Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-12, 17:21
  #1
Medlem
Har latjat lite med "Broomstick Bass" i Cubase vilket är en instrumentplugg för bas. Men det låter lite för "plockigt" när jag lirar med mitt midiklaviatur. Skulle vilja att det rullade lite mer mellan nedslagen, särskilt när jag kör på en enda not hela tiden som på introt till Green Days låt "She". http://www.youtube.com/watch?v=XgumG6Oeg1w

Hur får jag det att låta så?? Nu blir det istället plonk, plonk, plonk...helt dött emellan nedslagen om ni förstår vad jag menar?

Är det "release" knappen man ska pilla med?
Citera
2009-07-12, 19:59
  #2
Medlem
Reverb eller ett extremt kort delay är väl lämpligt.
Citera
2009-07-12, 20:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Reverb eller ett extremt kort delay är väl lämpligt.

Nja, så mycket har jag sysslat med musik att jag vet att det inte är vad jag är ute efter, men tack ändå.
Citera
2009-07-13, 02:01
  #4
Medlem
Tuppiss avatar
Pilla med attacken då i envelope-filtret
Citera
2009-07-13, 02:26
  #5
Medlem
WaRs avatar
Höj sustain och release.
Citera
2009-07-13, 06:10
  #6
Medlem
zan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoBill
Har latjat lite med "Broomstick Bass" i Cubase vilket är en instrumentplugg för bas. Men det låter lite för "plockigt" när jag lirar med mitt midiklaviatur. Skulle vilja att det rullade lite mer mellan nedslagen, särskilt när jag kör på en enda not hela tiden som på introt till Green Days låt "She". http://www.youtube.com/watch?v=XgumG6Oeg1w

Hur får jag det att låta så?? Nu blir det istället plonk, plonk, plonk...helt dött emellan nedslagen om ni förstår vad jag menar?

Är det "release" knappen man ska pilla med?


Releasen och EQ:n får du nog pilla med för att få sånt ljud... Då det är en blandning av tekniken mike spelar basen (release) på samt ljudinställningarna (eq).

utan att ta fram basstärkaren hade jag satt basen på kl 10, middle på 16 och high på 14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback