Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Har jag blivit blåst? Handlar om en summa på drygt 3 000 kr. Via Tradera.
Jag hörde av mig till säljaren efter vunnen auktion (torsdags) och frågade om det var lugnt om jag satte in hälften nu och hälften när lönen kommer vilket är på måndag. Han svarade ganska direkt att det är OK.
Så jag satte in hälften i torsdags och mailade honom om de.Han svarade typ "OK, hör av dig när du satt in resten av pengarna så skickar jag din vara."
Eftersom jag har dåligt med tålamod så satte jag över resten av pengarna igår eftermiddag, samt mailade honom om det.Jag har inte fått något svar.
Har kollad upp namn,adress och telenummer ,allt stämmer.Samt hittat killen på facebook där han dessutom verkar jobba för Trafikverket. Finns abonnemang i hans nummer.
Vad tror ni? Avvakta lite med tanke på att det är helg?
Han kan vara bortrest och ej ha tillgång till mejlen så avvakta till på måndag i alla fall, hur ser hans omdömen ut, har han några och hur är de då fördelade, många positiva / negativa?
Om vi utgår från att det är en skojare, vilket inte behöver vara fallet, så är det vanligt att bedragaren kapar en annan persons identitet, alltså använder deras namn, adress och skapar en mejl och i vissa fall registrerat ett refilkort i persons namn.
Så att det finns en person med det namnet på den adressen som angetts när man tittar på t.ex. ratsit betyder inte att det inte är en skojare bakom kontot då detta förfaringssätt att kapa andras identitet är vanligt på olika säljsidor om man har för avsikt att lura folk.
Du kan prova att googla på namnet, mejl, telefon- och kontonumret och se om du får upp något som indikerar att det är en skojare du har att göra med