2011-08-19, 16:01
Medlem
Ambityps avatar
[quote=-Info-]Det är konspiratoriskt hittepå att tro att invandringen inte kostar pengar. Självklart kostar dagens invandring pengar. Mycket stora pengar. 40-50 miljarder per år uppskattar en del forskare att det kostar:

OK ska man leka sifferlek så finns det väl värre saker att ta tag i. tex ekobrotten kostar samhället ca150 miljarder (om ni inte kan googla så återkommer jag snart med källan). Men det är väl också fattiga analfabeter till Somaliers fel?
Citera
2011-08-19, 16:26
Medlem
KungAllans avatar
[quote=Ambityp]
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är konspiratoriskt hittepå att tro att invandringen inte kostar pengar. Självklart kostar dagens invandring pengar. Mycket stora pengar. 40-50 miljarder per år uppskattar en del forskare att det kostar:

OK ska man leka sifferlek så finns det väl värre saker att ta tag i. tex ekobrotten kostar samhället ca150 miljarder (om ni inte kan googla så återkommer jag snart med källan). Men det är väl också fattiga analfabeter till Somaliers fel?

Ja, mörkermännen lär väl vara överrepresenterade där också
Citera
2011-08-19, 16:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamaduz
Menar du nu, på fullaste allvar, att invandringen ligger bakom det du räknat upp? Är det invandringens fel att kollektivtrafiken blivit dyrare? Det har ingenting att göra med världskonjunkturen att priser går upp och ner? Att det blir dyrare att ha företag? Det har ingenting med kapitalism att göra att man gång efter annan ska driva ner sina egna kostnader, och exempelvis flytta ut bemanning runt om i världen? Det är invandringens fel? Du är ute och cyklar. Skulle vi stänga gränserna är det inte som att vi bara skulle få femtio miljarder kronor i knät, helt plötsligt. Stängda gränser och nollad invandring innebär även detta kostnader. För att få en rättvis siffra måste du dra av de kostnaderna först. Och sen ska du nog tänka efter både länge och väl innan du får för dig att SL höjt avgifterna för att de inte får invandrarnas pengar. Herregud.

Förmodligen förstod du inte riktigt.

Självklart är det en stor mängd faktorer som påverkar vilka pengar man har att röra sig med, men om 40-50 miljarder försvinner från kassan så har man 40-50 miljarder mindre att röra sig med.

Hade staten haft mer pengar att röra sig med så hade de kunnat lägga dessa pengar på områden som antingen har ekonomiska problem eller problem med att ge god service till människor. Trycket att rationalisera och försämra servicen hade varit mycket mindre om det funnits mer pengar att använda sig av. Alternativt, om det finns en politisk vilja att försämra, så hade vi kunnat ha lägre skatter istället. Trots moderaternas alla skattesänkningar så har vi fortfarande ett väldigt högt skattetryck i Sverige. Det skulle givetvis vara bra för ekonomin att sänka ännu mer, om staten har råd.
Citera
2011-08-19, 16:30
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Visst!. Somalier skattar säkerligen för all insmugglad cat som dom tuggar i sig också!!!.
Senast redigerad av charkov 2011-08-19 kl. 16:36.
Citera
2011-08-19, 17:19
Medlem
Ambityps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Visst!. Somalier skattar säkerligen för all insmugglad cat som dom tuggar i sig också!!!.

Hey stupid! Den största delen av det staten förlorar pga ekobrott, är svartarbete.

Cat, my ass
Citera
2011-08-19, 17:25
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Hey stupid! Den största delen av det staten förlorar pga ekobrott, är svartarbete.

Cat, my ass
Nu var det inte vad frågan gällde men kom gärna med dina källor på att somalier är en guldgruva för skattebetalare?.
Citera
2011-08-19, 17:26
Medlem
christopher82s avatar
Citat:

Cat, my ass

Du verkar också påläst

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/omoss/beskattningsverksamheten/specialgranskningar/utlandstransaktioner.4.58a1634211f85df4dce80001140 1.html

Citera
2011-08-19, 17:32
Avstängd
Kloroformtrasans avatar
Hur skulle världen se ut om alla som skaffade 10 ungar kom undan med det med alla överlevande?
Det funkar för fan inte.
Hur kan det här uppmuntras, jag förstår inte.
Citera
2011-08-19, 17:39
Medlem
christopher82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloroformtrasan
Hur skulle världen se ut om alla som skaffade 10 ungar kom undan med det med alla överlevande?
Det funkar för fan inte.
Hur kan det här uppmuntras, jag förstår inte.

I Sverige varierar antalet födda barn kraftigt över tid.
År 1990 föddes jämförelsevis många barn, 124*000, medan 1999 är exempel på ett år med mindre antal nyfödda, 88*000.
Faktum är att det i Sverige inte fötts så få barn som 1999 sedan 1820-talet. På 2000-talet har barnafödandet ökat och 2010 fick Sverige ett tillskott med närmare 116*000 nyfödda barn.

Du kan säkert räkna ut varför.
Citera
2011-08-19, 17:40
Medlem
Ambityps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Nu var det inte vad frågan gällde men kom gärna med dina källor på att somalier är en guldgruva för skattebetalare?.

Citera mig gärna var jag påstår det?
Citera
2011-08-19, 17:41
Medlem
mamaduzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Förmodligen förstod du inte riktigt.

Självklart är det en stor mängd faktorer som påverkar vilka pengar man har att röra sig med, men om 40-50 miljarder försvinner från kassan så har man 40-50 miljarder mindre att röra sig med.

Hade staten haft mer pengar att röra sig med så hade de kunnat lägga dessa pengar på områden som antingen har ekonomiska problem eller problem med att ge god service till människor. Trycket att rationalisera och försämra servicen hade varit mycket mindre om det funnits mer pengar att använda sig av. Alternativt, om det finns en politisk vilja att försämra, så hade vi kunnat ha lägre skatter istället. Trots moderaternas alla skattesänkningar så har vi fortfarande ett väldigt högt skattetryck i Sverige. Det skulle givetvis vara bra för ekonomin att sänka ännu mer, om staten har råd.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---internationellt/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-inkomster/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/

Det här är länkar som jag tror du kommer finna nyttiga.
Vill du att jag ska förklara varför är det bara att säga till.
Citera
2011-08-19, 17:42
Medlem
Ambityps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christopher82
Du verkar också påläst

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/omoss/beskattningsverksamheten/specialgranskningar/utlandstransaktioner.4.58a1634211f85df4dce80001140 1.html

Intressant länk. var vill du att jag ska läsa? ta gärna ut några citat från texten så blir det begripligare för alla och man slipper klicka på länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in