Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-16, 23:30
  #1
Medlem
Alexander857s avatar
Jag bor i Storbritanien sedan en tid tillbaka och har funderat på att investera i fonder och aktier här istället, då skatten är betydligt lägre här. Om jag börjar handla här via min brittiska bank kommer/kan den svenska staten då kräva att jag ska skatta för min ev vinster "hemma"? Låter ju nästan för enkelt och för bra för att det ska vara möjligt att komma undan med det.

Jag är inte utskriven från landet än men det går ju enkelt att lösa om det är det enda problemet.
__________________
Senast redigerad av Alexander857 2009-07-16 kl. 23:41.
Citera
2009-07-16, 23:36
  #2
Medlem
Kan jag knappast tänka mig. Dock är jag inte så kunnig i lagstiftningen men skulle bli mycket förvånad, om du däremot bor i Sverige men köper via en utländsk bank så kasnke man får göra det. Men i ditt fall tror jag knappast.


Alternativt, du öppnar ett konto i en bank som du inte gör något annat än tradar med, skriver dig i England också. Att skattenissen skulle få reda på det är minimal, om du inte tabbar dig själv.
Citera
2009-09-08, 12:03
  #3
Medlem
Alexander857s avatar
Ingen som har nagon kunskap/erfarenhet inom omradet? Star i valet kvalet mellan att investera i aktier har hemma eller i Uk.
Citera
2009-09-08, 12:34
  #4
Medlem
Suecotes avatar
Om du ar permanent bosatt i Storbritannien ar du skattepliktig dar. Sverige kan da inte krava nagon skatt av dig. Ar du daremot fortfarande skriven i Sverige ar du skattepliktig dar, inte i Storbritannien. Om du bor i Storbritannien finns det val ingen anledning att du inte skulle skriva dig dar?

F o tror jag inte att Storebror Sverige har nagon insikt i dina transaktion via en brittisk bank (annu ska jag kanske tillagga).
Citera
2009-09-08, 13:01
  #5
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Om du ar permanent bosatt i Storbritannien ar du skattepliktig dar. Sverige kan da inte krava nagon skatt av dig. Ar du daremot fortfarande skriven i Sverige ar du skattepliktig dar, inte i Storbritannien. Om du bor i Storbritannien finns det val ingen anledning att du inte skulle skriva dig dar?

F o tror jag inte att Storebror Sverige har nagon insikt i dina transaktion via en brittisk bank (annu ska jag kanske tillagga).

Anledningen till att jag inte skrivit ut mig an ar att jag inte har hittat nagra fordelar med att gora det. Bara nackdelar tex svarigheter med att fa CSN i framtiden etc.

Men om vi sager att jag kor med kapitalforsakring. Den svenska staten lar ju inte fa nys om de ev vinsterna som jag gor om jag inte aker pa en stickprovskontroll. Kommer den brittiska motsvarigheten krava att jag ska skatta for de ev vinsterna dar eller kommer de anta att jag skoter de pa hemmaplan da jag ar skriven i Sverige?
Citera
2009-09-08, 13:11
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Jag bor i Storbritanien sedan en tid tillbaka och har funderat på att investera i fonder och aktier här istället, då skatten är betydligt lägre här. Om jag börjar handla här via min brittiska bank kommer/kan den svenska staten då kräva att jag ska skatta för min ev vinster "hemma"? Låter ju nästan för enkelt och för bra för att det ska vara möjligt att komma undan med det.

Jag är inte utskriven från landet än men det går ju enkelt att lösa om det är det enda problemet.

Det fnns ju ett dubbelbeskattningsavtal mellan UK och SVE. Kolla vad som framgår där. Principiellt så skall du helt skapa ett bolag Ltd som fristående juridisk person och investera i aktier via detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback