Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-24, 09:22
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det som inte stod i tidningen och som TQ berättade kan mycket väl ha kommit från de "hjälpsamma" i Team Quick. Man "övade" ju ofta innan man vallade honom på mordplatserna.
Precis, de visade Quick hur mordet gått till och när han gjorde fel, så rättade de honom.
Citera
2022-10-26, 01:34
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
https://www.svtplay.se/video/37096605/morden-i-appojaure/morden-i-appojaure-sasong-1-avsnitt-1
Tack för tipset. Bra dokumentär, få se om det tas upp något nytt i fallet.
Citera
2022-10-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Jag har också funderat kring det där verkstadsbesöket. Tror dock att vi kan utesluta att sakerna stals redan på verkstaden. Då hade det säkerligen nämnts i deras dagboksanteckningar, som var detaljerade (ända fram t.o.m sista dagen i livet.
Jag vill gärna utesluta att de körde med reservnyckeln. Det visade sig att skuffen inte gick att låsa upp med denna, och jag utgår från att de haft det mesta av packningen (som de bevisligen fått fram) där bak.

Att någon rekat i samband med verkstadsbesöket är inte otänkbart.

Kan de ha sålt/pantat eller lämnat sakerna (kamera, radio) som betalning för bilreparationen i Vittangi? De hade dåligt med pengar och kvinnan satt o grät när bilen gick sönder, enligt den nya dokumentären. Kan förklara varför de fanns där, och var borta på mordplatsen. Reservnyckelen hade de väl framme för det är en sån man lämnar med bilen till verkstaden.
Citera
2022-10-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Kan de ha sålt/pantat eller lämnat sakerna (kamera, radio) som betalning för bilreparationen i Vittangi? De hade dåligt med pengar och kvinnan satt o grät när bilen gick sönder, enligt den nya dokumentären. Kan förklara varför de fanns där, och var borta på mordplatsen. Reservnyckelen hade de väl framme för det är en sån man lämnar med bilen till verkstaden.

Mycket bra inspel. Det skulle kunna förklara spridningen av sakerna. Jag har länge tyckt att verkstadsbesöket "osar katt". Kan ju ha uppstått någon konflikt i samband med besöket.
Citera
2022-10-27, 16:37
Medlem
Citat:
Mycket bra inspel. Det skulle kunna förklara spridningen av sakerna. Jag har länge tyckt att verkstadsbesöket "osar katt". Kan ju ha uppstått någon konflikt i samband med besöket.

Har mördaren koppling till Vittangi eftersom kassettbandspelaren påträffades slängd där i ett dike i närheten? Kollade polisen upp verkstaden och vilka de påträffade där?
Citera
2022-10-28, 00:22
Medlem
Citat:

Tänkte mer att de lämnat sakerna till verkstaden helt legitimt eller sålt dem på nåt sätt. Och radion som hittades kanske lämnades/dumpades för att nye ägaren inte ville/vågade förknippas med den, när det blev känt om morden, även om han/hon var helt oskyldig/inte inblandad.
Citera
2022-10-28, 09:48
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Stereon behöver ju inte ha något med morden att göra. Om den blev stulen, så kunde dem blivit stulen i samband med verkstadsbesöket.

Men konstigt att den innehöll parets kassettband, den borde ju ha blivit slängd ellet överspelad.
Citera
2022-10-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Stereon behöver ju inte ha något med morden att göra. Om den blev stulen, så kunde dem blivit stulen i samband med verkstadsbesöket.

Men konstigt att den innehöll parets kassettband, den borde ju ha blivit slängd ellet överspelad.

Det är därför jag tror att mördaren slängde kassettbandspelaren.

Kan de har varit två mördare? Det står nånstans i början av denna tråd om två ökända engelsmän?
Citera
2022-10-28, 17:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kan de har varit två mördare? Det står nånstans i början av denna tråd om två ökända engelsmän?

Det står väl något om några utländska förmågor som rånade eller stal värdeprylar av folk där någonstans. Men eftersom stöldgods från Stegehuis hittades hos en hälare i Stockholm så tycker jag det talar för att mördaren eller mördarna var inföding / infödingar så att säga.
Citera
2022-11-04, 15:33
Medlem
Så hemskt att detta bestialiska dubbelmord inte blir uppklarat. Någon borde veta.
Citera
2022-11-26, 11:34
Medlem
Toolmans avatar
I Alta Norge utfördes ett bestialiskt mord november 1984. En man från Kautokeino hade mördat en vän. Körde omkring med den avlidne i bagageluckan, tilldammans med vänner, väl framme i Alta skar han av huvudet på mordoffret och slängde det på trappan till hotellet. Gärningsmannen var av samiskt ursprung och många av dessa har koppling till Jokkmokk--regionen.
https://www.nordlys.no/nyheter/kronvitne-domt-i-bestialsk-drapssak-dode-selv-i-pasken/s/1-79-6604114
Man får väl utgå från att polisen avfärdat denna högst potentiella gärningsman. Annars kan det inte finnas många misstänkta med ett våldskapital likt det som utfördes i morden i Appojaure. Jag tror varken tysken eller muskelbyggaren kan uppfylla dessa kriterier trots uppvisad galenskap.
Filekniven tyder väl också på en seriös fiskare/vildmarksman. Jag tror få fritidsfiskare bär omkring på en filekniv.
Citera
2022-11-26, 11:48
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Tänkte mer att de lämnat sakerna till verkstaden helt legitimt eller sålt dem på nåt sätt. Och radion som hittades kanske lämnades/dumpades för att nye ägaren inte ville/vågade förknippas med den, när det blev känt om morden, även om han/hon var helt oskyldig/inte inblandad.

Inte osannolikt, kanske en anställd på verkstaden tog radion som delbetalning vid sidan om. När morden blev kända gömdes radion undan för att inte behöva erkänna betalningen vid sidan om kassan. Efter en tid blev radion obekväm och dumpades mer eller mindre orörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in