2012-08-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
M*rgareta Andersson (som det står i blocket-annonsen:s namn) bor på adressen men är 74år, huruvida hon nu är en iphone-person eller en Galaxy S3-person låter jag vara osagt.
Mailet du fick är skickat från en 3-mobil.

Droppa mail-adressen i tråden kanske, eller googla den?

Jag vet att det bor en MA på adressen och att hon inte är en Iphone tant ..
margareta.klamp@hotmail.se

Har mailat i stort sett alla Iphone annonser under 3000:-
Tror faktiskt inte ngn är ärlig nu när jag är mer på min vakt igen, ser riktigt skumt ut i samtliga svar. Varför gör inte blocket ngt åt saken.
Jag har bank ID iaf o det har nog de flesta numera! Kräv det för att lägga ut annons
Citera
2012-08-09, 01:40
Medlem
maxipowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fronta
Gått på det igen!
Förskottsbetalat en Iphone denna gång. Annonsen ser ni här:
http://www.blocket.se/jonkoping/Ipho....htm?ca=17&w=1
Jag har betalat till konto 8289-1 248139982 det såg jag senare går till Skaraborg..
IP adressen mailen kommer ifrån är 2.64.16.196
Fick ett personnummer 760401-3684
Och adress Solstickegatan 21 postnr 55313 Jönköping.

Om ngn kan hjälpa mig detektivarbeta lite i detta vore jag tacksam eller så kan jag väl iaf varna ngn annan stackars godtrogen sate.

Polisnamäla och blocketanmäla kan man göra mer?
Ska kolla med min bankkontakt så jag kan få ett namn imorgon!

Ip-adressen verkar komma från Bålsta

http://whatismyipaddress.com/ip/2.64.16.196

Personnr finns ej enligt upplysning.se
Citera
2012-08-09, 07:02
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarreA
Polisanmälan är gjord på bägge två. Att jag inte lär se röken av pengarna har jag insett. Man hoppas bara att dessa idioter åker fast.

På pryl.se ligger annonser kvar från kära Louise....

Det som gör mig förbryllad över dessa två är att ingen av dom verkar bry sig om att dölja vem dom är. Är det vanligt?

Det vanliga nu för tiden är att man använder falska kontaktuppgifter (alltså att man kapar en annan persons identitet och påstår sig vara denna person) men att bedragaren använder sitt personliga kontonummer dit pengarna går alternativt paypal eller falskt internetgiro osv för att försvåra för folk att spåra transaktionerna och vem som ligger bakom blåsningen.

De som inte är lika slipade eller kanske inte bryr sig kör på med sina egna uppgifter men denna grupp är nog i minoritet numera inbillar jag mig förmodligen för att de mer slipade tidigare har blivit eller inser att de riskerar att bli nedslagna av någon ilsken person som de lurat.

Se till att du driver in skulderna via kronofogden också samt att skulden förnyas varje år så de ligger kvar även om x antal år för så länge de finns där så har dessa personer betalningsanmärkningar vilket inte är så kul den dagen de skärper sig (om det nu sker) och de vill leva ett mer normalt liv med villa och bil då kan de ej ta lån pga sina skulder.
Citera
2012-08-09, 15:30
Medlem
maxipowers avatar
Citat:
Då släktingar har intygat att dom håller på med bedrägerier så är det knappast falska identiteter.

Den första är

Louise Smith
Kontonummer 5153 0091217 SEB
Bor i Helsingborg.
Född 1988
Har aktuell annons på fyndtorget.

Den andre som håller på hela tiden på olika annonstorg är

Oliver Norberg- använder sig ibland av sitt mellannamn i annonser, Sven Gunnar, ibland ena namnet, ibland ihopskrivet.
Bor i skellefteå- Byske
Kontonr 6265 269451218 Handelsbanken

Han har en annons på blocket

http://www.blocket.se/vasterbotten/S...5.htm?ca=5&w=3

Denna telefon har jag och minst 3 andra köpt. Det står nästan alltid lika i just denna annons som han förnyar dagligen bland olika annonstorg. Det finns ingen hejd på denna människa

Har mer ingående uppgifter, men detta borde väl räcka för att andra ska låta bli att handla av dessa. Måtte de bli stopp på dom snart

Provade att skicka ett mail till den annonsen frågade om luren finns kvar... svaret jag fick var "jTelefonen finns kvar. Men många intresserade Med vänlig hälsningr"
Margareta Andersson
Citera
2012-08-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxipower
Provade att skicka ett mail till den annonsen frågade om luren finns kvar... svaret jag fick var "jTelefonen finns kvar. Men många intresserade Med vänlig hälsningr"
Margareta Andersson

Vilken? Den från Louise eller oliver?
Citera
2012-08-09, 17:01
Medlem
Blocket annonsen från oliver tas inte ens bort trots att jag informerat blocket om denna bedragare. På fyndtorget är annonserna raderade... men på pryl.se ligger Louise galaxy s3 kvar...
Citera
2012-08-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbask
Han hade Nordea som bank och kontonummer: 3103-0070520.
Försökte ringa banken och få reda på namn/personnummer eller kontaktuppgifter men detta fick dom inte ge ut påstod dom. Om det är någon som vet hur man via desa uppgifter kan få reda på något om personen kontakta mig gärna. Är mycket mån om att få reda på vem detta är, tänker inte ge mig. Har nu även gjort en polisanmälan men förväntar mig inte mycket från deras sida. Har ju även en del mail från personen, kanske kan man få reda på ip på något sätt och på så sätt vart i sverige han suttit? som sagt kontakta mig gärna om ni har någon aning om hur man skulle kunna få reda på mer information.

Jag har nu även lyckats hitta IP av den som sände mailen: 94.234.170.82.
Kan ni hjälpa mig att få reda på mer om den ip adressen?
Typ namn adress osv

Så taggad på att få tag på den jäveln
Senast redigerad av flaskbask 2012-08-09 kl. 17:17. Anledning: tog fel ip, tog typ gmails server ip lr nått
Citera
2012-08-09, 18:20
Medlem
Citat:
Då släktingar har intygat att dom håller på med bedrägerier så är det knappast falska identiteter.

Den andre som håller på hela tiden på olika annonstorg är

Oliver Norberg- använder sig ibland av sitt mellannamn i annonser, Sven Gunnar, ibland ena namnet, ibland ihopskrivet.
Bor i skellefteå- Byske
Kontonr 6265 269451218 Handelsbanken

Han har en annons på blocket

http://www.blocket.se/vasterbotten/S...5.htm?ca=5&w=3

Denna telefon har jag och minst 3 andra köpt. Det står nästan alltid lika i just denna annons som han förnyar dagligen bland olika annonstorg. Det finns ingen hejd på denna människa

Har mer ingående uppgifter, men detta borde väl räcka för att andra ska låta bli att handla av dessa. Måtte de bli stopp på dom snart

Men det var då helvete!! Jag "köpte" S3:an av honom igår, skulle skicka idag - han verkade ju som sagt som en seriös kille, FB-konto och telefonnummer, email osv kunde man lätt leta upp, så det verkade då inte som en bedragare på något sätt - har handlat otaligt många gånger över nätet och detta har aldrig hänt förut, då man sett till att kolla upp personen lite innan, och inget sådant här har hänt innan..

Kanske är en dum fråga, men vilken polis ska jag ringa, min lokala eller den i Skellefteå? Och har du anmält hos Kronofogden, isåfall får du gärna dela med dig om hur du gick till väga.

Fy fan vad less jag blir.
Citera
2012-08-09, 18:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espelir
Kanske är en dum fråga, men vilken polis ska jag ringa, min lokala eller den i Skellefteå?
Gå till din lokala polisstation, för "vanliga" anmälningar finns det inget krav vad jag känner till om att de måste göras på en viss ort.

Citat:
Blocket annonsen från oliver tas inte ens bort trots att jag informerat blocket om denna bedragare.
Häng ut dom djävlarna på fairshopping och liknande sidor? nån aftonbladetreporter kanske vill göra en snyfthistoria om annonssidor som inte arbetar mot bedrägerier.
Citera
2012-08-09, 18:32
Medlem
Citat:
Men det var då helvete!! Jag "köpte" S3:an av honom igår, skulle skicka idag - han verkade ju som sagt som en seriös kille, FB-konto och telefonnummer, email osv kunde man lätt leta upp, så det verkade då inte som en bedragare på något sätt - har handlat otaligt många gånger över nätet och detta har aldrig hänt förut, då man sett till att kolla upp personen lite innan, och inget sådant här har hänt innan..

Kanske är en dum fråga, men vilken polis ska jag ringa, min lokala eller den i Skellefteå? Och har du anmält hos Kronofogden, isåfall får du gärna dela med dig om hur du gick till väga.

Näää, beklagar

Ja men eller hur, han lät så jävla seriös. Fattar inte hur länge han ska få hålla på.
Jag vet hittills att vi är 4-5st som polisanmält, säkert många fler som blivit lurade. Anmäl svinet.
Jag ringde 11414 och gjorde anmälan direkt via telefon. Så skickar dom ärendet direkt till skellefteå (västerbottens) polisen.
Så anmäl du med!!! Ju fler vi är desto bättre.

Har inte anmält till kronofogden ännu... det kostar väl 300kr också har jag för mig, men är det inte så att om tillräckligt många anmäler så kan det bli rättssak av det och man kan ta det den vägen?
Citera
2012-08-09, 18:35
Moderator
v50s avatar
Citat:

Du kan även göra en polisanmälan via telefon genom att ringa 114 14, du behöver alltså inte göra polisanmälan hos Skellefteåpolisen utan det kan du göra där du bor alternativt via telefon.
Citera
2012-08-09, 18:38
Medlem
Citat:

Jo just det, glömde berätta, sök på hans namn eller telefonnummer på google... annonserna haglar, dock raderade nu, men undra hur många det är som råkat ut för honom.

Och som sagt, en släkting bekräftade att han hållt på rätt rejält med sånt här :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in