Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Hej Echoes, skulle du kunna lägga upp dessa bilder igen? Tack på förhand.

Nej jag har inte kvar dom, men här är några andra:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Appojaure%201984/stegeguis03_zps9hx6h77p.jpg.html

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Appojaure%201984/stegeguis01_zps59zcfs3t.jpg.html
Citera
2017-08-15, 03:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det var en yngre förmåga som satt på sluten vård i Norge för mord på en åldring. Det fanns uppgifter om att han skulle ha befunnit sig i Appojaure vid tiden för dubbelmordet. Innan han skulle höras av polis lyckades han rymma. Vet ej hur länge han var på flykt men förutsätter att han snart åkte fast och kunde höras?
Är det någon som kommer ihåg hur det gick med denna "kandidat"?
Citera
2018-05-13, 23:12
Medlem
Är Juha Valjakkala utredd kring detta mord?
Citera
2018-05-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielTK
Är Juha Valjakkala utredd kring detta mord?

Inte vad jag vet. Varför skulle han överhuvudtaget utredas? Inget tyder på att han skulle vara en seriemördare. När tältmorden skedde var han väl ännu tonåring. Dessutom verkar han inte vara typen som klarar sig undan.
Citera
2019-01-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Hej!

Först vad gäller datumet. Vi talar ju inte om vilken fredag den 13:e som helst. (fredag den trettonde infaller 1-2 gånger per år). Vi talar ju om fredag den 13:e juli 1984. Det var denna dag som "The Final Chapter", den planerat sista delen (den fjärde i ordningen) av Fredag den 13:e filmerna gick upp på bioduken i Europa (flera länder, t ex Tyskland). (Fler följde, men tanken var att The Final Chapter skulle bli sista delen)

Det finns således en utomordentligt stark koppling mellan datum och film.

Precis just denna dag sker ett mord som till sätt påminner om det i den första filmen, på motsvarande plats med motsvarande offer. Sambandet är för starkt för att förklaras av en slump. Anser jag.

Om vi antar att detta verkligen var motivet, då kan det väl antas att gm har sökt en lämplig plats, lämpliga offer, rekognoserat i terrängen. Vill här lyfta fram att vittnesuppgifter placerade tysken på campingplatsen några hundra meter från tältet. Han ska ha besökt campingplatsen en kort stund och sedan rört sig vidare. Hittade han inte det han sökte där men en bit bort? Rekognosering?

Det finns indikationer på, eller åtminstone möjlighet för, att gm träffat och umgåtts med offer och sedan återkommit till platsen.

Detta var inte mitt ute i ödemarken, det var intill en bilväg. Om gm velat iscensätta detta kan jag väl föreställa mig att han rest till området för att kunna "slå till" obemärkt.

För mig ter sig denna motivbild mer sannolik än något annat.

Min fråga blir. Vem hade annars något där i skogen att göra vid den tidpunkten i regnet? Att någon av slump hamnat där utesluter jag.

mvh

Svagheten teorin ang koppingen till filmens premiärdatum är att den cyklande tysken i förhör sagt att han inte alls har koll på vilken dag det är, en given dag. Han saknar tidsbegrepp. Om teorin mot förmodan håller så är tysken inte gärningsman, såvida han inte sprider rökridåer i förhöret.

Kanske har sagts tidigare i tråden av någon, men jag tror att det handlar om ett rån som gått illa. Vet vi om man gick till botten med vad som skedde kring deras motorhaveri? Kanske har någon upptäckt att paret hade en del stöldbegärligt gods, i samband med verkstadsbesöket i Vittangi. Det var ju trots allt i närheten av Vittangi som bandspelaren sedermera dök upp. Väskorna slängs ju längs vägen när de tömts på värdesaker. Kassettbandspelaren kan senare ha hittats eller till ocjh med köpts av någon ovetande som, ett år senare får veta att den kommer från tältet, och i panik slänger sitt fynd för att inte råka kopplas till dådet. Vore det ett dåd av lokala pundare eller ligister borde väl någon förr eller senare blivit uthängd, kan man tycka. Annars känns också baltiska lösdrivare som en tänkbar GM-profil.
Senast redigerad av JoeGaggs 2019-01-10 kl. 15:36.
Citera
2019-01-10, 15:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Inte vad jag vet. Varför skulle han överhuvudtaget utredas? Inget tyder på att han skulle vara en seriemördare. När tältmorden skedde var han väl ännu tonåring. Dessutom verkar han inte vara typen som klarar sig undan.
Han var 19 år och redan kriminell.
Citera
2019-01-19, 06:19
Medlem
Mycket intressant fall, och att det dessutom utspelar sig i fullt dagsljus obemärkt.
Jag tror mer det här är ett rånmord som gått fel, att det skulle vara Quick behöver nog inte ens nämnas, att radion senare återfinns i vittangi (stad/by dom lämnat bakom sig föregående dygn) tycker jag tyder på att personen eller personerna som gjort detta träffat paret i något sammanhang i vittangi, bodde mördarna och paret på samma hotell där kanske och vetat om vart paret skulle? Det primära är nog inte mordet utan stölden, och kanske att paret vaknat till av oväsen utanför och i panik behövt tystas, det regnade även denna natt och att tältduken varit uppvikt tror jag inte alls har med mordet att göra utan snarare att paret själva gjort det i ett försök att samla just regnvatten, kanske för att kunna koka kaffe på morgonen. Tror man är fel ute gällande "kroppsbyggaren", en säkert väldigt otrevlig och speciell person i sig men att han skulle gått fel och dödat paret fallerar på stöldgodset som försvinner, och dess spridning, skulle han till fots börja bära handväska, radio, kamera mm genom skogen i berusat tillstånd och dyka upp vid "rätt" tält senare i fullt dagsljus och säga titta vad jag hittade? Nej, det känns långsökt, av knivhuggen att döma och med det brutala våld som beskrivs skulle jag snarare tro på två gärningsmän än en ensam galning i detta fall, vinkeln på knivhuggen skiljer sig mellan sida och gavel på tältet vilket stärker teorin om två gärningsmän, handväskan hittas sen kastad i dike några kilometer från mordplatsen intill vägen och parets kamera återfinns senare i Stockholm, radion hittas i vittangi, varför återfinns endast reservnycklarna till bilen men bilen är inte stulen, vore intressant att veta om bilen startade, för mig luktar det starkt stöldturne.
Citera
2019-01-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielTK
Mycket intressant fall, och att det dessutom utspelar sig i fullt dagsljus obemärkt.
Jag tror mer det här är ett rånmord som gått fel, att det skulle vara Quick behöver nog inte ens nämnas, att radion senare återfinns i vittangi (stad/by dom lämnat bakom sig föregående dygn) tycker jag tyder på att personen eller personerna som gjort detta träffat paret i något sammanhang i vittangi, bodde mördarna och paret på samma hotell där kanske och vetat om vart paret skulle? Det primära är nog inte mordet utan stölden, och kanske att paret vaknat till av oväsen utanför och i panik behövt tystas, det regnade även denna natt och att tältduken varit uppvikt tror jag inte alls har med mordet att göra utan snarare att paret själva gjort det i ett försök att samla just regnvatten, kanske för att kunna koka kaffe på morgonen. Tror man är fel ute gällande "kroppsbyggaren", en säkert väldigt otrevlig och speciell person i sig men att han skulle gått fel och dödat paret fallerar på stöldgodset som försvinner, och dess spridning, skulle han till fots börja bära handväska, radio, kamera mm genom skogen i berusat tillstånd och dyka upp vid "rätt" tält senare i fullt dagsljus och säga titta vad jag hittade? Nej, det känns långsökt, av knivhuggen att döma och med det brutala våld som beskrivs skulle jag snarare tro på två gärningsmän än en ensam galning i detta fall, vinkeln på knivhuggen skiljer sig mellan sida och gavel på tältet vilket stärker teorin om två gärningsmän, handväskan hittas sen kastad i dike några kilometer från mordplatsen intill vägen och parets kamera återfinns senare i Stockholm, radion hittas i vittangi, varför återfinns endast reservnycklarna till bilen men bilen är inte stulen, vore intressant att veta om bilen startade, för mig luktar det starkt stöldturne.

Jag instämmer i vartenda mellanslag!

Månaden innan dubbelmordet blev en tysk turist rånad av två engelsktalande män som hade kniv... dom hade varit intressanta i utredningen kan jag tycka. Fråga är dock om dom hade vetat hur man gör sig av med stöldgods mot betalning om man bara stannade tillfälligt i landet.

Intressant teori om tältduken! Det finns en teori från advokaten/brottaren Pelle Svensson om att några personer besökt makarna på platsen och druckit öl och sen kommit tillbaka när mörkret slagit in för att stjäla allt dyrbart. Tror det var så var ett tag sen jag läste Quick-boken.

Står det nåt i domen om vinkeln på knivhuggen? Eller var det har du läst det.
Citera
2019-01-20, 15:17
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Jag instämmer i vartenda mellanslag!

Månaden innan dubbelmordet blev en tysk turist rånad av två engelsktalande män som hade kniv... dom hade varit intressanta i utredningen kan jag tycka. Fråga är dock om dom hade vetat hur man gör sig av med stöldgods mot betalning om man bara stannade tillfälligt i landet.

Intressant teori om tältduken! Det finns en teori från advokaten/brottaren Pelle Svensson om att några personer besökt makarna på platsen och druckit öl och sen kommit tillbaka när mörkret slagit in för att stjäla allt dyrbart. Tror det var så var ett tag sen jag läste Quick-boken.

Står det nåt i domen om vinkeln på knivhuggen? Eller var det har du läst det.
Det står något om vinkeln på knivhuggen i Rapport från Bergwallkommissionen SOU 2015:52. Man menar här att tältgaveln troligtvis har fallit ihop sedan MS attackerats, vilket skulle förklara de olika vinklarna. Se spoiler.
Citera
2020-03-20, 14:11
Medlem
Vem var den tyske fd boxaren? Kan någon expert på östtysk boxning träda fram 😎. Borde ha varit född 1950/51 och ev fortfarande vid liv.

Han ska enligt de som förhört honom ha varit ”fruktansvärt otrevlig”, och levt på fisk som han fångat mer eller mindre utan redskap.
Senast redigerad av JoeGaggs 2020-03-20 kl. 14:17.
Citera
2020-04-22, 16:48
Medlem
Av olika anledningar passerar jag längs denna väg kontinuerligt. Det får mig att tro det är någon med lokal känndedom. Det är ingen europaväg vi talar om. Och jag har svårt att tro att det är någon turist. I detta område rörs sig fjällvandrare, fiskare och naturbeskådare. De är inte dirket kända för sitt stora våldskapital. Dessa mord genomfördes av en lokalt boende psykiskt sjuk människa. Boende på en omnejd av 10 mil. Kanske var han här i sin barndom och fick för sig att återvända och flippade ut. Detta var inte hans första brott. Personen är med all sannolikt död nu. Inte omöjligt självmord.
Citera
2020-08-13, 11:53
Medlem
zoomlanders avatar
i vilken by bodde den sk. kroppsbyggaren?

det måste väl ändå finnas DNA på kameran? bandspelaren? handväskan eller mordvapnet?

bandspelaren och kameran har ju förvarats och vidrörts efter själva brottet.

vad säger kroppsbyggarens kamrater? har de identifierats och hörts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in