2009-07-25, 19:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Det skulle gå alldeles utmärkt - om lönen och arbetsvillkoren är tillräckligt bra.

Ja, utan import av sådana här somaliska storfamiljer, och andra flyktingar med integrationsproblem i Sverige, så skulle stora summor pengar kunna frigöras till exempelvis löner för personal inom äldreomsorgen.

Men skulle det ändå bli en brist på arbetskraft så kan man istället ha arbetskraftinvandring från tex Östeuropa eller Ryssland. Det är ett klart bättre val än att plocka hit ett stort antal somalier och hoppas att i alla fall någon börjar arbeta inom äldreomsorgen...
Citera
2009-07-25, 19:25
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, utan import av sådana här somaliska storfamiljer, och andra flyktingar med integrationsproblem i Sverige, så skulle stora summor pengar kunna frigöras till exempelvis löner för personal inom äldreomsorgen.

Men skulle det ändå bli en brist på arbetskraft så kan man istället ha arbetskraftinvandring från tex Östeuropa eller Ryssland. Det är ett klart bättre val än att plocka hit ett stort antal somalier och hoppas att i alla fall någon börjar arbeta inom äldreomsorgen...

Jag snackade med en vän som jobbar på äldreboende. Enligt han så har de haft det svårt med vikarier med utländsk bakgrund ( somalier) eftersom deras svenskar brister. Det är väl så att somalier har svårt för att integrera sig
och därför hamnar de på den lägsta trappan i samhället, men det har de ju valt själva.
Citera
2009-07-25, 23:21
Medlem
21Nyheternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Vilket uttjatat argument att svenskar skulle vara för fina för vissa jobb.

Jag tror tyvärr att det argumentet stämmer in på alltför många svenskar och jag talar av egen och lång arbetslivserfarenhet.
Men situationen med invandring för att klara av att driva samhället, ty därtill krävs alltid en viss mängd lågavlönade, känns igen
från många andra västeuropeiska stater. Det är inget unikt för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Dumheter. Det finns massor av kommuner som inte har en enda Blatte anställd inom äldrevården.

Inga större kommuner det kan jag lova dig och definitvt inga orter där arbetslöshetssiffrorna för akademiker är höga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Det skulle gå alldeles utmärkt - om lönen och arbetsvillkoren är tillräckligt bra.

Och vad är det som sätter spelreglerna för lönebildningen inom vården ? Det är iallafall inte kostnaderna för invandringen
det är helt klart. Jämför med Finland som har och har haft en låg invandring. Lönerna för undersköterskor ligger där på ungefär samma nivå som i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Se kommentaren ovan. Hur mycket vissa än vill för att förenkla argumentationen så råder det inget motsatsförhållande mellan kostnaden för somaliska storfamiljer och lönekostnaderna inom vården.

Citat:
Jag snackade med en vän som jobbar på äldreboende. Enligt han så har de haft det svårt med vikarier med utländsk bakgrund (somalier) eftersom deras svenskar brister. Det är väl så att somalier har svårt för att integrera sig och därför hamnar de på den lägsta trappan i samhället, men det har de ju valt själva.

Denna kommentar är onekligen intressant. För det första vill jag påpeka att det inte arbetar några somalier på mitt äldreboende så jag kan inte uttala några egna erfarenheter om just dessa. Så gott som alla andra invandrare som arbetar där gör ett bra arbete och min bedömning är att de svenskakunskaper man måste inneha för att sköta jobbet inte behöver vara super duper. Man klarar sig med god svenska, den behöver inte vara flytande.

Sen kan man fråga sig efter att ha läst din kommentar om det trots allt är positivt att Somalierna kommer och arbetar, att de försöker istället för att vara bidragstagare. Jag tycker iallafall att det är positivt.

Sen likställer du arbeten med våra pensionärer med att "vara längst ner på trappan i samhället" vilket ju egentligen ganska tragiskt men kanske inte så förvånande. Det är en syn du delar med många andra svenskar och då är vi tillbaks till kommentar 1, ovan, på detta inlägg. Personligen tycker jag det är beklämmande att arbeten med demenssjuka, strokedrabbade m.fl nedvärderas.
Senast redigerad av 21Nyheterna 2009-07-25 kl. 23:23.
Citera
2009-07-26, 13:30
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21Nyheterna
Jag tror tyvärr att det argumentet stämmer in på alltför många svenskar och jag talar av egen och lång arbetslivserfarenhet.
Men situationen med invandring för att klara av att driva samhället, ty därtill krävs alltid en viss mängd lågavlönade, känns igen
från många andra västeuropeiska stater. Det är inget unikt för Sverige.

Inga större kommuner det kan jag lova dig och definitvt inga orter där arbetslöshetssiffrorna för akademiker är höga.

Och vad är det som sätter spelreglerna för lönebildningen inom vården ? Det är iallafall inte kostnaderna för invandringen
det är helt klart. Jämför med Finland som har och har haft en låg invandring. Lönerna för undersköterskor ligger där på ungefär samma nivå som i Sverige.

Se kommentaren ovan. Hur mycket vissa än vill för att förenkla argumentationen så råder det inget motsatsförhållande mellan kostnaden för somaliska storfamiljer och lönekostnaderna inom vården.

Denna kommentar är onekligen intressant. För det första vill jag påpeka att det inte arbetar några somalier på mitt äldreboende så jag kan inte uttala några egna erfarenheter om just dessa. Så gott som alla andra invandrare som arbetar där gör ett bra arbete och min bedömning är att de svenskakunskaper man måste inneha för att sköta jobbet inte behöver vara super duper. Man klarar sig med god svenska, den behöver inte vara flytande.

Sen kan man fråga sig efter att ha läst din kommentar om det trots allt är positivt att Somalierna kommer och arbetar, att de försöker istället för att vara bidragstagare. Jag tycker iallafall att det är positivt.

Sen likställer du arbeten med våra pensionärer med att "vara längst ner på trappan i samhället" vilket ju egentligen ganska tragiskt men kanske inte så förvånande. Det är en syn du delar med många andra svenskar och då är vi tillbaks till kommentar 1, ovan, på detta inlägg. Personligen tycker jag det är beklämmande att arbeten med demenssjuka, strokedrabbade m.fl nedvärderas.
Jag likställer inte arbeten med våra pensionärer med att vara längst ner på trappan. Du missförstod. Däremot så tycker jag att de flesta somalier väljer
att vara längst ner på trappan i samhället. Vill också påpeka att de som vikarerade var alla män. Vad håller deras kvinnor hus? Det är heller ingen nyhet att somalier är de som har svårast att integrera sig i samhället.
En kvinnlig somalisk ( en av fåtal integrerade) kompis till mig säger själv att detta är ett stort problem
bland hennes landsmän. Sen blir jag lite trött på ditt tjat om att du anser att många svenskar ser ner på dessa arbeten. Jag har aldrig hört en svensk se ned på arbeten med äldre, snarare tvärtom.
Citera
2009-07-26, 20:31
Medlem
21Nyheternas avatar
Citat:
Jag likställer inte arbeten med våra pensionärer med att vara längst ner på trappan. Du missförstod. Däremot så tycker jag att de flesta somalier väljer
att vara längst ner på trappan i samhället. Vill också påpeka att de som vikarerade var alla män. Vad håller deras kvinnor hus? Det är heller ingen nyhet att somalier är de som har svårast att integrera sig i samhället.
En kvinnlig somalisk ( en av fåtal integrerade) kompis till mig säger själv att detta är ett stort problem
bland hennes landsmän. Sen blir jag lite trött på ditt tjat om att du anser att många svenskar ser ner på dessa arbeten. Jag har aldrig hört en svensk se ned på arbeten med äldre, snarare tvärtom.

Bra, det glädjer mig att du inte ser ner på arbeten inom äldrevården.
Det kan vara så att många tänker varma tankar om just detta, men steget till att själv byta blöjor på en gammal tant är stort. Och det är just detta som är den springande punkten.

Jag känner människor som aldrig skulle kunna dra på sig ett blåställ och sätta plattor en dag, ännu mindre torka bajs på en gammal dam som ramlat omkull på ett toalettgolv. Det handlar om att dom inte skulle orka, det är inställningen som är problemet.

Det är just denna mentalitet jag vill kontrastera mot de som förfasar sig över kostnaden över en stor negerfamilj. Missförstå mig rätt, 210.000 kronor är åt helvete och det är en skandal att de riktlinjer för DNA-tester som föreslogs av migrationsverket inte efterlevs i praktiken. Alla förstår ju att karln inte är far till alla ungarna och således har inte alla i den familjen skäl att vara i Sverige.

Men man måste nyansera debatten annars urholkar den i lättköpt populism.
Kostnaden för Sverige att det finns en stor tröghet på arbetsmarkanden är gigantisk.

dvs: människor vill inte flytta dit det finns jobb och man går hellre omkring och lyfter bidrag som arbetslös akademiker än tar enklare arbeten.

(...givetvis finns det andra saker som bidrar till trögheten: skatteregler, sociala avgifter, LAS och bostadspolitiken.)

Det säger sig självt att denna mentalitet i sin tur påverkar invandringen.
Vad ska kommuner göra för att klara vårdkraven när man inte kan fylla upp platser med folk ur sin egen skock ? Men problemet är inte isolerat till vårdsektorn. En fråga man kan ställa sig själv är: varför har det varit brist på rörmåkare i Sverige under minst 10års tid när rörmåkare kan tjäna 20-30.000 kronor i månaden ? Svaret på den frågan definierar egentligen allt jag vill ha sagt.
Citera
2009-07-26, 20:43
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
OT raderat. Tråden handlar inte om medias bevakning av branden i Rinkeby, vilket torde vara rätt tydligt för den läskunnige.

//Mod

Tillägg: Diskussioner om moderatorsåtgärder tas i PM.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2009-07-26 kl. 20:59.
Citera
2009-07-26, 21:22
Medlem
YngveFrejs avatar
[quote=21Nyheterna]
Jag känner människor som aldrig skulle kunna dra på sig ett blåställ och sätta plattor en dag, ännu mindre torka bajs på en gammal dam som ramlat omkull på ett toalettgolv. Det handlar om att dom inte skulle orka, det är inställningen som är problemet.

Denna inställning existerar säkerligen även hos invandrare.
Citera
2009-07-26, 22:57
Medlem
21Nyheternas avatar
[quote=YngveFrej]
Citat:

Denna inställning existerar säkerligen även hos invandrare.

Det har du rätt i.
Men med tanke på överrepresentationen av invandrare i låglöneyrken tror jag dock deras inställning till arbete (för all del även företagande) skiljer sig från svenskens.
Jag arbetade ett tag med en egen företagare i byggbranschen hans inställning till 80-talisterna i Sverige var inte munter kan jag lova. Hans erfarenhet av dessa var i princip att dom inte dög till någonting p.g.a inställningen till arbete. "En förtappad generation". Hans inställning till somaliska 10 barnsfamiljer var i och för sig lika illa
Men, vilket är viktigt i sammanhanget, symptomatiskt för många som gnäller hade han inga vettiga förslag att komma med som kunde lösa "problemen."
Citera
2009-07-27, 01:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Lägger man mer pengar på A (tex somaliska storfamiljer) så finns det mindre pengar för B (tex löner inom vården). Detta eftersom den kassa som stat, landsting och kommunerna får sina pengar ifrån är begränsad. Dagens invandringspolitik beräknas kosta Sverige varje år minst 50 miljarder kronor netto. Kanske ännu mer om man tar hänsyn till samtliga utgifter. Det är väldigt mycket pengar som man kan, om man vill, lägga på annat.

Däremot är det självklart att lönerna inte automatiskt stiger bara för att pengar frigörs. Man måste även vilja satsa pengar på löner. Men det finns dock en större möjlighet att få högre lön om det finns pengar att plocka någonstans.

Sedan är det alltid svårt att jämföra länder rakt av. Förutsättningarna är sällan helt identiska. Man kanske prioriterar olika saker eller har en annan bild av vad som är en rimlig lön för ett visst yrke.
Citera
2009-07-27, 08:07
Bannlyst
Citat:
Jag snackade med en vän som jobbar på äldreboende. Enligt han så har de haft det svårt med vikarier med utländsk bakgrund ( somalier) eftersom deras svenskar brister. Det är väl så att somalier har svårt för att integrera sig
och därför hamnar de på den lägsta trappan i samhället, men det har de ju valt själva.

Nja, lägsta trappan men med bäst betalt.

En arbetslös somalier med 10 barn får ut betydligt mer än en svensk med få/inga barn.

20 000 rent i månaden är mer regel än undantag.

Sverige är fantatiskt
Citera
2009-07-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktiganyheter.se
Nja, lägsta trappan men med bäst betalt.

En arbetslös somalier med 10 barn får ut betydligt mer än en svensk med få/inga barn.

20 000 rent i månaden är mer regel än undantag.

Sverige är fantatiskt

jo, men en arbetslös somalier med 10 barn har ju aningen fler munnar att mätta så den jämförelsen blir inte sådär överdrivet relevant. det intressanta brukar i regel vara hur mkt pengar man har att röra sig med när basutgifter är betalda.
Citera
2009-07-27, 22:27
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
jo, men en arbetslös somalier med 10 barn har ju aningen fler munnar att mätta så den jämförelsen blir inte sådär överdrivet relevant. det intressanta brukar i regel vara hur mkt pengar man har att röra sig med när basutgifter är betalda.

I klansamhällen från MENA-länderna får ledarhannen ta mat först, sedan sönerna, sedan mamman och sist döttrarna om det finns något kvar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in