Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-16, 10:56
  #1
Medlem
Hej.

Skulle vara tacksam om jag kan få hjälp med ett antal frågor ang. färd med överlast i bilen.

Jag har blivit stoppad av e polis för vägning av mitt fordon. Vid vägningen framkom att jag har lastat ca 60% mer än jag får göra. Polisen berättar glatt att detta ärende går till åklagare.

1: Vad kan jag räkna med för straff?

2: har någon annan åkt fast för detta? erfarenheter?

tacksam för svar....
Citera
2009-07-16, 11:22
  #2
Medlem
Caimens avatar
Polis kan bötfälla upp till 50% överlass direkt på gatan, men mer än så så måste åklagare ta ställning. Det enda rimliga är dock fortfarande 4000kr i böter vilket även är det som gäller för 50%.

Samma gäller vid fortkörning, dyraste böteslappen är 4000kr, och det får även de som kört fortare än de 50km/h som polisen kan bötfälla själva.

Gjorde de något åt ditt körkort? Har dålig koll på överlasspraxis och körkortsåterkallande på den grunden.
Citera
2009-07-16, 11:55
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Polis kan bötfälla upp till 50% överlass direkt på gatan, men mer än så så måste åklagare ta ställning. Det enda rimliga är dock fortfarande 4000kr i böter vilket även är det som gäller för 50%.

Samma gäller vid fortkörning, dyraste böteslappen är 4000kr, och det får även de som kört fortare än de 50km/h som polisen kan bötfälla själva.

Gjorde de något åt ditt körkort? Har dålig koll på överlasspraxis och körkortsåterkallande på den grunden.

Är inte påföljden beroende av vilket slags fordon man kör eller drar vilket då indirekt kopplar till körkortstyp?
Citera
2009-07-16, 14:25
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Polis kan bötfälla upp till 50% överlass direkt på gatan, men mer än så så måste åklagare ta ställning. Det enda rimliga är dock fortfarande 4000kr i böter vilket även är det som gäller för 50%.

Samma gäller vid fortkörning, dyraste böteslappen är 4000kr, och det får även de som kört fortare än de 50km/h som polisen kan bötfälla själva.

Gjorde de något åt ditt körkort? Har dålig koll på överlasspraxis och körkortsåterkallande på den grunden.
Ett enstaka fall av lättare överlast är näppeligen återkallelsegrundande. Mer flagranta fall av överlast kan vara det. I sammanhanget ska erinras om att det även finns en administrativ sanktion för överlast i form av överlastavgift enligt lagen (1972:435) om överlastavgift.
__________________
Senast redigerad av Gordon Blixt 2009-07-16 kl. 14:28.
Citera
2009-07-16, 20:35
  #5
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Är inte påföljden beroende av vilket slags fordon man kör eller drar vilket då indirekt kopplar till körkortstyp?
Inte i och med att bötestabellen är byggd på procent övervikt, det är alltså vikt i förhållande till hur mycket du får lasta. En lastbil med två tons övervikt kommer inte i närheten av den böteslapp du får med ett personbilssläp med två tons övervikt. Fullkomligt rimligt i mina öron

Givetvis får man ju beakta om man lastar på såpass mycket att man överskrider viktgränsen mellan B och C-körkort, i det fallet torde det röra det sig om olovlig körning, även om uppsåtet kan vara svårt att styrka.

Läs sida 16 i http://www.trafiksakerhet.se/obotskatalogen.pdf så ser man alla summor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback