Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-11, 11:48
  #1
Medlem
Det är ju inte rötmånad ännu men går inte den politiska misstänksamheten mot högerextremister väl långt?
Citat:
Skånskan är ett hotat språk, uppger FN-organet UNESCO....– Här har någon lobbat för detta. Någon som primärt inte haft språkliga intressen utan politiska, säger Ola Svensson till sr.se. Enligt honom handlar lobbyingen om skånsk lokalpatriotism som finns i ett flertal partier och organisationer i och runt Skåne. Den gemensamma nämnaren för dem är extrema högeråsikter.

http://sydsvenskan.se/skane/article4...-utdoende.html
Citera
2009-07-11, 11:59
  #2
Medlem
Poeten-Skes avatar
Skulle gärna vilja se artiklar om vänsterextremisternas inflytande på svensk och internationell politik, men det kommer inte ske.
Citera
2009-07-11, 12:06
  #3
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Det bevisar bara vilken pajasorganisation FN är.
Citera
2009-07-11, 12:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det bevisar bara vilken pajasorganisation FN är.

? svenska staten har förtryckt regionen "skåne" i århundraden, till och med i dag vill postmodernisterna förneka folkmord med motiveringen att det kan leda till nationalism.

När människor från andra länder kämpar för sin historia, gullar vänstermedian dem, men när det sker i vår egen bakgård då är tonen annorlunda.
Citera
2009-07-11, 12:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
? svenska staten har förtryckt regionen "skåne" i århundraden, till och med i dag vill postmodernisterna förneka folkmord med motiveringen att det kan leda till nationalism.

När människor från andra länder kämpar för sin historia, gullar vänstermedian dem, men när det sker i vår egen bakgård då är tonen annorlunda.
Folk tycker
Citat:
– Vi bara talar om att vi ska rädda ett språk. Här finns inga högerextrema krafter. Högerextrema krafter är det vapen som staten tar till för att misstänkliggöra alla försök till kulturell och språklig mångfald, säger Göran Hansson.

http://www.sr.se/cgi-bin/halland/nyh...rtikel=2960120
Citera
2009-07-11, 12:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
– Vi bara talar om att vi ska rädda ett språk. Här finns inga högerextrema krafter. Högerextrema krafter är det vapen som staten tar till för att misstänkliggöra alla försök till kulturell och språklig mångfald, säger Göran Hansson.

http://www.sr.se/cgi-bin/halland/nyh...rtikel=2960120

Jag håller inte med, det handlar om makt, postmodernisterna har ingen makt över nationalister, därför bekämpar de all form av nationalism.

Ett exempel på detta är att ordet "patriot" är ett negativt laddat ord i Sverige men ett positivt laddat ord i USA, och det beror på att nationalismen är maktredskap som eliten kan använda där, till skillnad från Sverige.

Det är bara att inse att vi är etablissemangets slavar, våra åsikter måste vara sådana att det gynnar deras maktapparat.
Citera
2009-07-11, 15:00
  #7
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Folk tycker

När man talar om att rädda ett språk, finns det grundlig relevans för det.
Eftersom media utnyttjar sin suveränitet med att låta personer utan egentligt rätt försöka invagga svenska folket i underlåtenhet.
Deras skyldigheter till Sverige som nation består i sin egen rättfärdighet, utan någon egentlig anknytning till svenskt språk eller tradition.
Man söker desperat efter infallsvinklar för att svärta ned ett folk från norr till söder.
Oavsett politisk åskådning använder sig svenska folket av dialekter, och den påverkan språket har över våra landsdelar är inte föbundet med några speciella politiska gränser.
Man försöker med en list och en förhoppning om att detta skall leda till splittring i svenskan som språk, och att på så sätt göra svenska språket(skånska norrländska dialekter) till en obetydlig del i den svenska utvecklingen.
Om man bara talar om skånska dialekten, så har den naturligtvis sin stora rätt att vara en del av det svenska språk som finns, liksom andra dialekter vi har!
Dialekter har inte vad jag vet påverkat den svenska skriften till att vara oläslig på någon punkt i våran historia!
Citera
2009-07-11, 15:20
  #8
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag förstår inte denna snyfttråd för skåningar. Jag bor i skåne och jag kan direkt säga att skåningar är inga högre varelser speciallt ute på landsbygden. Dessutom har de en mycket ful dialekt. Vad är problemet?
Citera
2009-07-11, 15:39
  #9
Medlem
Leif Ds avatar
Detta är mycket intressant. På min semester som jag hade nyligen stannade jag i Noresund (ca 10 mil från Oslo) för den traditionella hamburgaren (jag brukar stanna till och käka där, för att liksom markera att nu, nu börjar ledigheten). På macken där jag köpte burgaren hade dom en gratistidning för Hallingdalen. Ett reklambland med lite information för turister och folk som har "hytter" i området. Den ort som tillhörer området som är mest känd för svenskar är nog Hemsedal.
Till min stora förvåning är hela tidnignen skriven på "halling". Ett slags dialekt. Men det skiljer sig ganska kraftigt från vanligt bokmål, en hel del ord är annorlunda, meningsbyggnaden är också annorlunda. Skillnaden är i det avseendet är nog större än mellan skånska och svenska, kanske. Jag vet inte säkert för jag är dålig på skånska.
I sverige är man dålig på att förvalta lokala uttryck och dialekter. En tidning på skånska vore ett bra inslag. Att som i det här fallet skylla på "högerextremism" tycker jag snarast tyder på en ny trend: Allt som inte passar Makteliten i sthlm är högerextremt och nazistiskt. Tyvärr så är ju så inte fallet.
Citera
2009-07-11, 16:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Att som i det här fallet skylla på "högerextremism" tycker jag snarast tyder på en ny trend: Allt som inte passar Makteliten i sthlm är högerextremt och nazistiskt. Tyvärr så är ju så inte fallet.

Det kan jag hålla med om.

Allt som inte passar Makteliten stämplas som rasistiskt och och extremt.
Citera
2009-07-11, 16:36
  #11
Medlem
trass avatar
Stiftelsen Skansk Framtid ar knappast hogerextremister, de ar fullstandigt mainstream i allt utom sin skanska regionalism (de ar alltsa inte separatister utan soker starkare sjalvstyre och ett mer tydligt etnoregionalt definierat sadant).

Vet inte om det ar dialekt- och ortnamnskillen i Lund eller journalisten som ar ute och cyklar, men uruselt ar det att uttala sig om sadant man inte kanner till.
Citera
2009-07-11, 18:33
  #12
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Jag förstår inte denna snyfttråd för skåningar. Jag bor i skåne och jag kan direkt säga att skåningar är inga högre varelser speciallt ute på landsbygden. Dessutom har de en mycket ful dialekt. Vad är problemet?

Problemet är att "högerextrema" människor lämnat in denna ansökan om bevarande av språket. Det är där nyheten ligger för svensk media. Inte att det finns folk som bevara skånskan. Själv så tycker jag att skånska är charmigt och trevligt. Jag gillar skåne helt enkelt och befolkningen där. Jag var på väg för några år sen att flytta dit men det sket sig av olika anledningar. Så jag stödjer denna snökan fullt ut! Speciellt om den får nån pk-fjant att sätta kaffet i vrångstrupen och gnissla tänder över dom rasistiska grupperingarna som finns som minsann vill bevara skånskan.

Jag undrar vart dessa mediafjantar och andra pk-töntar befann sig när man klassade rinkebysvenskan(aka blattetugg) som en egen dialekt? Varför var man inte ute och fördömde detta tilltag på samma sätt som nu? Ja just det ja! Det rörde sig om lata korkade svartskallar som inte orkade/vill/kan lära sig prata det svenska språket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback