Citat:
Ursprungligen postat av
garremannen
Man kan ju alltid hoppas.
Det kostiga är att i internetbanken varnar dom inte för detta eller så, det borde ju inte få vara ett vanligt konto som fungerar på det här sättet?
Jag menar, jag använde bank på telefon när jag förde över, jag sa namnet på personen (vilket var en kapad identitet) och angav de konstiga koderna, han frågade inte ens eller undrade det minsta, underligt enligt mig, med tankte på alla polisanmälningar mot dessa konton och att namnet måste vart fel?
Gluefinans/Glue pay som skurkarna använt sig av är bara en mellanhand för alla spelbolag. Troligtvis tar dom en väldigt låg avgift för att skicka pengar mellan spelbolagen och privatpersonen.
Personerna i fråga har ju skapat ett konto på något/några av spelbolagen, men har sedan valt överföring via gluepay. När du väljer det alternativet så får du en sifferkod som du sedan skriver i referensraden på din överföring.
Detta resulterar i att din överföring ses som "säker" då man aktivt måste logga in på sin bank knappa in koden och godkänna överföringen. Detta är ganska många steg om du jämnför med kreditkort. Så inga varningsflaggor där.
Personen måste fortfarande flytta pengarna till sitt konto eller en målvakt, så det bör finnas ett kontonummer att knyta till en person.