2009-07-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vart alla dessa pengar går.
Är det någon som kan göra en uppskattning på vad det är som kostar så mycket pengar egentligen?

Hör med SKL (står för Sveriges kommuner och landsting tror jag)

"Bloggen skall nu göra en beräkning vad denna somaliska storbarnsfamilj kostar skattebetalarna. Enligt SKLs beräkningar ersätter staten kommunerna med 22 % av den egentliga kostnaden för nyanlända “svenskar”."

Men jag tycker också det låter mycket... är säkert "bara" fem, sex miljoner för de första åren.
Men du har massa personal på försäkringskassan, migrationsverket, SFI m.m. Dessa skulle kunnat göra något vettigare (ex. producera saker, forska fram förbättrade produkter) istället för att hjälpa parasiter. Sen är utlänningarna väldigt brottsbenägna, detta kostar pengar på alla möjliga sätt (domstolsprocesser, krossade glasrutor, slitage på brandkårens bilar och utrustning för att nämna lite). Nåt som ofta förbises är många svenskar jobbar sämre efter att de blivit brottsoffer (vissa får psykiska problem, är sjukskrivna en tid för att sedan återvända till jobbet men arbetar då sämre än innan, andra faller offer för fysisk misshandel och kanske får problem att använda sin sönderskurna arm i arbetet som hantverkare, nån annan förlorar ett öga - jag tänker på pappan som jagade efter "buspojkarna" som rånat hans son)
Citera
2009-07-10, 16:50
Medlem
Jag hjälper ju hellre en familj som är på flykt, än betalar för att Svartenbrandt ska få existera. Drygt 40 år i finkan och nu dömd till fem nya. Den där kriminella, äckliga jäveln borde ha fått nog med chanser.
Citera
2009-07-10, 18:00
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
OT raderat.

En liten påminnelse om TS frågeställning kanske är på sin plats:

Citat:
I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?

/Mod
Citera
2009-07-10, 18:27
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Eran optimism är rätt ogrundad. Taget från en annan tråd:

"Att varannan somalisk kvinna inte lever med sina barns far.
Att bara tre av tio somaliska ungdomar har fullständigt betyg från 9:an.
Att var femte ung somalisk man varit misstänkt för våldsbrott.
Att nästan hälften av somalierna hade noll i arbetsinkomst 2005."

Risken verkar vara stor att deras "återbetalning" till det svenska samhället kommer i form av bidragsberoende och brott.
Det du säger låter väldigt vettigt, och frågan är ju varför tar man in dessa parasiter?!
Citera
2009-07-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ramlade över detta blogginlägg idag:

http://systemfel.wordpress.com/2009/01/06/vad-kostar-familjen-hassan/

Där presenteras vad en somalisk storfamilj, med 9 barn (snart 10 barn), kostar oss skattebetalare de första 3 åren. Siffran är otrolig! De kostar oss ca 8 miljoner kronor. Eller ca 210 000 kr/månad i drift!

Men visst. I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?

Här finns också en tidningsartikel om familjen:
Den där familjen kommer vi att behöva försörja i generationer
Citera
2009-07-10, 21:37
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Såväl Lynn som Rushton har sågats på vetenskapliga grunder. Det är svårt att komma ifrån. Att de kommer ut med nya böcker som hänvisar till sågad data visar bara hur lite vetenskapligt värde de producerar. Hade de tagit till sig av kritiken hade de ju iaf haft någon form av trovärdighet i fortsatt arbete.

Ja, kontroversiella resultat leder till ökad granskning. Men det betyder inte att man avfärda kritiken. Kritiken är giltig om så hela forskarvärlden skulle ge sig fan på att hitta fel i forskningen, det går inte att komma ifrån. Precis som det inte går att komma ifrån att IQ är en konstruktion utan empirisk grund.

Att du säger att "ingen har vetenskapligt bevisat att Rushton...." säger bara 2 saker. 1) du har inte läst något 2) du vet inte vad vetenskap är.
Intressant nog har ingen av deras högljudda kritiker som "sågat på vetenskapliga grunder" presenterat några egna studier i ämnet (dvs IQ/ras-skillnader). Så vilka borde en auktoritetstroende som du egentligen tro på: de som faktiskt forskat i ämnet eller de upprörda moralkärringarna till akademiska medelmåttor som finner en karriärboost i att "såga" politiskt obekväma forskningsresultat? Svårt val.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De kostar oss ca 8 miljoner kronor. Eller ca 210 000 kr/månad i drift!

Men visst. I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?
I bästa fall kommer de torka gamlingar i arslet på ett vårdhem. Med tanke på hur gränslöst illa det redan ser ut för deras somaliska blodsbröder i den västergötländska grannstaden Göteborg har de ju dessvärre inte oddsen på sin sida för att ens lyckas med den bedriften.
Citat:
- Hassan har inga planer på att frugan skall förvärvsarbeta eftersom han vill ha ännu mer barn än dessa nio snart tio.
Nej, varför skulle Hassan låta frugan arbeta? Så länge den svenska byråkratin uppmuntrar främlingar till ren parasitism av aldrig skådat slag i världshistorien är det klart som fan att negrerna kommer följa sina instinkter genom att fortsätta yngla av sig som råttor i en strid ström tills vita är en liten minoritet i Sverige. Det är ju själva syftet med den övergripande politiken som detta exempel från Vänersborg är en konsekvens av. Det allra bästa vore om många fler agerade som Hassan och hans familj och att även svenskarna som en del av den ömsesidiga integrationsprocessen följde efter kulturberikarnas blodsugarbeteende så skulle systemet kollapsa snart.
Citat:
- Hassan tänker försörja sig och sin familj med att utbilda sig till sjuksköterska. Hur lång utbildningstid han räknar med framkommer inte av tidningsartikeln.
- Vad övriga vuxna har för framtidsplaner framgår inte heller.
Som vanligt inga problem med självförtroendet och ambitionerna hos svartingarna men att försöka utbilda sig till sjuksköterska betyder inte att man 1) kommer lyckas bli antagen till utbildningen 2) kommer lyckas genomföra utbildningen 3)kommer arbeta efter den skattefinansierade utbildningen.
Senast redigerad av ambiscko 2009-07-10 kl. 21:45.
Citera
2009-07-10, 22:31
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Poängen är att det utvecklar världen att hjälpa andra. En person som tror att det bästa för världen är att hjälpa andra startar inte krig. Personer som inte tänker i sådana banor startar krig så fort det tar emot. Dessa personer tänker, ju mer mark och rikedom jag har destå bättre för mig och mina egna. Enda sättet att få mer mark och komma åt rikedomen är att starta krig och erövra det. Personligen så tror jag att vi hade redan haft ett tredje världskrig om dom mänskliga rättigheterna inte hade kommit till. Att Zarkosy nästan beordrade Renault att stänga fabrikerna i Tjeckien för att det skulle gynna fransmännen är egentligen ett första steg i ett krig. Det hade förmodligen blivit en kedja av sådana förslag och som till sist skulle mynna i ett storskaligt krig som enda lösningen.

Det här inlägget var så flummigt att jag misstänker att du rökt på kraftigt eller sniffat någonting. Kanske är du bara dig själv, vad vet jag? Alternativet till att försörja snyltare från Somalia är inte nödvändigtvis världskrig. Sluta tramsa.
Citera
2009-07-10, 22:34
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Om de nu kostar så mycket, varför får de leva i en så ful lägenhet och så fula möbler?

Jag tror knappast dessa summor är sanna.

Du får väl djupdyka i beräkningen om du ifrågasätter den.

En ansenlig del av familjens kapital kan gott och väl försvinna ner till Somalia för att stödja klanen i dess krig på hemmaplan. Detta var fallet med Bismali förskolor och är mycket vanligt hos somaliern.
Citera
2009-07-11, 00:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Samma här, jag kan knappt spendera mer än 8000 kronor månad, knappt ens det, och så skall de spendera 210k i månaden.

Dessutom har jag flera abonnemang, många kostnader, jag köper mycket med mat, jag använder mig av flera tjänster och inte ens det gör att jag kan komma upp i mer än 8 000kronor, dom har en rutten lägenhet i förorten och så skall det kosta 210 000kr, någon sitter och ljuger här.

Blanda inte ihop vilka pengar familjen får till sitt bankkonto och vilka pengar de kostar stat och kommun. Det är totalt olika siffror.

Självklart får inte familjen 210 000 kronor till sitt konto. Inte ens i närheten av det. Men exempelvis skolgång och dagis för 9 barn kostar ju en stor slant. Skolan är gratis för eleverna, men det är inte gratis för samhället. Dock själva pengarna för skolgång går ju inte via familjens konto utan detta betalas bakom kulisserna.

Se även dessa inlägg:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=17580673&postcount=162
https://www.flashback.org/showpost.php?p=17582720&postcount=174

Eller läs gärna hela tråden noggrannt. Då får du veta hur beräkningen gått till. Alla siffror är officiella och själva beräkningen är väldigt enkel.

Citat:
Om de nu kostar så mycket, varför får de leva i en så ful lägenhet och så fula möbler? Jag tror knappast dessa summor är sanna.

Deras socialbidrag och andra bidrag är nog helt enligt normerna. De köper nog möbler med tiden, men givetvis kan de inte åka ut och lyxshoppa i dyra möbelaffärer. Som sagt. De får bara en bråkdel av de 210 000 kr per månad som de kostar samhället.
Citera
2009-07-11, 00:22
Medlem
Brookuss avatar
Handlar om att ha tålamod om vi ska se genom ekonomiska glasögon. Nu är det dock så att solidaritet får kosta vad det kosta vill. Således lämnas de ekonomiska glasögonen kvar i källaren!

Nu är det faktiskt så att Afrosvenskar bidrar till att på ett mycket positivt sätt göra det svenska kulturarvet mer värt. Med andra ord så blir vi "svenskar" mer och mer Afrosvenska för varje dag som går. Det faktumet gör att vi kommer närmare och närmare att lösa in den Afrosvenska lottovinsten. Snart är vi där och då väntar ett Afrosvenskt paradis.

Så Afrosvenskarna får kosta pengar. Vad är det när lottonvinsten blir inlöst?
Citera
2009-07-11, 00:31
Medlem
StigAllans avatar
Rätt orättvist är att negern kan få tillfälle att utbilda sig under tiden som familjen uppbär bidrag.
En Svensk som har socialbidrag och kommer in på en utbildning får välja mellan att utbilda sig och bli av med bidraget eller att skippa utbildningen och få fortsatt socialbidrag.
Även där är Svensken diskriminerad.
Citera
2009-07-11, 01:11
Medlem
M-O-Bs avatar
va fan, varför ens kolla på om de är vinst eller förlust ?
finns väl hur många svenskar som helst som drar ner samhället också.
Om dom nio barnen arbetar så får nog samhället tillbaka allting, nu är de ju inte säkert att alla nio får jobb. men vi har i alla fall hjälpt nio människor att leva ett liv utan rädsla. tycker åtminstone att dom förtjänar en chans. vi får väl ta o sätta dem i arbete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in