Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-02, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...självklarhet skall man väl inte behäva rösta på SD för att erhålla. Jag har lurat litet på Frimodig kyrka.

"Äktenskapet
FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan till svenska folket, modernt och engagerat, skall räcka fram det av Gud instiftade äktenskapet mellan man och kvinna, som grunden för trygga familjer. FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan frimodigt skall vända sig till människor som har en kallelse att leva i ensamhet och visa dem på den värdighet och de möjligheter som det innebär. FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan frimodigt skall välkomna människor med en homosexuell läggning in i kyrkans liv och själavård.

Kyrkostyrelsen kommer till årets kyrkomöte att lämna en skrivelse om hur Svenska kyrkan skall förhålla sig till homosexuellt samliv. Skrivelsen avviker från Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, och det som den världsvida kyrkan lär, genom att den vill välsigna utlevd homosexualitet. FRIMODIG KYRKA vill verka för att skrivelsen i dessa delar avvisas.

Om riksdagen beslutar om en ändring i äktenskapsbalken menar FRIMODIG KYRKA att Svenska kyrkan skall avstå från vigselrätten."
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/26/45/

Men, jag vet ännu för litet om deta parti och om alternativen. Bra att vi diskuterar detta.
Skulle nog röstat på dem också om jag inte gått ur SK. (pga homovänlighet, pk-ism och kvinnliga präster). Har funderat på katolicismen då min fru är katolik men det känns lite för mumbo jumbo och så gillar jag inte påven...
Citera
2009-09-02, 14:32
Medlem
EraserP12s avatar
En röst på SD är en självklarhet.

Kyrkan idag är som en HBT-träff med lite könskvotering på toppen.
Citera
2009-09-02, 14:36
Medlem
Tjennstroums avatar
Det viktigaste i valet är att rösta på något parti som vill avskaffa partipolitiken i Svenska Kyrkan, som de frimodiga.
FRIMODIG KYRKA anser att Svenska kyrkan måste lära av andra trossamfund hur demokratin kan vara utformad. Demokrati kan vara konstruerad på olika sätt. Demokratin i Svenska kyrkan fungerar inte tillfredställande idag. Nomineringarna till de kyrkliga valen sköts i stor utsträckning av de politiska partierna. Konsekvensen av detta är att människor som inte är medlemmar i Svenska kyrkan kan delta i nomineringsarbetet. Det är också obegripligt att de politiska partierna styr i Svenska kyrkan, när det i dagens samhälle så starkt betonas att kyrkan skall vara separerad ifrån staten. Det finns ingen motsvarighet i något annat kristet trossamfund i hela världen. FRIMODIG KYRKA anser att Svenska kyrkan måste kunna fatta oberoende beslut, utifrån sin bekännelse, utan inblandning ifrån de politiska partier som styr i samhället. Enda sättet att någorlunda säkerställa demokratin i Svenska kyrkan är att partipolitiseringen upphör.
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/26/45/
Citera
2009-09-02, 14:43
Medlem
TengilKatos avatar
Jag fattar inte heller vad svenska riksdagspartier har med Svenska Kyrkan att göra. Vi har ingen statskyrka i Sverige och fattar inte vad dom olika partierna ska in i kyrkan och peta för.

Ska dom ställa upp i moskévalen också? hehe
Citera
2009-09-04, 15:50
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag fattar inte heller vad politiker gör i ett kyrkoval? Svenska Kyrkan och Svenska staten skildes ju för ett antal år sedan, varför ska politiker ha fortsatt makt över kyrkan då? Någon som kan förklara detta?
Citera
2009-09-04, 15:58
Medlem
Amors avatar
Själv kommer jag givetvis rösta på Frimodig kyrka. Enda alternativet om man vill minska politikernas inflytande över kyrkan.

Kyrkan är en plats där evangeliet skall förkunnas, inte en plats för den dagsaktuella politiken.
Citera
2009-09-04, 16:01
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Jag fattar inte heller vad svenska riksdagspartier har med Svenska Kyrkan att göra. Vi har ingen statskyrka i Sverige och fattar inte vad dom olika partierna ska in i kyrkan och peta för.

Ska dom ställa upp i moskévalen också? hehe
Svenska politiker har ett väldigt intresse att bestämma vad kristna skall tro på. Konstigt nog bryr de sig inte alls om muslimernas åsikter.

Ni som vill minska politikernas inflytande över kyrkan borde rösta på Frimodig kyrka, detta oavsett om ni är kristna eller ateister.
Citera
2009-09-04, 16:12
Medlem
Caesar Johansens avatar
Jag tycker att alla som förordar sekularism d.v.s. en uppdelning mellan stat och kyrka skall rösta på frimodig kyrka. Frimodig kyrkan vill avskaffa politikernas inflytande i kyrkan.

Vidare tycker jag att kyrkovalet är ett skämt. Gudsförnekare och annat löst folk skall sitta samman med vördigr biskopen och ta beslut om den Svenska Kyrkans framtid. Sossar och moderater skall ha inflytande över teologiska frågor; då kan ju Bagaren ha hand om operationer, eller städaren flyga jas-plan, alla verkar ju kunna sköta samma sak lika väl.

Jag kommer rösta på frimodig kyrka, och jag hoppas att de kan återupprätta den rena evangeliska läran, så att man kan gå i mässa utan att skämmas. Om kyrkan fortsätter att förfalla, så kommer jag gå ur.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-04 kl. 16:32.
Citera
2009-09-04, 16:16
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Svenska politiker har ett väldigt intresse att bestämma vad kristna skall tro på. Konstigt nog bryr de sig inte alls om muslimernas åsikter.

Ni som vill minska politikernas inflytande över kyrkan borde rösta på Frimodig kyrka, detta oavsett om ni är kristna eller ateister.

Jag ska kolla upp dessa. Trodde aldrig att jag ens skulle överväga att rösta på samma alternativ som du men jag tycker absolut att politikernas makt ska kopplas bort från kyrkan. Detta blir mitt sista kyrkoval, sedan går jag ut.
Citera
2009-09-04, 16:41
Medlem
Sifters avatar
POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är ju också ett tänkbart alternativ.
Citera
2009-09-04, 16:44
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är ju också ett tänkbart alternativ.

Det är ju ganska mycket lotto och röst på dem, då de inte har någon egen "politik" mer än att de inte tillhör något politiskt parti.
Citera
2009-09-04, 16:53
Medlem
Sufferstreams avatar
Kyrkoval? Låter rasistiskt.

Det borde ersättas med moskéval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem