Min mor sade en gång:
"
Vad less jag blir när folk placerar toarullen bakom toaletten", och påstod sedan att det var något påhitt för män (eftersom de lättare ska nå den när står upp och kissar). Sen klagade hon vidare på att det är pga att män "har högre status" än kvinnor.
Jag i min tur har ju sedan dess funderat på
var det optimala stället är att placera toarullen, så alla i sin tur kan nå den på bästa sätt, och kommit fram till att:
- Placera aldrig rullen för långt ned (det är jobbigt att böja sig om man är kille och kissar stående - vilket i sin tur kan leda till stänk utanför/på ringen när man sträcker sig)
- Placera aldrig rullen bakom toaletten (detta medför oergonomiska vridningar för kvinnor som sitter - och även för män när de ska göra tvåan)
- Placera heller inte rullen för långt bort eller ha den inte stående på golvet (det säger ju sig självt att det blir jobbigt att sträcka sig)
Slutsats: Vart ska man placera rullen? Placeras den oftast inte för långt ned eller för långt bort? Var har ni eran toarulle placerad?
Jag tycker ju såklart att den ska sitta ca 90-110cm upp på väggen, och självklart bredvid och nära toasitsen för att alla ska kunna nå den på bästa sätt! - Glöm ej att en toarulle i en låda/ingen toarulle alls kan medföra komplikationer för vänner och bekanta som är över på visit.
EDIT: Självklart är det inte heller bra för män som står och kissar när rullen är placerad
mitt emot toan, då detta medför samma oergonomiska vridningar som för sittande kvinnor där rullen placerats bakom.