Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Skojar du? En elitbrottare på 70 kg hade gjort slarvsylta av en gymbiff på 120 kg. Utan minsta tvekan.
Jag har brottat ner (självklart inte enligt grekisk-romerska regler) 2st svenska SM-medaljörer som var män i 66 resp. 74 kg:s klasserna när jag själv som "gymbiff" på vägde 95-100kg/175cm (jag på min sig.). Gillar visserligen att brottas som fan, men har aldrig tränat det under organiserade former, bara tagit alla chanser jag fick att göra det "på skoj" mot folk genom både barndom och vuxenliv.
Det var ej för svårt, visst flög jag ett par gånger i början (trodde inte de var så snabba/starka så de kunde kasta mig), men när jag var beredd på det senare så var det ganska enkelt att parera och bara bryta ner dem med hjälp av högre styrka/tyngd. Dock ska tilläggas att hade jag inte fått ner dem så pass snabbt som jag gjorde så hade min kondis dödat mig innan de börjat andats tungt ens.
Detta var män, så att förlora mot en kvinna kräver en riktigt klen/urusel/skadad man...
Skämt åsido, självklart kan det finnas tillfällen när en kvinna vinner över en "icke fettbaserad" man som är betydligt tyngre/starkare, men generaliserar man så säger jag att mannen vinner.