Citat:
Ursprungligen postat av
roffy
Hej!
Först vad gäller datumet. Vi talar ju inte om vilken fredag den 13:e som helst. (fredag den trettonde infaller 1-2 gånger per år). Vi talar ju om fredag den 13:e juli 1984. Det var denna dag som "The Final Chapter", den planerat sista delen (den fjärde i ordningen) av Fredag den 13:e filmerna gick upp på bioduken i Europa (flera länder, t ex Tyskland). (Fler följde, men tanken var att The Final Chapter skulle bli sista delen)
Det finns således en utomordentligt stark koppling mellan datum och film.
Precis just denna dag sker ett mord som till sätt påminner om det i den första filmen, på motsvarande plats med motsvarande offer. Sambandet är för starkt för att förklaras av en slump. Anser jag.
Om vi antar att detta verkligen var motivet, då kan det väl antas att gm har sökt en lämplig plats, lämpliga offer, rekognoserat i terrängen. Vill här lyfta fram att vittnesuppgifter placerade tysken på campingplatsen några hundra meter från tältet. Han ska ha besökt campingplatsen en kort stund och sedan rört sig vidare. Hittade han inte det han sökte där men en bit bort? Rekognosering?
Det finns indikationer på, eller åtminstone möjlighet för, att gm träffat och umgåtts med offer och sedan återkommit till platsen.
Detta var inte mitt ute i ödemarken, det var intill en bilväg. Om gm velat iscensätta detta kan jag väl föreställa mig att han rest till området för att kunna "slå till" obemärkt.
För mig ter sig denna motivbild mer sannolik än något annat.
Min fråga blir. Vem hade annars något där i skogen att göra vid den tidpunkten i regnet? Att någon av slump hamnat där utesluter jag.
mvh
Svagheten teorin ang koppingen till filmens premiärdatum är att den cyklande tysken i förhör sagt att han inte alls har koll på vilken dag det är, en given dag. Han saknar tidsbegrepp. Om teorin mot förmodan håller så är tysken inte gärningsman, såvida han inte sprider rökridåer i förhöret.
Kanske har sagts tidigare i tråden av någon, men jag tror att det handlar om ett rån som gått illa. Vet vi om man gick till botten med vad som skedde kring deras motorhaveri? Kanske har någon upptäckt att paret hade en del stöldbegärligt gods, i samband med verkstadsbesöket i Vittangi. Det var ju trots allt i närheten av Vittangi som bandspelaren sedermera dök upp. Väskorna slängs ju längs vägen när de tömts på värdesaker. Kassettbandspelaren kan senare ha hittats eller till ocjh med köpts av någon ovetande som, ett år senare får veta att den kommer från tältet, och i panik slänger sitt fynd för att inte råka kopplas till dådet. Vore det ett dåd av lokala pundare eller ligister borde väl någon förr eller senare blivit uthängd, kan man tycka. Annars känns också baltiska lösdrivare som en tänkbar GM-profil.