Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Beslutet om att skaffa barn är inte påverkat av ekonomi för svenska barnfamiljer?
njea, tydligen inte i någon vidare utsträckning. det som tycks vara mest avgörande är de faktorer som talar mot barnafödande - folk skaffar familj senare, vill göra mer innan de skaffar familj och "slår sig till ro" samt vill göra karriär innan barn kommer på tal.
om ekonomin var så avgörande är det lite märkligt att fattiga föder fler barn än medelklassen. nu är det förvisso inget jag säger med säkerhet, men minns jag inte helt galet ser det ut så, eller har iaf sett ut så, i praktiken.
problemet med välståndsteorin är att barnen fortfarande kommer "i vägen" för livet och karriären. möjligt att det skulle kunna kompenseras genom barnafödande på "äldre dar" hos rika(re), men mje, jag tror inte att det först och främst är ekonomin som skon klämmer på. Tror inte heller att karriärslustan skulle bli mindre av minskade skatter, tvärtom skulle det säkert bara leda till att folk satsade ännu mer energi på att "leva livet". USA har ju som bekant lägre skatter och säkerligen högre karriärsfokus t ex.
vidare ser vi ju inget samband mellan ökade reallöner och barnafödande i sverige t ex. vilket även det gör det tveksamt att anta att detta skulle ha särskilt stort inflytande. sen är det klart att "tryggheten" väger in när man skaffar barn, men vettefan om höga skatter kontra högre nettolöner påverkar detta i någon större utsträckning. välfärdssystem skapar ju som bekant också trygghet.
boendet lär också vara en rätt viktig del. allt fler bor i städerna och i städerna är det allt svårare att hitta ett lämpligt boende för barnfamiljer, iaf om man ska ha fler än ett.
men nu är vi väldigt långt OT och simmar. självklart spelar den ekonomiska situationen in när folk skaffar barn, dom flesta har det ju gärna ordnat när dom väljer att göra det, än viktigare är det väl att känna sig trygg i sin försörjning (dvs att ha ett jobb även om man kanske inte tjänar så fett), men njea, jag tror inte att sänkta skatter med varken 5 10 eller 20 procent skulle göra saken bättre. det lär ju göra barn till en ännu större förmodad lyx än nu isf, genom att man då får bära sitt eget ok i större utsträckning.