marknadsplats.
Citera
2013-10-15, 02:34
Medlem
Ree81s avatar
Crap. Någon har lyckats ta över mitt konto verkar det som. Märkte det dock direkt, men det var efter midnatt, så nu väntar jag på att kundtjänst ska vakna.

Fick ett mejl där det stod att "jag" ändrat min e-postadress till... och så var det bara blankt. Kommer inte in på kontot längre.

Inga auktioner eller nått upplagt än, men varnar om det skulle bli så.
Citera
2013-10-16, 02:56
Medlem
Kan någon hjälpa mig ta reda på vem som äger följande SEB kontonr.

Har nyligen blivit blåst på blocket och har ett konto nr till personen eller målvakten.
Hjälp belönas...

Kontonr SEB 5323 02 830 74

mvh.
Man22
Citera
2013-10-16, 03:05
Medlem
NovaOculuss avatar
Personens bankkontor:

Drottninggatan 49
Norrköping
Box 2159
600 02 NORRKÖPING
Avdelning: Östergötland Svealand

Telefon: 0771-62 10 00 växel
0771-62 50 60 telefonöverf, skydd av postväxel/check för banker
0771-82 88 20 Lösen banklån/bolån

Telefax: 011-137666
Telefax08-4780220(verifikationsförfrågningar för banker)

Öppettider:
Kontorets öppettider Lobbyns öppettider
Mån: 10:00 - 15:00 Mån: 06:00 - 24:00
Tis: 10:00 - 15:00 Tis: 06:00 - 24:00
Ons: 10:00 - 15:00 Ons: 06:00 - 24:00
Tor: 10:00 - 15:00 Tor: 06:00 - 24:00
Fre: 10:00 - 15:00 Fre: 06:00 - 24:00
Citera
2013-10-16, 03:34
Medlem
worldeditings avatar
Förstår inte varför banken inte stänger ner bedragares konton?
Det måste ju råda lite misstankar när flertal transaktioner trillar in på kontot under en längre period.
Samt alla polisanmälningar telefonsamtal till banken. Hur är det ens möjligt att bedragare kan ha kvar sina kontot när dom endast används till att ta emot "felaktiga" transaktioner. Sinnes
Citera
2013-10-16, 09:30
Medlem
Är detta bästa sättet att bekräfta en persons identitet på Blocket?

Jag kanske har blivit lurad på Blocket. Säljaren har för andra dagen i rad sagt att han ska skicka en vara efter jobbet. Får se om jag blir lurad eller inte.

Efter att ha blivit lurad på Blocket så har tankarna gått. Jag har funderat kring hur man kan bekräfta att personen man snackar med verkligen är den han eller hon uppger sig att vara. Identitetsstöld ska ju inte vara särskilt ovanligt.

Jag tänker såhär: man ber om personens adressuppgifter. Du tar sedan adressuppgifterna och hoppar in i Google Maps-bilen och beger dig till denna adress. Väl utanför så noterar du hur det ser ut. Sedan så ber du helt enkelt säljaren att ta ett kort innifrån bostaden ut till gatan eller på något annat som kännetecknar omgivningen. På så vis kan du jämföra med Google Maps och se att personen verkligen bor där.

Du kan fortfarande bli lurad, men nu vet du åtminstone att adressen är legit. Skulle du bli blåst kan du ju skicka dit någon otrevlig snubbe och göra kaoz.

Vad tycks?
Citera
2013-10-16, 09:32
Medlem
G0G0s avatar
Ja, det bör ju funka för ingen bedragare har ju google maps...
Citera
2013-10-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Jag kanske har blivit lurad på Blocket. Säljaren har för andra dagen i rad sagt att han ska skicka en vara efter jobbet. Får se om jag blir lurad eller inte.

Efter att ha blivit lurad på Blocket så har tankarna gått. Jag har funderat kring hur man kan bekräfta att personen man snackar med verkligen är den han eller hon uppger sig att vara. Identitetsstöld ska ju inte vara särskilt ovanligt.

Jag tänker såhär: man ber om personens adressuppgifter. Du tar sedan adressuppgifterna och hoppar in i Google Maps-bilen och beger dig till denna adress. Väl utanför så noterar du hur det ser ut. Sedan så ber du helt enkelt säljaren att ta ett kort innifrån bostaden ut till gatan eller på något annat som kännetecknar omgivningen. På så vis kan du jämföra med Google Maps och se att personen verkligen bor där.

Du kan fortfarande bli lurad, men nu vet du åtminstone att adressen är legit. Skulle du bli blåst kan du ju skicka dit någon otrevlig snubbe och göra kaoz.

Vad tycks?

Eller så träffar du bara personen i fråga personligen och sköter det hela på gammalt hederlig vis.
Citera
2013-10-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Ja, det bör ju funka för ingen bedragare har ju google maps...

Google Maps tar inte kort inifrån folks bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Eller så träffar du bara personen i fråga personligen och sköter det hela på gammalt hederlig vis.

Ja, för det är ju alltid möjligt till en rimlig kostnad.
Citera
2013-10-16, 20:14
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne

Vad tycks?

Anmäl till polisen.
Citera
2013-10-17, 01:11
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Anmäl till polisen.

Läggs ner direkt. Speciellt om javenne är en säljare som skriker polisanmälan om varan inte skickats dagen efter betalning. Har det inte gått flera veckor är det knappast anledning att oroa sig än.
Citera
2013-10-17, 15:40
Medlem
Verdess avatar
Har ett typiskt problem på tradera. Skickade en vara till en kille, nu en vecka senare påstår han att han inte har fått något paket än. Jag bad honom kontakta sitt försäkringsbolag och se om han kunde få ut ersättning på den vägen men då säger han att de kräver en polisanmälan. I stället vill han ha 50% av pengarna tillbaka för att inte polisanmäla mig.

Vad fan ska jag göra? Jag har kvitto kvar på portot, men det säger ju inte vad eller vart jag skickat nåt. Samtidigt har jag ringt runt på posten och frågat om de hittat paketet, vilket de förstås inte har. Jag vet att vissa gör så här för att pressa tillbaka pengarna, men om han polisanmäler mig, vad kan hända? Alla bevis som jag möjligen kan ha, har jag ju, det vill säga kvitto på portot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in