2009-07-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Jo, men det är en helt annan sak än att kräva forskningsrapporter som stöd för varje argument i en debatt, vilket är ett debattfel. Argumentum ad verecundiam är ett annat knep ni är duktiga på...

...liksom straw man.

jag har inte efterfrågat forskningsrapporter som stöd för varje argument. jag köpte inte tesen om att skattetrycket är en nämnvärd orsak till lågt barnafödande i sverige (bl a. genom att barnafödandet är lika lågt i länder med lågt skattetryck) och frågade därför om det var rena spekulationer eller om det fanns något stöd för tanken.

Att efterfråga forskning är förövrigt inte argumentum ad verecundiam, du kanske borde lära dig vad dina fina termer betyder innan du använder dem nästa gång? = )

straw man är molok expert på, så titta inte på mig. de fåtalet gånger jag råkat göra en sådan här på forumet har jag varje gång bett om ursäkt då det i dessa fall rört sig om rena missförstånd.

vanligaste debattfelet på I&I är otvivelaktigtligen appeal to emotion tätt följt av argumentum ad ignorantiam. enligt min (självfallet högst personliga) upplevelse dvs.
Citera
2009-07-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Visst är det mycket pengar. Men man kan ju inte bara värdera allt i pengar.
Tänk hur värdefullt det ska vara för familjen att kunna bo i ett säkert hem där dom känner sig trygga.
Deras erfarenheter från Somalia lär ju inte vara så jävla mysiga heller.
Sen tror jag att dom troligtvis kommer känna någon kärlek/tacksamhet till Sverige som gav dom denna chans att leva ett värdigare liv.

Kan jag också få ett stort hus så att jag också kan 'känna någon kärlek/tacksamhet till Sverige'?
Citera
2009-07-09, 21:51
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Skillnaden är att den Svenska befolkningen som du pratar om har säkerligen betalat in till systemet det som dom plockar ut senare.
Barnbidragen får man kanske jobba in senare beroende på hur unga föräldrarna är.
Men denna somalier kommer aldrig att kunna bli en tillgång för det Svenska samhället.
Bara en tärande parasit med likaså tärande fru och så kallade "barn".
DNA-testa samtliga familjemedlemmar.

Invånarna i Sverige idag betalar löpande in till staten som omfördelas till barn via exempelvis barnbidrag, socialbidrag osv.
Vem som blir produktiv och som bidrar kan man inte veta. Vem kunde tro att en marijana-rökande Obama skulle ge sig till att bli president eller att kungen av kungsan skulle ge ut en matbok. Ingen!
Då vi ej kan veta vilka som blir produktiva/icke produktiva så kan vi inte heller döma folk olika när det kommer till bidrag.

BTW. Jag jobbar heltid nu, men tills helt nyligen har jag enbart parisiterat på den arbetande delen av befolkningen.
Citera
2009-07-09, 21:56
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Invånarna i Sverige idag betalar löpande in till staten som omfördelas till barn via exempelvis barnbidrag, socialbidrag osv.
Vem som blir produktiv och som bidrar kan man inte veta. Vem kunde tro att en marijana-rökande Obama skulle ge sig till att bli president eller att kungen av kungsan skulle ge ut en matbok. Ingen!
Då vi ej kan veta vilka som blir produktiva/icke produktiva så kan vi inte heller döma folk olika när det kommer till bidrag.

BTW. Jag jobbar heltid nu, men tills helt nyligen har jag enbart parisiterat på den arbetande delen av befolkningen.

Du har tydligen inte tagit del av den statisk som finns angående somalier och deras vilja till en egen inkomst?
Finns faktiskt i tråden.

Bra att du har börjat bidra till att hålla somalierna med husrum och övrig livsföring.
Citera
2009-07-09, 22:09
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ramlade över detta blogginlägg idag:

http://systemfel.wordpress.com/2009/01/06/vad-kostar-familjen-hassan/

Där presenteras vad en somalisk storfamilj, med 9 barn (snart 10 barn), kostar oss skattebetalare de första 3 åren. Siffran är otrolig! De kostar oss ca 8 miljoner kronor. Eller ca 210 000 kr/månad i drift!

Men visst. I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?

Här finns också en tidningsartikel om familjen:

Jag tycker att hela artikeln är uppbyggd på att manipulera. Självklart är det ingen som motsätter sig siffrorona och alla tar dom för givet.
Dom kostar säkert en hel del, gissar på ca. 40000/månaden.

Först får han fram siffran 1,7 miljoner/år och sen räknar han kostnaden 2-3 år och får fram siffran 8 miljoner (3*1,7=5,1). Bara det visar ju att han är ute efter något annat än att visa dom riktiga kostnaderna.

Frågan är hur han kom fram till att dom kostar 210 000/månaden?
Citera
2009-07-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Jag tycker att hela artikeln är uppbyggd på att manipulera. Självklart är det ingen som motsätter sig siffrorona och alla tar dom för givet.

Först får han fram siffran 1,7 miljoner/år och sen räknar han kostnaden 2-3 år och får fram siffran 8 miljoner (3*1,7=5,1). Bara det visar ju att han är ute efter något annat än att visa dom riktiga kostnaderna.

funderade också kring det, men det kändes som en lost cause att ens diskutera saken. men högre än 40k är kostnaden, då de ett stort antal barn i skolsystemet, vilket kostar pengar. av dom 210000 i månaden ser nog familjen inte särskilt mkt iaf. en tiondel kanske.
Citera
2009-07-09, 22:17
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
funderade också kring det, men det kändes som en lost cause att ens diskutera saken. men högre än 40k är kostnaden, då de ett stort antal barn i skolsystemet, vilket kostar pengar. av dom 210000 i månaden ser nog familjen inte särskilt mkt iaf. en tiondel kanske.

Ja, men skolan hade väl funnits till även om denna somaliska familj inte hade kommit? Inte fan byggde dom en helt ny skola bara för dom väl.
Citera
2009-07-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ja, men skolan hade väl funnits till även om denna somaliska familj inte hade kommit? Inte fan byggde dom en helt ny skola bara för dom väl.

självklart inte, men den kostar likväl pengar även om kostnaden sannolikt inte är proportionerlig. kommunen betalar också skolpeng till skolorna vilket gör att kostnaden finns där hur man än vrider och vänder på saken. sen tillkommer diverse vårdkostnader osv.

ett barn kostar ju dock stora pengar oavsett etnicitet. svårt att komma ifrån. får nog räkna med minst 10k i månaden (även om alla offentliga utgifter som vanligt är lägre i praktiken än på papperet genom att man betalar vissa delar till egen ficka direkt och indirekt).
Citera
2009-07-09, 22:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Dividerar man ca 8 miljoner kr med 36 månader så får man runt 210 000 kr/månad. Inte exakt, men jag har bara plockat siffrorna från bloggen. Över 200 000 kr/månad blir det i alla fall.

När det gäller relationen 1,7 miljoner till 8 miljoner så bygger det på att staten bara ersätter 22% av de faktiska utgifterna. Det står i bloggen, men nämns även på denna sida:

Citat:
"Enligt SKL:s beräkningar ersätter staten endast 22 procent av de faktiska kostnaderna för en flykting under introduktionen."

http://www.dn.se/nyheter/bonus-till-flyktingvanliga-kommuner-1.499472
Citera
2009-07-09, 22:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino

Precis. Det måste betonas. Själva familjen får ju bara en bråkdel av pengarna utan dessa siffror är vad familjen kostar stat och kommun. Skola är ju exempelvis helt gratis för alla i Sverige, men skolan kostar ändå en massa pengar. Dessa pengar måste tas nånstans ifrån.
Citera
2009-07-09, 22:33
Medlem
Citat:
Precis. Det måste betonas. Själva familjen får ju bara en bråkdel av pengarna utan dessa siffror är vad familjen kostar stat och kommun. Skola är ju exempelvis helt gratis för alla i Sverige, men skolan kostar ändå en massa pengar. Dessa pengar måste tas nånstans ifrån.

Ja, vi betalar ju lika mycket oavsett hur mycket familjen får se utav cashen. Det är där problemet ligger.
Citera
2009-07-09, 22:36
Medlem
Citat:
Dividerar man ca 8 miljoner kr med 36 månader så får man runt 210 000 kr/månad. Inte exakt, men jag har bara plockat siffrorna från bloggen. Över 200 000 kr/månad blir det i alla fall.

När det gäller relationen 1,7 miljoner till 8 miljoner så bygger det på att staten bara ersätter 22% av de faktiska utgifterna. Det står i bloggen, men nämns även på denna sida:

Citat:

mjadu, det kan vara vettigt att läsa hela artikeln isf. står ju klart och tydligt att vem det nu var gör antagandet att staten måste gå in med 3-4 miljoner ytterligare för att få det att gå runt.

om vi då räknar högt (4 miljoner) och gör antagandet att detta är 100-22=78% av kostnaden så blir totalkostnaden ~5miljoner.

ska dock vara osedvanligt generös och påpeka idiotin med att räkna på denna siffra överhuvudtaget. sen är det ju inget som säger att familjens faktiska kostnader är de genomsnittliga, de kan ju både vara högre och lägre. Med tanke på att hon är hemma lär hon ju antagligen ta hand om barnen på dagarna t ex. vilket gör kostnaderna för dagis/förskola obefintliga osv. nåväl. inte lönt att diskutera en siffra som enbart finns till för att skapa frustration och ilska.

Citat:

onekligen så. rent samhällsekonomiskt är det dock en lönsam affär (skolan alltså, stor del av sjukvården likaså osv), vilket väldigt få realister skulle tillåta sig att räkna med om det är en invandrare det handlar om.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-09 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in