• 1
  • 2
2009-07-14, 00:50
Medlem
tjåppes avatar
Min mor sade en gång:

"Vad less jag blir när folk placerar toarullen bakom toaletten", och påstod sedan att det var något påhitt för män (eftersom de lättare ska nå den när står upp och kissar). Sen klagade hon vidare på att det är pga att män "har högre status" än kvinnor.

Jag i min tur har ju sedan dess funderat på var det optimala stället är att placera toarullen, så alla i sin tur kan nå den på bästa sätt, och kommit fram till att:
  1. Placera aldrig rullen för långt ned (det är jobbigt att böja sig om man är kille och kissar stående - vilket i sin tur kan leda till stänk utanför/på ringen när man sträcker sig)
  2. Placera aldrig rullen bakom toaletten (detta medför oergonomiska vridningar för kvinnor som sitter - och även för män när de ska göra tvåan)
  3. Placera heller inte rullen för långt bort eller ha den inte stående på golvet (det säger ju sig självt att det blir jobbigt att sträcka sig)

Slutsats: Vart ska man placera rullen? Placeras den oftast inte för långt ned eller för långt bort? Var har ni eran toarulle placerad?

Jag tycker ju såklart att den ska sitta ca 90-110cm upp på väggen, och självklart bredvid och nära toasitsen för att alla ska kunna nå den på bästa sätt! - Glöm ej att en toarulle i en låda/ingen toarulle alls kan medföra komplikationer för vänner och bekanta som är över på visit.

EDIT: Självklart är det inte heller bra för män som står och kissar när rullen är placerad mitt emot toan, då detta medför samma oergonomiska vridningar som för sittande kvinnor där rullen placerats bakom.
Senast redigerad av tjåppe 2009-07-14 kl. 00:56.
Citera
2009-07-14, 00:58
Medlem
KryddAs avatar
Har funderat på detta ett tag och tagit saken i egna händer för att tillfredställa alla parter.

Först har jag en rulle uppsatt på väggen (precis lagom högt upp för att alla) mitt emot toaletten så alla som sitter kan nå den.

För att alla manliga besökare inklusive mig själv skall kunna dra en så kallad "snabb-piss" så har jag även en rulle placerad till höger om toaletten på lagom höjd för personer som står upp. Det är ingen slump att den sitter på höger sida. De flesta människorna är högerhänta, och det har enligt undersökningar visat att majoriteten av dessa håller i snabeln med vänster hand då. Högerhanden är därför fri och kan därför simultant med uttömningsprocessen tillgodose sig själv med en bit papper för att torka snabbt och fortsätta med det man gjorde innan besökta brusefotöljen.
Senast redigerad av KryddA 2009-07-14 kl. 01:07.
Citera
2009-07-14, 01:02
Medlem
in-vino-veritass avatar
Till vänster eller höger är klurigt; när man sitter är det ju bäst att ha rullen på höger sida eftersom de flesta är högerhänta men då blir det fel för män som står som får rullen på sin vänstra sida.
Men ifall alla damer sitter är det ju i alla fall hälften av besökarna som föredrar till höger, lägger man till de försiktiga männen och männen som gör no. 2 så är höger definitivt bästa sidan.
I höjdled skulle jag säga högt som ett bord, lagom när man sitter och när man står, ifall man är normallång. Bordens höjd är ju standaliserad efter mätningar av personers längd på en statlig institution som jag inte minns namnet på men det gjordes massor med studier i detta på 40- och 50-talet så varflr uppfinna hjulet igen?

Edit: med höger avses höger för en som sitter
Citera
2009-07-14, 01:07
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
I höjdled skulle jag säga högt som ett bord, lagom när man sitter och när man står, ifall man är normallång.

Precis - tänk på att det är mindre jobbigt att sträcka sig uppåt när man sitter, än det är att sträcka sig nedåt när man står.

Men hur högt är ett bord? Är det lagom högt för att man ska slippa böja sig ned och stänka utanför efter man pissat som kille?
Citera
2009-07-14, 01:26
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Precis - tänk på att det är mindre jobbigt att sträcka sig uppåt när man sitter, än det är att sträcka sig nedåt när man står.

Men hur högt är ett bord? Är det lagom högt för att man ska slippa böja sig ned och stänka utanför efter man pissat som kille?

Har du ett bord hemma? Testa, jag sitter vid ett nu och när jag ställer mig upp och plockar upp min mobiltelefon, som här får illustrera en toarulle, så är det inga problem, faktiskt riktigt bekvämt och ergonomiskt.
Just de standardena man tog fram då har jag inte i huvudet men vi fick lära oss dem på hemkunskapen i grundskolan, hade i och för sig ett retard till lärare som tyckte sånt var viktigt. Även köksbänkar och stolar har en standard och vi fick lära oss att just köksbänksstandarden har ändrats eftersom folk har blivit längre och att äldre kök därför kan ge folk ryggproblem, något att tänka på ifall man skaffar en äldre lägenhet menade hon på.
Citera
2009-07-14, 01:30
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Även köksbänkar och stolar har en standard och vi fick lära oss att just köksbänksstandarden har ändrats eftersom folk har blivit längre och att äldre kök därför kan ge folk ryggproblem, något att tänka på ifall man skaffar en äldre lägenhet menade hon på.

Du har blivit skolad på rätt sätt, en ros till din hemkunskapslärare! Själv får jag dras med den äldre - lägre - standarden av diskbänkar då jag bor i ett en lägenhet med 40 årsringar i balkarna. Att diska är ett helvete då man får stå lätt framåtböjd och är det tyngre kokkärl som ska diskas så belastas ryggen på ett inte helt ergonomisk korrekt sätt.
Citera
2009-07-14, 01:37
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Har du ett bord hemma? Testa, jag sitter vid ett nu och när jag ställer mig upp och plockar upp min mobiltelefon, som här får illustrera en toarulle, så är det inga problem, faktiskt riktigt bekvämt och ergonomiskt.

Glöm inte bort att väggen ibland är en bit ifrån själva toastolen och det blir lätt att man får sträcka sig snett nedåt, vilket i sin tur inte blir optimalt. Jag tror ändå att man ska tänka lite högre än höjden på ett bord.
Citera
2009-07-14, 01:53
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Glöm inte bort att väggen ibland är en bit ifrån själva toastolen och det blir lätt att man får sträcka sig snett nedåt, vilket i sin tur inte blir optimalt. Jag tror ändå att man ska tänka lite högre än höjden på ett bord.

Good point! Din frågeställning kommer garanterat hålla mig sömnlös i natt. Återkommer med synpunkter imorrn.
Citera
2009-07-14, 01:59
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Good point! Din frågeställning kommer garanterat hålla mig sömnlös i natt. Återkommer med synpunkter imorrn.
Ja, jag får också smälta orden lite, för att sedan imorgon återkomma med en synpunkt under nyktert tillstånd. Antar att jag inte är den enda som behöver nyktra till i tråden
Citera
2009-07-14, 02:31
Medlem
Dionyoss avatar
Öhmm min sitter precis till vänster om mig på väggen, dvs om jag sitter o gör #2 så sitter den ca 20-30 cm ifrån mig på ca 1.20 m (osäker på höjden) höjd. Dvs man når den enkelt oavsett om man står eller sitter ner. Så den sitter väldigt bra imo.

Dvs http://data.fuskbugg.se/skalman01/----toa.jpg
Citera
2009-07-14, 02:36
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Öhmm min sitter precis till vänster om mig på väggen, dvs om jag sitter o gör #2 så sitter den ca 20-30 cm ifrån mig på ca 1.20 m (osäker på höjden) höjd. Dvs man når den enkelt oavsett om man står eller sitter ner. Så den sitter väldigt bra imo.

Dvs http://data.fuskbugg.se/skalman01/----toa.jpg
Det är statistiskt fel att ha den placerad på vänster sida. För optimal komfort och bekvämlighet så ska den vara placerad på höger sida. Du bör överväga att omplacera din toarulle.
Citera
2009-07-14, 18:55
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Det är statistiskt fel att ha den placerad på vänster sida. För optimal komfort och bekvämlighet så ska den vara placerad på höger sida. Du bör överväga att omplacera din toarulle.

Skulle gissa att de flesta människor tycker det är lättare att ta toapapper på vänster sida än det är att bygga om rummet så man får en vägg på höger sida att hänga rullen på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in