Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-22, 20:33
Medlem
Jag vet inte mycket mer än det jag funnit på nätet om Missionsprovinsen, men det verkar vara ett alternativ för oss som snart inte står ut i statskyrkan, men samtidigt ser det katolska som allt för långsökt.
Citera
2009-09-22, 20:41
Medlem
Avsiktarens avatar
Ser att av de som uppgav något parti så skulle 61 % ha röstat på SD det skulle vara ett intressant resultat.
Citera
2009-09-22, 20:44
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvik
Jag vet inte mycket mer än det jag funnit på nätet om Missionsprovinsen, men det verkar vara ett alternativ för oss som snart inte står ut i statskyrkan, men samtidigt ser det katolska som allt för långsökt.
Jag kollad in dem så sent som idag. Vad jag har förstått så har de ganska dåligt med pengar, håller mässor i lägenheter o.s.v. Vidare lär dem väl bli uteslutna från SvKy snart.........
Och personligen vet jag inte om jag hade stått ut med att den personliga stigmatisering det hade inneburit att vara med i något annat samfund än Svenska Kyrkan. Men, så länge Missions Provinsen ses som en inomkyrklig rörelse, så är det absolut ett alternativ.
Citera
2009-09-22, 21:42
Medlem
Poeten-Skes avatar
Caesar: Jag försöker finna ro både i Bibeln och av att bli inspirerad av Sören Kierkegaard (om än han var en väldigt speciell tänkare så tycker jag att den individualism man finner hos honom och betoningen av tro är viktiga). Vi befinner oss i en tid där totalitära ideologier som Islam lovprisas och tal om Bibeln och Kristus som Gud är så stigmatiserat som det kan bli. Kristna före oss har haft det betydligt värre än vad vi har det, tänk bara på alla de som dog för sin tro. Om vi satsade hårdare i Svenska kyrkan och försökte förändra den inifrån så är det högst möjligt att förändring kan komma.

Det absolut värsta Svenska kyrkan gör idag är att avstå från att konvertera religiösa minoriteter i Sverige till kristendomen. De har den finansiella möjligheten att konvertera varje niqaab-bärande kvinna och varje khimaar-bärande man i det här avlånga landet till kristendomen men man väljer att inte göra det.

Grisham: Jag skulle helst vilja se en kyrka som är tolerant när det gäller teologiska skillnader men rejält värdekonservativ - framförallt totalt pacifistisk. Har svårt att förstå hur någon kan rättfärdiga våld utifrån det Kristus predikade, om kyrkan tog avstånd från våld och tidigare orättfärdiga handlingar som skett i Kristi namn samtidigt som man står upp för familjen, Kristus, frihet under ansvar och liknande tror jag att det skulle bli bättre. Lite mer som katolska kyrkan är idag kanske (som till och med inte tar avstånd från De Chardin idag - se min signatur).
Senast redigerad av Poeten-Ske 2009-09-22 kl. 21:52.
Citera
2009-09-22, 22:27
Medlem
clas_ohlssons avatar
Lite off topic men tror att copyguy, Kadek, MysigaBrallor, saija, TommyGBG ligger risigt till vad gäller 18-års-gränsen på Fb, i enlighet vad de röstade på.

Till sak, självklart gick jag och röstade, blir så förbannad på de bekanta som inte "orkade". Att rösta är en skyldighet i ett demokratiskt samhälle vad gäller styrande organ, och även fast kyrkan idag inte har någon makt så berör de ändå 80 % av Sveriges befolkning som är medlemmar i den.
Citera
2009-09-22, 22:33
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske

Det absolut värsta Svenska kyrkan gör idag är att avstå från att konvertera religiösa minoriteter i Sverige till kristendomen. De har den finansiella möjligheten att konvertera varje niqaab-bärande kvinna och varje khimaar-bärande man i det här avlånga landet till kristendomen men man väljer att inte göra det.
De kanske skall börja med att förmå ateisterna och Gudförnekarna i de egna leden att vända sig bort från den breda vägen, innan de börjar ge sig på minoriteter som i alla fall syssla med någon form av religion.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-22 kl. 22:41.
Citera
2009-09-22, 22:55
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
De kanske skall börja med att förmå ateisterna och Gudförnekarna i de egna leden att vända sig bort från den breda vägen, innan de börjar ge sig på minoriteter som i alla fall syssla med någon form av religion.

Caesar: Jo det stämmer, men jag har ingen aning om hur man skulle kunna lyckas med det. Det är väldigt förvånande att det finns skeptiker mot Gud i Svenska kyrkan trots att gudsbegreppet faktiskt är väldigt "öppet" i kristendomen (till skillnad från i Islam kallar man inte panenteister för hädare).

Om man rent sociologiskt vill analysera Svenska kyrkan utifrån AGIL paradigmet (http://en.wikipedia.org/wiki/AGIL_paradigm) kan man undra över vad som håller igång kyrkan egentligen. Integrationen inom instutitionen är ju fruktansvärt uppluckrad. Goal attainment kan även bli kontraproduktivt för själva instutitionen om kyrkhatare är de som bestämmer över resurserna, exempel på det skulle vara en aktiv strävan för ett multikulturellt samhälle (multikultur kan stärka religion men det stärker knappast en folkkyrka).
Citera
2009-09-22, 23:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag röstade på SD till alla nivåer trots att SD inte ställde upp i min församling.
Citera
2009-09-23, 07:38
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Sverigedemokraterna fördubblade nästan sina antal mandat och ökade mest av alla partier i relativa tal, med undantag för mp. Hur fan kan ni se detta som ett misslyckande för sd?

Jag tror faktiskt du är relativt ensam om att se under 3% som en framgång för Sverigedemokraterna. Eller du och media då kanske. Men visst stämmer det som Åkesson säger att SD har fått mer lojala väljare som alltid och undantagslöst stödjer dem. Samma fenomen som gör Socialdemokraterna så överlägset stora inom Svenska Kyrkan. Folk röstar, precis som andra konstaterat, på Socialdemokraterna av rena principer och har aldrig tänkt tanken på att kunna rösta på ett annat parti.

Men kyrkans medlemmar har starkt röstat för homoäktenskap inom Kyrkan, och vid nästa Kyrkomöte så lär detta vara ett faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag röstade på SD till alla nivåer trots att SD inte ställde upp i min församling.

Om de inte ens ställde upp i din församling och du skrev dit Sverigedemokraterna på en blanklapp så räknas din röst som ogiltig. Även blankröster räknas som ogiltiga inom Kyrkovalet, konstigt nog.
Citera
2009-09-23, 08:18
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Men kyrkans medlemmar har starkt röstat för homoäktenskap inom Kyrkan, och vid nästa Kyrkomöte så lär detta vara ett faktum.
Det är tyvärr faktum redan i höst, då det är årets ledamöter som tar beslutet. Tyvärr finns det nog ingen rimlig chans att det rivs upp av nästa kyrkomöte
Citera
2009-09-23, 08:56
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det är tyvärr faktum redan i höst, då det är årets ledamöter som tar beslutet. Tyvärr finns det nog ingen rimlig chans att det rivs upp av nästa kyrkomöte

Nej det borde vara helt omöjligt om man ser till det enorma stöd som Socialdemokraterna fick och som i princip gick till val för homoäktenskap. Har postat länken innan, men det var detta som S gick till val på och blev överlägset största parti: http://www.socialdemokraterna.se/kyrkovalet

De som är mot homoäktenskap, FRIMODIG KYRKA, Sverigedemokraterna och möjligen Kristdemokraterna är i en förkrossande minoritet för att det ska finnas någon chans att homoäktenskap inte införs.
Citera
2009-09-23, 13:15
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

.

Kyrkans medlemmar har inte starkt röstat för samkönade äktenskap då det inte har hållits omröstning i den frågan. Dessutom gjorde inte socialdemokraterna ett särskilt starkt resultat 28 % vilket var ungefär detsamma som förra valet. Jämfört med det så fördubblade Frimodig kyrka och SD medan KD var det enda borgerliga parti som gick framåt.

Öppen kyrka som är motsatsen till Frimodig Kyrka fick bara 3,29 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in