2009-07-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gestalt
En ganska bra sammanfattning av invandrarkramarnas argumentering. Att all statistik de senaste decennierna tyder på motsatsen verkar inte registreras överhuvudtaget.

läs vad jag skrev till nalin ang. statistiken. orkar inte kommentera statistiska rookiemisstag två gånger. jag tror denna familj har långt bättre förutsättningar att klara sig än den genomsnittliga, inte svårare än så. då barn i regel följer föräldrarna är den statistiska beräkningen på barnens framtidschanser utifrån genomsnittsberäkningar bara tecken på okunskap. statistik A nästa?
Citera
2009-07-09, 20:26
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
återigen, vilken hatt trollar du fram denna uppgift ifrån. har den stöd i någon forskning överhuvudtaget eller är det dina egna spekulationer? föder rika fler barn än fattiga? =) Varför är födelsetalen i USA på samma nivå som i sverige trots helt skilda skattetryck? Det är karriärismen som sätter P för barnafödandet, inte skatter eller ekonomiska förutsättnigar. Man skulle såklart kunna reflektera över huruvida tillgång till privat barnflicka skulle öka barnafödandet, men högfolket avlar väl inte särskilt många ungar de heller. snarare föder väl fattiga svenskar fler barn än rika.

Att det skall behövas vetenskapliga rapporter till allt när det gäller dig. Naturligtvis skulle svenska skattebetalare få lättad börda och vissa familjer få mer utrymme att reproducera sig. Det generösa välfärdsystemet som en gång byggdes för att skapa trygghet åt svenskar går nu till att reproducera mörka främlingar utan samhörighet med det svenska folket. Det svenska folket kan garanterat känna sig lurade och utnyttjade.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2009-07-09 kl. 20:29.
Citera
2009-07-09, 20:30
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Att det skall behövas vetenskapliga rapporter till allt när det gäller dig. Naturligtvis skulle svenska skattebetalare få lättad börda och vissa familjer få mer utrymme att reproduce sig. Det generösa välfärdsystemet som en gång byggdes för att skapa trygghet åt svenskar går nu till att reproducera mörka främlingar utan samhörighet med det svenska folket. Det svenska folket kan garanterat känna sig lurade och utnyttjade.

Ja, det ska vara rapporter, källhänvisningar, studier, forskarningsresultat och gud vet vad så fort man ska debattera med vurmarna.

Vanligt sunt bondförnuft och lite magkänsla räcker aldrig.
Citera
2009-07-09, 20:31
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Visst är det mycket pengar. Men man kan ju inte bara värdera allt i pengar.
Tänk hur värdefullt det ska vara för familjen att kunna bo i ett säkert hem där dom känner sig trygga.
Deras erfarenheter från Somalia lär ju inte vara så jävla mysiga heller.
Sen tror jag att dom troligtvis kommer känna någon kärlek/tacksamhet till Sverige som gav dom denna chans att leva ett värdigare liv.

E du helt jävla dum i huvet eller? Med denna jävla kristna blåögda skitattityd kommer detta land gå käpprätt åt helsike. Vi måste väl ta hand om våra egna till att börja med? Vem fan ska betala allting har du tänkt?
Citera
2009-07-09, 20:44
Medlem
Citat:
Att det skall behövas vetenskapliga rapporter till allt när det gäller dig. Naturligtvis skulle svenska skattebetalare få lättad börda och vissa familjer få mer utrymme att reproducera sig. Det generösa välfärdsystemet som en gång byggdes för att skapa trygghet åt svenskar går nu till att reproducera mörka främlingar utan samhörighet med det svenska folket. Det svenska folket kan garanterat känna sig lurade och utnyttjade.

hah, och det ska komma från en realist. mycket ska man höra innan man trillar av pinn. jag tycker det var ett ganska kontroversiellt påstående som inte har grund i något jag kommit över i mina dar angående barnafödande, därför frågade jag helt enkelt om det är dina egna ogrundade spekulationer eller om det har någon form av empiriskt stöd. nu vet jag.

Varför påverkar inte skattetrycket situationen vad gäller jämförelsen USA Sverige eller Sverige och valfritt europeiskt land? Borde man inte se den korrelationen någonstans i ett västerländskt land om den nu är så uppenbar. Jag förstår tyvärr inte : (

Kan du inte hitta något som stödjer din tes iaf? vore intressant. somsagt, jag kan tänka mig att barnafödandet är störst bland "arbetarklassen" och "överklassen", men det är ju aningen motstridiga uppgifter för sammanhanget. borde ju snarare va så att barnafödandet ökade mer eller mindre linjärt med inkomsten isf.
Citera
2009-07-09, 21:03
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Att det skall behövas vetenskapliga rapporter till allt när det gäller dig.
Japp, det heter burden of proof och är ett väl nyttjat trick bland kosmopolitiska kommunister och liberaler för att sabotera debatten.

Även om det kanske inte direkt påverkar barnafödandestatistiken går det dock inte att förneka att den allt växande skattebördan för att försörja asylparasiter påverkar arbetande familjers ekonomiska situation och livskvalitet, förutom den övergripande och radikala försämringen av socialt kapital som vansinnet bidrar till. Den arbetande svensken hör till de fattigaste i västvärlden och en genomsnittlig italienare förfogar över ett sex gånger så stort kapital som den genomsnittlige svensken.
Senast redigerad av ambiscko 2009-07-09 kl. 21:06.
Citera
2009-07-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Japp, det heter burden of proof och är ett väl nyttjat trick bland kosmopolitiska kommunister och liberaler för att sabotera debatten.

ärligt talat har jag aldrig sett ett forum där oliktänkande krävs på så mkt källor som här. stenkastande i glashus finns det uppenbarligen gott om. men visst, då säger jag följande. öka skattetrycket så kommer folk föda mer barn! ifrågasätter någon detta påstående så ska jag hänvisa till din kommentar. skitbra! i övrigt är det väl praxis inom den vetenskapliga världen att man lägger fram stöd för sina teorier om man vill bli tagen på allvar? föredrar du att folk bara kastar ur sig saker till höger och vänster? isf kan jag bjuda på en till. tredubbla invandringen och ALLA problem försvinner! Tror du mig inte? BURDEN OF PROOF OMGOMGOMGOMGZOGPLOX! snark.
Citera
2009-07-09, 21:12
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
hah, och det ska komma från en realist. mycket ska man höra innan man trillar av pinn. jag tycker det var ett ganska kontroversiellt påstående som inte har grund i något jag kommit över i mina dar angående barnafödande, därför frågade jag helt enkelt om det är dina egna ogrundade spekulationer eller om det har någon form av empiriskt stöd. nu vet jag.

Varför påverkar inte skattetrycket situationen vad gäller jämförelsen USA Sverige eller Sverige och valfritt europeiskt land? Borde man inte se den korrelationen någonstans i ett västerländskt land om den nu är så uppenbar. Jag förstår tyvärr inte : (

Kan du inte hitta något som stödjer din tes iaf? vore intressant. somsagt, jag kan tänka mig att barnafödandet är störst bland "arbetarklassen" och "överklassen", men det är ju aningen motstridiga uppgifter för sammanhanget. borde ju snarare va så att barnafödandet ökade mer eller mindre linjärt med inkomsten isf.

Tesen är naturligtvis inte att svenskt barnafödande enbart beror på skattetryck, men naturligtvis är det en utav flera faktorer. Transfereringssystemet är betungade för svensken och livnär och möjliggör en enorm reproduktion av somalier.

Den typiska svenska familjen har en eller två skattebetalande försörjare som påverkas negativt av högt skattetryck.

Den typiska somaliska familjen har ingen skattebetalare men bidragstagare som inte påverkas av skattetrycket och gynnas på den svenska familjens bekostnad.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2009-07-09 kl. 21:17.
Citera
2009-07-09, 21:17
Medlem
Citat:
Tesen är naturligtvis inte att svenskt barnafödande enbart beror på skattetryck, men naturligtvis är det en utav flera faktorer. Transfereringssystemet är betungade för svensken och livnär och möjliggör en enorm reproduktion av somalier.

har inte påstått att du sagt att det är den enda faktorn. jag ifrågasätter att det överhuvudtaget skulle ha någon nämnvärd påverkan, genom att det inte tycks finnas något som tyder på det genom att barnafödandet i jämförbara länder med varierande skattetryck inte nämnvärt skiljer sig. finns en sådan effekt att tala om kompenseras den isf. förbannat jävla bra av andra mystiska faktorer. barnafödande är i mångt och mycket kulturellt, vilket visar sig varje särskilt tydligt i den dramatiska skillnad som finns mellan t ex. första och andra/tredje generationens invandrare runt om i världen.
Citera
2009-07-09, 21:19
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
har inte påstått att du sagt att det är den enda faktorn. jag ifrågasätter att det överhuvudtaget skulle ha någon nämnvärd påverkan, genom att det inte tycks finnas något som tyder på det genom att barnafödandet i jämförbara länder med varierande skattetryck inte nämnvärt skiljer sig. finns en sådan effekt att tala om kompenseras den isf. förbannat jävla bra av andra mystiska faktorer. barnafödande är i mångt och mycket kulturellt, vilket visar sig varje särskilt tydligt i den dramatiska skillnad som finns mellan t ex. första och andra/tredje generationens invandrare runt om i världen.

Beslutet om att skaffa barn är inte påverkat av ekonomi för svenska barnfamiljer?

Likt somalier kör de bara på och låter socialkontoret stå för notan?
Citera
2009-07-09, 21:30
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
... i övrigt är det väl praxis inom den vetenskapliga världen att man lägger fram stöd för sina teorier om man vill bli tagen på allvar?

Jo, men det är en helt annan sak än att kräva forskningsrapporter som stöd för varje argument i en debatt, vilket är ett debattfel. Argumentum ad verecundiam är ett annat knep ni är duktiga på...
Citat:
föredrar du att folk bara kastar ur sig saker till höger och vänster? isf kan jag bjuda på en till. tredubbla invandringen och ALLA problem försvinner! Tror du mig inte? BURDEN OF PROOF OMGOMGOMGOMGZOGPLOX! snark.
...liksom straw man.
Citera
2009-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Beslutet om att skaffa barn är inte påverkat av ekonomi för svenska barnfamiljer?

njea, tydligen inte i någon vidare utsträckning. det som tycks vara mest avgörande är de faktorer som talar mot barnafödande - folk skaffar familj senare, vill göra mer innan de skaffar familj och "slår sig till ro" samt vill göra karriär innan barn kommer på tal.

om ekonomin var så avgörande är det lite märkligt att fattiga föder fler barn än medelklassen. nu är det förvisso inget jag säger med säkerhet, men minns jag inte helt galet ser det ut så, eller har iaf sett ut så, i praktiken.

problemet med välståndsteorin är att barnen fortfarande kommer "i vägen" för livet och karriären. möjligt att det skulle kunna kompenseras genom barnafödande på "äldre dar" hos rika(re), men mje, jag tror inte att det först och främst är ekonomin som skon klämmer på. Tror inte heller att karriärslustan skulle bli mindre av minskade skatter, tvärtom skulle det säkert bara leda till att folk satsade ännu mer energi på att "leva livet". USA har ju som bekant lägre skatter och säkerligen högre karriärsfokus t ex.

vidare ser vi ju inget samband mellan ökade reallöner och barnafödande i sverige t ex. vilket även det gör det tveksamt att anta att detta skulle ha särskilt stort inflytande. sen är det klart att "tryggheten" väger in när man skaffar barn, men vettefan om höga skatter kontra högre nettolöner påverkar detta i någon större utsträckning. välfärdssystem skapar ju som bekant också trygghet.

boendet lär också vara en rätt viktig del. allt fler bor i städerna och i städerna är det allt svårare att hitta ett lämpligt boende för barnfamiljer, iaf om man ska ha fler än ett.

men nu är vi väldigt långt OT och simmar. självklart spelar den ekonomiska situationen in när folk skaffar barn, dom flesta har det ju gärna ordnat när dom väljer att göra det, än viktigare är det väl att känna sig trygg i sin försörjning (dvs att ha ett jobb även om man kanske inte tjänar så fett), men njea, jag tror inte att sänkta skatter med varken 5 10 eller 20 procent skulle göra saken bättre. det lär ju göra barn till en ännu större förmodad lyx än nu isf, genom att man då får bära sitt eget ok i större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in