2009-07-09, 19:16
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntronex
hallå! jag skrev KOLLEKTIVT ansvar

Då kan du ta mitt kollektiva ansvar också
Citera
2009-07-09, 19:26
Medlem
J0kerns avatar
Tycker detta är ett skrämmande exempel på hur det fungerar i dagens svenska samhälle.
Visste att stora summor från skatten vi betalar gick till detta, men att siffrorna var så höga som de TS hänvisar till är inget annat än läskigt.

Samtidigt får "Britta 55 år" stå i kö i sju månader för att få höftleden opererad. Och "Sven 76 år" står i kö för att få komma in på ett äldreboende. Trotts att dessa svenskar betalat skatt i hela sitt liv - Intressant att se vad etablissemanget väljer att lägga skattepengarna på!
Citera
2009-07-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ramlade över detta blogginlägg idag:

http://systemfel.wordpress.com/2009/01/06/vad-kostar-familjen-hassan/

Där presenteras vad en somalisk storfamilj, med 9 barn (snart 10 barn), kostar oss skattebetalare de första 3 åren. Siffran är otrolig! De kostar oss ca 8 miljoner kronor. Eller ca 210 000 kr/månad i drift!

Men visst. I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?

Här finns också en tidningsartikel om familjen:

Arbetar dom flesta av barnen blir det såklart en vinst på sikt. Jag tror det kommer gå bra. Farsan är utbildad och verkar smart. Han kommer sannolikt se till att barnen också blir det. Han vet vilken chans han fått och kommer se till att ta tillvara på den. Om vi nu lyckas ta tillvara på han och hans familj dvs. Annars går det nog sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av CheGuava
Jag har alltid fått höra att ett barn kostar ungefär en miljon kronor att uppfostra, från födsel till den dagen då de flyttar hemifrån. Den här familjen kommer att kosta sveriges välfärd tiotals miljoner. Mannen kommer aldrig att kunna försörja så många barn, det går inte, ingen person oavsett etnicitet kan komma in i arbetslivet med en lön på 200 000.

Det svenska samhället är inte uppbyggt för att ha så här många barn. Väldigt många har inte ens råd med ett barn och här har vi en med tio?

Att den här familjen ska kunna stanna i landet utan att bara vara en börda är en ekonomisk omöjlighet.

du räknar helt fel. systemet baseras inte på att föräldrar bär sina barn utan att barnen bär sig själva (med en initial skuld). Det spelar således ingen (större) roll om du har 10 eller 3 barn. Det som spelar roll är i vilken utsträckning dessa barn senare arbetar. Att folk inte skulle ha råd med 10 barn men att han har det är ju förövrigt bara nys, han har väl inte större inkomster än någon annan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Känner en kille, han hade haft rejält med otur i livet. Han frågade soc om han kunde få det som egentligen var hans rättighet. Men dom nekade kallt, nu pratar vi om vad 6000 i månaden för en kille vars familj har betalat skatt i Sverige i 100 minst...

Nåja, svartingarna först...

Är det bara jag som känner för att stampa och skrapa bort dom ansvariga för detta från ytan?

uppenbarligen hade han inte rätt till något om han inte fick något. således var det inte hans rättighet. fick han inget hade någon annan försörjningsplikt för honom, eller så ägde han tillgångar eller hade inräkningsbara inkomster som omöjliggjorde utbetalning, inte svårare än så.

hade han nu haft rätt till något borde han ju rimligtvis överklagat till länsrätt och fått rätt där, varför gjorde han inte det måntro?
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-09 kl. 19:51.
Citera
2009-07-09, 19:45
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Arbetar dom flesta av barnen blir det såklart en vinst på sikt. Jag tror det kommer gå bra. Farsan är utbildad och verkar smart. Han kommer sannolikt se till att barnen också blir det. Han vet vilken chans han fått och kommer se till att ta tillvara på den. Om vi nu lyckas ta tillvara på han och hans familj dvs. Annars går det nog sämre.

Problemet är ju uppenbarligen att Sverige inte klarar av att ta tillvara på dessa guldklimpar. Varför det är så och vad man kan tänkas göra åt saken verkar däremot ingen bry sig speciellt mycket om.
Citera
2009-07-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Problemet är ju uppenbarligen att Sverige inte klarar av att ta tillvara på dessa guldklimpar. Varför det är så och vad man kan tänkas göra åt saken verkar däremot ingen bry sig speciellt mycket om.

vi får väl se hur det utvecklar sig. jag tror och hoppas det kommer gå bra.
Citera
2009-07-09, 19:56
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Visst är det mycket pengar. Men man kan ju inte bara värdera allt i pengar.
Tänk hur värdefullt det ska vara för familjen att kunna bo i ett säkert hem där dom känner sig trygga.
Deras erfarenheter från Somalia lär ju inte vara så jävla mysiga heller.
Sen tror jag att dom troligtvis kommer känna någon kärlek/tacksamhet till Sverige som gav dom denna chans att leva ett värdigare liv.
Absolut. Så länge du betalar.
Citera
2009-07-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Man kan antingen gör en naiv och godtrogen gissning eller så kan man använda det sunda förnuftet och titta på hur den somaliska gruppen i sin helhet uppvisar när det kommer till sysselsättning i statistiken. Med absolut största sannolikhet kommer denna familj under dess hela existens bli ett tungt ekonomiskt släp för svenska skattebetalare. Om den saken råda intet tvivel!
Sunt förnuft motsäger sådant användande av statistik tyvärr. Du brukar inte göra sådana rookiemisstag. Klart är dock att det är helt avgörande hur väl fadern lyckas för huruvida barnen kommer göra det eller ej.

Citat:
95% av de som får PUT flyr inte från någonting otryggt. Med största sannolikhet rör det sig om ekonomiska migranter(parasiter) och inte flyktingar. Sedan måste man alltid värdera allt i pengar för att den ekonomiska verkligheten kan ingen fly ifrån. Vi har idag brister i äldrevården där äldre svenskar vanvårdas för att mörka parasiter från somalia skall få en bättre tillvaro. Lägg därtill den bostadsbrist som dessa orsakar för svenskar som vill flytta hemifrån samt den brutala brottslighet deras barn utsätter svenskar för.
beror väl på hur man definierar otryggt. sen utgör såklart anhöriginvandringen en stor del och den är ju inte en "otrygghetsutvandring" först och främst (även om landet som sådant kan vara det). dock aningen irrelevant för tråden då det är svårt att se somalia som särskilt tryggt, särskilt för en som hjälpt amerikansk trupp.

Citat:
Med alla dessa faktorer inberäknade så är viljan att de skall må bra och känna sig "trygga" så gott som bortblåst.

Varje gång mörkingen producerar ännu mörkerunge så beläggs svenska skattebetalare med än mer last och tvekar med att skaffa egna vita barn. På sikt så blir det färre och färre svenskar och fler och fler somalier. En ohållbar utveckling.
börja arbeta för minskad diskriminering etc så kommer nog fler också in på arbetsmarknaden. att människor primärt tvekar att skaffa barn pga skattetrycket har jag svårt att förstå vart du trollat fram ur för hatt förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Fyfan.. Helt jävla sjukt!

Det första jag tänker på är mina framtida barn. Vad skall hända med dem? Våran generation kommer klara oss galant, och det är inte säkert att det är "kört" om 50 år heller här i Sverige. Men det kommer vara smockfullt med blattar och svartingar överallt. Jag vill inte att mina barn ska få växa upp i ett sånt samhälle, speciellt inte om jag får en dotter.

Hoppas det blir raskrig. Helt allvarligt. Vi skulle behöva köra ned svartingarna 100 år bakåt i tiden, snart går det ju för långt. Vi har ju sett hur det går om man låter dom springa runt fria.

asien ökar mest och kommer stå för den största ökningen närmaste 50 åren. du gillar väl asiater! gläd dig! europa är den enda kontinent som förväntas minska sin befolkning till 2050. wicked shit.

(afrika förväntas dubbla sin befolkning, asien har en faktor på 2.5 eller så)
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-09 kl. 20:22.
Citera
2009-07-09, 20:07
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Sunt förnuft motsäger sådant användande av statistik tyvärr. Du brukar inte göra sådana rookiemisstag. Klart är dock att det är helt avgörande hur väl fadern lyckas för huruvida barnen kommer göra det eller ej.

Livstids bidrag är inget misslyckande i den somaliska kulturen. Varför skulle Muhammed bry sig om han kostar?

Citat:
beror väl på hur man definierar otryggt. sen utgör såklart anhöriginvandringen en stor del och den är ju inte en "otrygghetsutvandring" först och främst (även om landet som sådant kan vara det). dock aningen irrelevant för tråden då det är svårt att se somalia som särskilt tryggt, särskilt för en som hjälpt amerikansk trupp.

Det är relevant då jag motargumenterar en som påstår att vi hjälper folk till ett tryggare liv. I många fall hjälper vi folk till en bättre levnadsstandard på skattebetalarnas bekostnad. Finns ju en annan tråd som påvisat att vi istället kan hjälpa tusen somalier på plats mot några stycken i Sverige. Detta OM man öht vill hjälpa dem.

Citat:
börja arbeta för minskad diskriminering etc så kommer nog fler också in på arbetsmarknaden. att människor primärt tvekar att skaffa barn pga skattetrycket har jag svårt att förstå vart du trollat fram ur för hatt förövrigt.

Barn kostar pengar. När man beskattar svenskar och skänker pengar till somalier så finns mindre utrymme för att reproducera sig för svenskar för att bidragsförsörja somaliska familjer. Somaliern reproducerar sig direkt på svenskens bekostnad.
Citera
2009-07-09, 20:14
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein

Det är väl knappast en tillfällighet att det under många många år varit så att somalier varit arbetslösa och lever på bidrag. De gör inget för att förbättra sin egen situation dvs lär sig inte språket etc.

Sen så säger politikerna att vi måste ta hand om dem, de lever i utanförskap och hela den grejen. Hur svårt kan det vara att ställa krav på flyktingar, lär du dig inte språket eller visar ngn vilja på att förändra ditt liv till det positiva, så skickas du tillbaka.

Jag kan tänka mig att somalier va usla "slavar"
Citera
2009-07-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Livstids bidrag är inget misslyckande i den somaliska kulturen. Varför skulle Muhammed bry sig om han kostar?
Frågan är ju dock varför en vän av den somaliska kulturen hjälper amerikansk trupp och gör sig ovän med klanledarna när han uppenbarligen hade det gott ställt i hemlandet redan. Han bryr sig kanske inte så mkt om vad han kostar, det gör inte jag heller, men han verkar precis som jag ha mål i livet och ha för avsikt att jobba. Vården behöver gott om folk, så bra att han vill arbeta där.

Citat:
Det är relevant då jag motargumenterar en som påstår att vi hjälper folk till ett tryggare liv. I många fall hjälper vi folk till en bättre levnadsstandard på skattebetalarnas bekostnad. Finns ju en annan tråd som påvisat att vi istället kan hjälpa tusen somalier på plats mot några stycken i Sverige. Detta OM man öht vill hjälpa dem.

Nja, inte ens då är det särskilt relevant. tryggare är relativt. sverige är ett av världens tryggaste länder. rätt många kvaliciferar sig således för invandring som ökar tryggheten. vad som sedan är effektivast är en annan femma.

Citat:
Barn kostar pengar. När man beskattar svenskar och skänker pengar till somalier så finns mindre utrymme för att reproducera sig för svenskar för att bidragsförsörja somaliska familjer. Somaliern reproducerar sig direkt på svenskens bekostnad.
återigen, vilken hatt trollar du fram denna uppgift ifrån. har den stöd i någon forskning överhuvudtaget eller är det dina egna spekulationer? föder rika fler barn än fattiga? =) Varför är födelsetalen i USA på samma nivå som i sverige trots helt skilda skattetryck? Det är karriärismen som sätter P för barnafödandet, inte skatter eller ekonomiska förutsättnigar. Man skulle såklart kunna reflektera över huruvida tillgång till privat barnflicka skulle öka barnafödandet, men högfolket avlar väl inte särskilt många ungar de heller. snarare föder väl fattiga svenskar fler barn än rika.
Citera
2009-07-09, 20:23
Medlem
Gestalts avatar
Citat:
Jag tror det kommer gå bra.

En ganska bra sammanfattning av invandrarkramarnas argumentering. Att all statistik de senaste decennierna tyder på motsatsen verkar inte registreras överhuvudtaget.
Citera
2009-07-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det är väl knappast en tillfällighet att det under många många år varit så att somalier varit arbetslösa och lever på bidrag. De gör inget för att förbättra sin egen situation dvs lär sig inte språket etc.

Sen så säger politikerna att vi måste ta hand om dem, de lever i utanförskap och hela den grejen. Hur svårt kan det vara att ställa krav på flyktingar, lär du dig inte språket eller visar ngn vilja på att förändra ditt liv till det positiva, så skickas du tillbaka.

Jag kan tänka mig att somalier va usla "slavar"

somalier är i dag goda (löne)slavar i MÖ, tji fick du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in