Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-07-11, 09:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
För övrigt skulle jag röstat på Humanisterna, de har lika stor rätt att ställa upp i kyrkovalet som partierna.
Citera
2009-07-11, 10:34
Bannlyst
Jag är inte medlem man anser att alla som verkligen är medlemmar för att det tror på kyrkans lära borde bojkotta "valet".
Hur kan man ta en enskild förening på allvar som låter politiska partier delta i medlemsval. Svenska kyrkan är verkligen unikt.
Å andra sidan vore det ju bra om Sverigedemokraterna och andra stollar tog massa platser så att Svenska kyrkan splittrades så att de sista rtesterna av statskyrkosystemet kan tas bort.
Citera
2009-07-11, 10:56
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Jag är inte medlem, annars hade jag fyllt i något elakt på en tom valsedel. Förstår inte hur ni kan vara med i kyrkan fortfarande
Citera
2009-07-11, 11:29
Medlem
PureRuperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Håller helt med, vad har Svenska kyrkan i avdelningen för inrikespolitik att göra. Kyrkans angelägenheter är inte svensk rikspolitik även om dess partier verkar inom föreningen.

La denna tråd i politik-forumet därför att så många politiska partier ställer upp i detta val. Det är ju bara att inse, de vill ha makten över allt, även kyrkan.

Ställer vänsterpartiet upp i detta val, någon som vet? Snacka om hyckleri isf.

Hur tror ni SDs kommande kampanj kommer bemötas? Som vanligt antar jag... Förra gången minns jag tydligt hur SD och Frimodig Kyrka (som mest består av präster) skrevs i tidningarna under rubriken "Så skall extremisterna stoppas". PK-journalisterna gillar inte att folk som faktiskt läst Bibeln (jag menar FMK) ställer upp i kyrkovalet.

Jag anser att det är viktigt att rösta i detta val och visa att vi fortfarande är ett kristet land. För fan, snart har vi fler muslimer än kristna i Sverige. Jag tänker då inte sätta en slöja på min framtida dotter.
Citera
2009-07-11, 14:15
Medlem
qapmocs avatar
Frimodig Kyrka kommer definitivt få min röst. Kyrkan ska styras av kyrkans folk och inte av politiker!
Citera
2009-07-11, 14:55
Medlem
Nej, eftersom jag inte är medlem i svenska kyrkan så får jag inte rösta.

För övrigt tycker jag att politiska partier inte har något i kyrkovalet att göra. Frågor gällande kyrkans organisation och lära bör fattas på kristna grunder, inte på politiska.

Om jag fick rösta skulle jag lägga min röst på Frimodig Kyrka.
Citera
2009-07-11, 15:36
Moderator
Popesizes avatar
På kyrkorådnivå, fullmäktigenivå och stiftsnivå kommer jag personrösta på folk jag vet är bra. Till kyrkomötet (högsta instans) kommer jag nog rösta på frimodig kyrka, alternativt personrösta om jag ser någon jag vet är kunnig.

Ställer själv upp i valet till kyrkofullmäktige här i Norrköping för POSK. Även om mina värderingar nog ligger närmare Frimodig kyrka, så blir det POSK av två anledningar.

1. Frimodig kyrka har ingen valgrupp i Norrköping. Och som helt ny i den världen så vill jag inte börja med att starta upp en sån. Jag vill veta hur allt funkar först.
2. POSK står ju för Politiskt obundna i svenska kyrkan. Och en av mina främsta frågor i det här ämnet är att få ur politrukerna ur kyrkan. Och då känns det viktigt att "skylta" med att jag inte är politisk i mina beslut.
Citera
2009-07-11, 16:20
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UbYe
Jag fattar inte ens varför dettaa hör hemma i politikforumet. Svenska kyrkan är inte en del av regeringen. Och dessutom så får 16 åringar rösta!

Åldersgränsen kanske förklarar varför intresset är så stort av att rösta i kyrkovalet på Flashback...

Självfallet ska jag inte rösta. Jag vill inte ha något med kyrkan att göra. Jag mår illa av religiös propaganda. Oavsett om den är kristen, muslimsk, judisk eller något annat skoj.
Citera
2009-07-12, 02:33
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Nej, eftersom jag inte är medlem i svenska kyrkan så får jag inte rösta.

För övrigt tycker jag att politiska partier inte har något i kyrkovalet att göra. Frågor gällande kyrkans organisation och lära bör fattas på kristna grunder, inte på politiska.

Om jag fick rösta skulle jag lägga min röst på Frimodig Kyrka.
+1
Citera
2009-07-12, 15:14
Medlem
Nej
Citera
2009-07-12, 15:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Frimodig Kyrka kommer definitivt få min röst. Kyrkan ska styras av kyrkans folk och inte av politiker!

...ligger rätt nära för mig också, till stor del för att reta det politiskt korrekta kyrkoetablisemanget med vår klene ärkebiskop i spetsen.

Här finns faktiskt en del riktigt bra argument för:
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/235/1/
Citera
2009-07-12, 18:13
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...ligger rätt nära för mig också, till stor del för att reta det politiskt korrekta kyrkoetablisemanget med vår klene ärkebiskop i spetsen.

Här finns faktiskt en del riktigt bra argument för:
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/235/1/
Ja precis. Kyrkans lära ska inte bestämmas och förändras beroende på vad personerna i media och politikerna tycker. Det ska bestämmas av kyrkans folk även om kyrkan blir anklagad för homofobi med mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in