2009-07-09, 23:47
Medlem
yukikazes avatar
Okej, sökte men kunde inte riktigt hitta. Jag söker helt enkelt efter en perfekt baugett. Har hela veckan, av någon konstig anledning innan jag ska sova fått ett sånt otroligt sug efter bröd. Och igår bakade jag filmjölksbröd vilket blev grymt. Men imorgon så känner jag att en baugett kan vara grymt gott. Så vad har ni för recept? Ska det vara olja i? Honung kanske? Kom med allt ni kan ge
2009-07-09, 23:57
Bannlyst
Baguette.
2009-07-10, 00:02
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encounter
Baguette.

Ah tack, visste att det var något fel!
2009-07-10, 00:06
Bannlyst
Jag brukar använda nedanstående recept. Dom blir väldigt smarriga!

http://www.tasteline.com/recept/fransk_baguette
2009-07-10, 00:06
Medlem
StigAllans avatar
Baguette

DAG 1, FÖRDEG:
15 g jäst
5 dl kallt vatten
700-800 g specialvetemjöl

DAG 2:
700-800 g specialvetemjöl
5 dl ljummet vatten
10 g jäst
2 msk salt

Dag 1:
Lös jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en seg elastisk deg.
Täck bunken med plast och låt stå i kylskåp till nästa dag.

Dag 2:
Vispa ut jästen i vattnet och tillför vetemjölet och fördegen. Låt matberedaren arbeta på lägsta hastighet i ca 20 minuter till en seg, elastisk deg. Eller arbeta för hand. Degen ska vara ganska fuktig på ytan. Tillsätt salt (gärna ett bra havssalt). Arbeta degen i 1–2 minuter till. Då knyter äggviteämnena ihop sig och degen blir matt på ytan, med långa hål i degen. Täck med plast och låt vila i 1 1/2 timme i rumstemperatur.

Dela i bitar på ca 300 g. Vik ihop och låt dem vila i 5 minuter under en handduk.
Rulla ut baguetter lika långa som en bakplåt. Lägg dem på en handduk och gör veck emellan så att de jäser rakt upp. Täck med en handduk. Låt jäsa 1 1/2 timme. Långsam jäsning är viktigt för att få rätt seghet och blåsor i degen.

Sätt ugnen på knappt 250°C. Ställ in en låg, vid skål med vatten så att ånga bildas i ugnen. Rulla över baguetterna på plåtar, 3–4 på varje. Skär sneda, djupa snitt i bröden med tandad kniv. Sätt in dem mitt i ugnen. Efter 10 minuter sänk till knappt 200°C, ta ut vattenskålen. Låt bröden stå inne i 10 minuter till.

Ta ut bröden och lägg dem på galler så att de blir spröda runt om. Om du tänkt frysa in bröden så låt dem svalna innan.

Tips!
Tips! Stryk på pesto innan de sätts in i ugnen så får du pestobaguette. Vitlöksbaguette får du om du pressar ner vitlök i degen.

Tips! De första minuterna i ugnen är avgörande för hur det färdiga brödet blir. Då ökar bröden som mest i volym. Hemligheten är att ugnen måste ha en hög ingångstemperatur.
2009-07-10, 00:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Ah tack, visste att det var något fel!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=660005

~Paul~
2009-07-10, 00:33
Medlem
yukikazes avatar
Tack så mycket alla för ett snabbt svar, tråkigt bara att på natten blir jag som ett mongo som bara vill äta och inte kan stava!
2009-07-10, 21:00
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag har ett recept som har funkat för mig flera gånger http://brodblogg.blogspot.com/

Mjölet gör en viss skillnad i brödbak, vetemjöl special är helt okej för baguetter. Se dock till till att få bra glutenutveckling, det kan man testa genom att ta en bit deg och se hur långt man kan stretcha den innan den går av, det ska gå att göra en liten hinna som man kan se ljus igenom.

Det viktiga när man gräddar Baguetter är att få en skållhet ugn, helst med en baksten så man skjutsar in bröden för att få en fin skorpa och högre bröd. Att snitta bröd är en konst i sig och kräver väldigt mycket träning innan man får det bra, som ni ser på bilden så har jag inte bakat nog baguetter för att bli bra =).
2009-07-11, 12:28
Moderator
Evil Eds avatar
Finns tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=660005

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här