2010-02-23, 22:19
  #181
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballista
hmm

låter märkligt .
Köpte du mobilen ny i Butik eller av nån på "gatan" med originalkvittto?
Retard Eller? Klart det inte e från en butik
Citera
2010-02-23, 23:08
  #182
Medlem
Om du läser rubriken så står det att den är köpt via blocket.se

Tack
Citera
2010-02-24, 01:33
  #183
Medlem
Det behöver inte vara så att den ursprungliga köparen har stöldanmält den.
Även operatörerna kan göra detta om telefonen är köpt med abonnemang,och köparen skiter i att betala
abonnemanget.Kan nästan tänka mig att det är så med mobiltelefoner som köps på avbetalning också.

Såg för ett tag sen på tradera om en person som både sålde och hade sålt ett flertalet Iphones
med synligt kvitto från telenorbutik som var köpt med abonnemang.Jag tittade som hastigast och det var sammanlagt en månadsavgift på cirkus 1500-2000kr i månaden bara för abonnemangen.

Han fick visserligen snabba stålar då dom hade sålts för mellan 4000-5000kr styck.

Så ser du på kvittot att den är köpt med abonnemang så slå en pling till den operatören och checka läget.
Citera
2010-02-24, 07:51
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Det behöver inte vara så att den ursprungliga köparen har stöldanmält den.
Även operatörerna kan göra detta om telefonen är köpt med abonnemang,och köparen skiter i att betala
abonnemanget.Kan nästan tänka mig att det är så med mobiltelefoner som köps på avbetalning också.

Såg för ett tag sen på tradera om en person som både sålde och hade sålt ett flertalet Iphones
med synligt kvitto från telenorbutik som var köpt med abonnemang.Jag tittade som hastigast och det var sammanlagt en månadsavgift på cirkus 1500-2000kr i månaden bara för abonnemangen.

Han fick visserligen snabba stålar då dom hade sålts för mellan 4000-5000kr styck.

Så ser du på kvittot att den är köpt med abonnemang så slå en pling till den operatören och checka läget.

Men när man köper en mobil med abbonemang så köper du loss mobilen för, i många fall, 1Krona, med andra ord är mobilen din, du köpte den för 1 Krona. Sen har vi abbonemanget ju, och om den ej betalas i tid är det kronofogden dem ska vända sig till för att försöka mätta ut pengarna på något sätt, men inte får dom väll låsa något som inte tillhör dom längre?
Citera
2010-02-24, 08:32
  #185
Medlem
xDavidxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Men när man köper en mobil med abbonemang så köper du loss mobilen för, i många fall, 1Krona, med andra ord är mobilen din, du köpte den för 1 Krona. Sen har vi abbonemanget ju, och om den ej betalas i tid är det kronofogden dem ska vända sig till för att försöka mätta ut pengarna på något sätt, men inte får dom väll låsa något som inte tillhör dom längre?


Oftast betalar du en summa direkt och sen resterande på avbetalning "förhöjd månadsavgift".

Betalar du inte avbetalningarna spärrar dom telefonen.
Citera
2010-02-24, 10:59
  #186
Medlem
Exakt som ovanstående skriver.det går ju knappt att köpa en telefon med abonnemang idag
utan den förhöjda avgiften.Eller ja,det går men då får man betala en bra slant för telefonen
direkt.

Hoppas det löser sig..
Citera
2010-02-24, 18:10
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Exakt som ovanstående skriver.det går ju knappt att köpa en telefon med abonnemang idag
utan den förhöjda avgiften.Eller ja,det går men då får man betala en bra slant för telefonen
direkt.

Hoppas det löser sig..

Tack! Ja, den är ju under utredning, ska kontakta ARN också och se vad dom kan ge mig för råd, sen blir väll försäkringsbolaget att kontakta med. Mobilen kostade trots allt 4200Kr, det är en månadslön för mig ju då jag är en student.
Citera
2010-02-24, 19:49
  #188
Medlem
Hitta en misstänkt på blocket just i detta nu.

Volvo V70 / 2004 / 6000 mil / 35000:-

Knappast säger jag. Vadå blivit för gammal? Antagligen vill han/hon att man ska sätta in handpening eller nått? nån som orkar ringa?

Annons: [PHP]http://www.blocket.se/malmo/V70_26054229.htm?ca=23_11&w=0[/PHP]

Kopia: http://www.imagebam.com/image/fcf22b69500358

Om nu inte detta är ett bedrägeri är det sjukt billigt
__________________
Senast redigerad av Krystal 2010-02-24 kl. 20:03. Anledning: Gick inte och klicka på länken.
Citera
2010-02-24, 22:52
  #189
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystal
Hitta en misstänkt på blocket just i detta nu.

Volvo V70 / 2004 / 6000 mil / 35000:-

Knappast säger jag. Vadå blivit för gammal? Antagligen vill han/hon att man ska sätta in handpening eller nått? nån som orkar ringa?

Annons: [PHP]http://www.blocket.se/malmo/V70_26054229.htm?ca=23_11&w=0[/PHP]

Kopia: http://www.imagebam.com/image/fcf22b69500358

Om nu inte detta är ett bedrägeri är det sjukt billigt

Ser ut att vara bluff. Telenr tillhör Oliver Jansson.
__________________
Senast redigerad av anre24 2010-02-24 kl. 22:55.
Citera
2010-02-28, 14:41
  #190
Medlem
mushis avatar
Troligtvis blivit utsatt för bedrägeri på blocket (PS3-paket), hjälp!

Hej!

Jag hoppas att detta är rätt område på forumet att posta denna tråd i, var god att flytta den annars.

Jag känner mig nu i efterhand så otroligt idiotisk, men det är lätt att vara efterklok. Hoppas nu att ni kan hjälpa mig med lite tips och råd

Först ska jag bara berätta om ett annat fall som hände precis innan som även det kan ha varit på väg att bli ett bedrägeri.. var god att skrolla förbi det om ni inte orkar läsa

Runt den 10e februari så hittade jag ett jättebra PS3 paket på Blocket som jag blev intresserad av och ville ha. Säljaren gick endast att kontakta via mail och efter vår mailkonversation så fick jag reda på att paketet var kvar och vi kom överens om att jag kunde få paketet för 200:- mer om han höll det fram till den 25e (totalt 3700:- ). Dagarna innan den 25e hade vi lite mer mailkonversation och jag ställde då frågan två gånger hur vi skulle göra affären på bästa sätt så att båda skulle kunna känna sig trygga, denna fråga ignorerade han. Jag låg på ganska mkt att jag ville ha hans mobilnummer så att vi kunde prata innan vi gjorde affären, detta fick jag till slut. Jag bad då även om hans personnummer som extra säkerhet. Han ville knappt ge ut det men gick med på det efter ett tag. Personnumret (6 första) stämde överens med den adress han gett mig, dock reagerade jag på att han gav mig alla hans tre namn. När jag sen skulle göra överföringen så gjorde jag det via telefonbanken för att få bekräftat att det var samma namn som stod som kontoinnehavare. Konfronterade honom då med detta och han sa då att det var ett sparkonto som hans styvfar stog för. Allt kändes väldigt oseriöst så jag nekade affär då jag tyckte att det kändes för otryggt. Reagerade även på att han hade ett väldigt svenskt namn och hade en lätt brytning i hans tal.

Nu kommer den del jag har ångest över..

I samma veva som jag nekade hans annons så dök en annan annons från Örebro upp som lät ännu bättre. En kille som hade vunnit ett PS3 paket i en tävling. Jag ringde och pratade med honom och han frågade om jag hade möjlighet att komma och kolla på/köpa det under dagen för han ville bli av med det innan helgen. Men jag sa att det nog skulle bli svårt då jag bodde i Uppsala så skulle isf vilja få det skickat. Denna kille lät så himla ärlig och seriös (lät lite mesig i sin ton vilket gav ännu mer trygghet skevt nog ). Allt lät så otroligt bra jämnfört med den tidigare annonsförsäljare (bedragaren?) som jag hade varit i kontakt med.

Jag var först i kontakt med honom i onsdags och visade mitt intresse men bekräftade i torsdags (25-feb-2010) förmiddag att jag ville ha det. Han sa att han själv inte skulle komma hem förens på lördag så han skulle be sin flickvän ringa mig istället så kunde hon packa ihop allt och skicka. Några timmar senare ringde hon, fick väldigt seriöst intryck av henne också. Vi kom överens om att jag skulle sätta in pengar på hennes konto (Östgötabanken) så skulle hon ta med allt till jobbet på fredag och posta det vid lunchtid.

Jag har aldrig tidigare blivit blåst på nätet/blocket men brukar ändå ta mycket information för att känna mig trygg. Tråkigt nog så hade jag galet mycket att göra på jobbet så var lite stressad när hon ringde och att allt kändes så bra så (av någon anledning) tog jag inte så mycket säkerhet... eller rättare sagt inget alls förutom hennes namn samt kontonr och hennes/killens mobilnummer.

På fredagen runt 11:30 så ringde hon och sa att hon då var på väg från jobbet och skulle passera posten för att skicka iväg paketet. Vi kom överens om att hon skulle skicka sms/ringa mig senare så att jag skulle kunna få kolliID. Dagen gick och under kvällen skickade jag iväg ett sms och frågade om allt gått bra. Detta fick jag aldrig något svar på.

Oroligheten att jag varit för blåögd och blivit blåst kom under lördag förmiddag så jag skickade iväg två sms (till vardera av deras mobil) för att invänta leveransrapport och nu drygt 27 timmar senare så har ingen av deras mobiler varit igång ännu. Detta gör mig bara mer orolig.

Nu behöver jag eran hjälp och kloka råd hur jag bäst går tillväga

Det kan fortfarande finnas en förklarlig anledning till detta och att jag faktiskt får min PS3a imorgon vilket jag hoppas på. Därför avvaktar jag med att göra en polisanmälan till imorgon eftermiddag.

Men om det inte gör det...

1.) Vad tycker ni att jag ska göra? Finns väl inte så mycket annat än en polisanmälan att göra? Någon som varit med om liknande? Hur lång tid tar det för en polisanmälan gällande bedrägeri av mindre slaget? (3000:- ) 6 mån?

2.) Är det ofta som de kommer undan med bedrägerier av detta slag? Bankkontot är ju alltid bundet till en privatperson? Även fast de inte behöver vara de som står för kontot så går ju pengarna alltid att spåra till kontot och att ägaren har tagit ut dem?

3.) Annonsen är borttagen så kan inte ta reda på annonsens adress då jag bara ringde och aldrig tänkte på att spara adressen. Antar att det underlättar om jag refererar till denna vid en polisanmälan? Jag har skrivit till blocket via kundservice -> misstänkt bedrägeri och hoppas att de kan ge mig exakt annonsadress. För blocket måste väl behålla annonser ett tag efter att de blivit borttagna?

4.) Båda deras nummer börjar på 0737, vilken operatör brukar använda sig av den nummerserien? Låt mig gissa att det är comviq kontant?

Stort tack på förhand för Er som tar er tid att ge mig tips, råd och besvarar mina frågor
Citera
2010-03-01, 07:21
  #191
Medlem
kleskens avatar
Jag skulle ta kontakt med polisen då du har ett kontonr, alltså borde det vara simpelt att spåra.
Citera
2010-03-01, 08:04
  #192
Moderator
Evil Eds avatar
Vänta tills du vet om du är blåst eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in