2009-09-16, 16:05
Medlem
Mr.Ouijas avatar
Kampsport med gradering (ex. svart bälte) är överskattat i Sverige tycker jag.
Citera
2009-09-16, 20:02
Bannlyst
fan som sag t det beror på om ni kör med ett poäng system med brytningar hela tiden då vinner hon säkert,,,,men i en real fight är annat,
om du kan fightas något sådär ,höger vänster ,uppercut samt rallarsvingen så sänker du nog henne ganska snabbt faktiskt. Detta med bältet o skit luras när det kommer till full kontakt där det gäller att slå sönder sitt motstånd.rakt av speelr ingen roll vilken färg bältet har. din explosivitet samt kraft i slag och tyngd bör du avgöra rätt lätt.

inte många kvinnor som ens jabbar riktigt på gymmen ,ligger med tyngden på bakre benet istället för främre för att generera lite kraft i slagen iallafall.
Citera
2009-09-18, 01:02
Medlem
MT-snubbens avatar
TKD är relativt värdelöst om det inte är under sportens regler, guarden suger och de har kass balans som gör dem sårbara mot low-kicks, så det är inget att oroa sig för.
Judon skulle kunna vålla problem om fighten gick till marken men teknik räcker bara så långt mot en överlägset starkare motståndare (förutsätter att du inte är direkt klen), så om du kan undvika att hamna i något lås eller liknande så bör du kunna pounda ut henne.

Detta var nog det knäppaste jag någonsin har skrivit..pounda ut henne
Citera
2009-09-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soccercool
Jag skulle tippa att jag skulle ha minst 50% chans att vinna. Men samtidigt - jag vet inget om kampsport. Är jag fel ute?

50%

Nu känner jag inte henne men har hon schyssta mma skills, alltså att hon kan kombienra sporterna och inte bara köra var för sig så skulle hon nog spöa skiten ur dig, kör hon däremot utan guard kanske du skulle kunna slå henne lite, däremot skulle hon nog kasta ner dig rätt lätt och är hon bra på marken så får du riktigt mkt stryk där. stående skulle hon nog också sparka skiten ur dig.

Jag har blivit sparkad av en taekwondo-kille en gång. jag blev luftburen och flög nån meter.

Citat:
Ursprungligen postat av lookout
så konsensus här är alltså att kampsport i princip bara kan vara bra att kunna i en något sånär riktig fight, om man redan är minst lika stor och stark som sin motståndare?

Väljer du rätt sport och är bra på den så kan du ta större grabbar också. allra bäst är ju att köra någon sport som mma eller shootfighting eller ha tränat flera sporter för man kommer inte så sjukt långt på en enskild sport.
Men om nån sett royce gracies matcher så vet ni att om någon är bra på bjj och motståndaren inte är en bra kampsportare så kommer dom få fetspö.

här vinner royce gracie över den typ 200 kg tyngre akebono: http://www.youtube.com/watch?v=POJ2T023M4I&feature=fvw
Senast redigerad av Mr.Dee 2009-09-19 kl. 00:20.
Citera
2009-09-19, 03:48
Medlem
En duktig tjej får i allmänhet spö av en halvtaskig kille. Men en riktigt duktig tjej får sällan spö av en kille helt utan kamsportserfarenhet. Jag tror TS hade tjurrusat fram, blivit sidsteppad eller fått ett ben svept och sen tagit en riktigt hård spark i skallen och somnat. Har boxats mot ett par Tae Kwon Do-grabbar som har legat på riktigt hög nivå (landslagsklass) och även om deras guard är katastrof är de snabba som fan och bra på att läsa fighten. Mycket svårt att tänka mig att en erfaren fighter skulle bli träffad av någon desperat rallarsving. Och min främsta erfarenhet av folk som inte kampsportar är att de är en fullkomlig barnlek att träffa - obefintlig guard.

75-25 på att TS får sköta disken närmaste halvåret.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2009-09-19 kl. 04:09.
Citera
2009-09-19, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sygnotive
Men om rikrigt stora skillnader i vikt/styrka är svåra att övervinna om personen ifråga är frisk och kan röra sig. Att tex försöka brotta ner en person som är dubbelt (eller "bara" 25-50%) så stark/tung är nästan omöjligt även för en bra närstridsperson.

Skojar du? En elitbrottare på 70 kg hade gjort slarvsylta av en gymbiff på 120 kg. Utan minsta tvekan.
Citera
2009-09-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ouija
Kampsport med gradering (ex. svart bälte) är överskattat i Sverige tycker jag.

Jag träffade en gång på en tjej med rätt högt bälte i Judo som var övertygad om att hon skulle kunna klara alla våldmän med sina färdigheter.

Jag erbjöd mig att bli kastad för att visa att det inte var så lätt som hon trodde. Istället för att gå på ordentligt så sänkte jag bara tyngdpunkten och gjorde mig tung. Fan vad hon drog och slet ända till hon blev skitsur och gav upp...

Hennes "jag kan kasta alla våldsverkare" inställning fick nog en allvarlig knäck..
Att kasta någon som är 20 kg tyngre funkar bara i en träningslokal eller om det kommer som en fullständig överaskning.

.
Citera
2009-09-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag träffade en gång på en tjej med rätt högt bälte i Judo som var övertygad om att hon skulle kunna klara alla våldmän med sina färdigheter.

Jag erbjöd mig att bli kastad för att visa att det inte var så lätt som hon trodde. Istället för att gå på ordentligt så sänkte jag bara tyngdpunkten och gjorde mig tung. Fan vad hon drog och slet ända till hon blev skitsur och gav upp...

Hennes "jag kan kasta alla våldsverkare" inställning fick nog en allvarlig knäck..
Att kasta någon som är 20 kg tyngre funkar bara i en träningslokal eller om det kommer som en fullständig överaskning.

.

Dock hade hon ju rätt eftersom de flesta våldverkare antagligen inte kommer vänta sig att hon kastar dom.
Citera
2009-09-19, 15:28
Medlem
soccercools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
50%

Nu känner jag inte henne men har hon schyssta mma skills, alltså att hon kan kombienra sporterna och inte bara köra var för sig så skulle hon nog spöa skiten ur dig, kör hon däremot utan guard kanske du skulle kunna slå henne lite, däremot skulle hon nog kasta ner dig rätt lätt och är hon bra på marken så får du riktigt mkt stryk där. stående skulle hon nog också sparka skiten ur dig. [/url]

hahaha
du låter som mina polare!
kan bara konstatera att det finns ju rätt många andra här som inte tror att det är givet precis att jag skulle få spö...
Citera
2009-09-19, 18:13
Medlem
Ki-ais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

.

Å andra sidan suger det ju ALLTID då man försöker med ETT kast

Om du sänker tyngdpunkten så försöker man inte höftkasta osv.

Gjorde hon inte så så...ja...hur högt var bältet?
Citera
2009-09-19, 18:26
Medlem
Sygnotives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Skojar du? En elitbrottare på 70 kg hade gjort slarvsylta av en gymbiff på 120 kg. Utan minsta tvekan.

Jag har brottat ner (självklart inte enligt grekisk-romerska regler) 2st svenska SM-medaljörer som var män i 66 resp. 74 kg:s klasserna när jag själv som "gymbiff" på vägde 95-100kg/175cm (jag på min sig.). Gillar visserligen att brottas som fan, men har aldrig tränat det under organiserade former, bara tagit alla chanser jag fick att göra det "på skoj" mot folk genom både barndom och vuxenliv.

Det var ej för svårt, visst flög jag ett par gånger i början (trodde inte de var så snabba/starka så de kunde kasta mig), men när jag var beredd på det senare så var det ganska enkelt att parera och bara bryta ner dem med hjälp av högre styrka/tyngd. Dock ska tilläggas att hade jag inte fått ner dem så pass snabbt som jag gjorde så hade min kondis dödat mig innan de börjat andats tungt ens.

Detta var män, så att förlora mot en kvinna kräver en riktigt klen/urusel/skadad man...

Skämt åsido, självklart kan det finnas tillfällen när en kvinna vinner över en "icke fettbaserad" man som är betydligt tyngre/starkare, men generaliserar man så säger jag att mannen vinner.
Citera
2009-09-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki-ai
Å andra sidan suger det ju ALLTID då man försöker med ETT kast

Om du sänker tyngdpunkten så försöker man inte höftkasta osv.

Gjorde hon inte så så...ja...hur högt var bältet?

Om jag minns rätt så hade hon brunt bälte så hon borde vara bättre än hon var. Men samtidigt så lurade jag nog henne lite, för jag låtsades som jag knappt visste vad Judo och andra kampsporter går ut på..

Kanske lite fult, men hon tiggde om det..

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in