Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Vilket uttjatat argument att svenskar skulle vara för fina för vissa jobb.
Jag tror tyvärr att det argumentet stämmer in på alltför många svenskar och jag talar av egen och lång arbetslivserfarenhet.
Men situationen med invandring för att klara av att driva samhället, ty därtill krävs alltid en viss mängd lågavlönade, känns igen
från många andra västeuropeiska stater. Det är inget unikt för Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Dumheter. Det finns massor av kommuner som inte har en enda Blatte anställd inom äldrevården.
Inga större kommuner det kan jag lova dig och definitvt inga orter där arbetslöshetssiffrorna för akademiker är höga.
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Det skulle gå alldeles utmärkt - om lönen och arbetsvillkoren är tillräckligt bra.
Och vad är det som sätter spelreglerna för lönebildningen inom vården ? Det är iallafall inte kostnaderna för invandringen
det är helt klart. Jämför med Finland som har och har haft en låg invandring. Lönerna för undersköterskor ligger där på ungefär samma nivå som i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, utan import av sådana här somaliska storfamiljer, och andra flyktingar med integrationsproblem i Sverige, så skulle stora summor pengar kunna frigöras till exempelvis löner för personal inom äldreomsorgen.
Se kommentaren ovan. Hur mycket vissa än vill för att förenkla argumentationen så råder det inget motsatsförhållande mellan kostnaden för somaliska storfamiljer och lönekostnaderna inom vården.
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Jag snackade med en vän som jobbar på äldreboende. Enligt han så har de haft det svårt med vikarier med utländsk bakgrund (somalier) eftersom deras svenskar brister. Det är väl så att somalier har svårt för att integrera sig och därför hamnar de på den lägsta trappan i samhället, men det har de ju valt själva.
Denna kommentar är onekligen intressant. För det första vill jag påpeka att det inte arbetar några somalier på mitt äldreboende så jag kan inte uttala några egna erfarenheter om just dessa. Så gott som alla andra invandrare som arbetar där gör ett bra arbete och min bedömning är att de svenskakunskaper man måste inneha för att sköta jobbet inte behöver vara super duper. Man klarar sig med god svenska, den behöver inte vara flytande.
Sen kan man fråga sig efter att ha läst din kommentar om det trots allt är positivt att Somalierna kommer och arbetar, att de försöker istället för att vara bidragstagare. Jag tycker iallafall att det är positivt.
Sen likställer du arbeten med våra pensionärer med att "vara längst ner på trappan i samhället" vilket ju egentligen ganska tragiskt men kanske inte så förvånande. Det är en syn du delar med många andra svenskar och då är vi tillbaks till kommentar 1, ovan, på detta inlägg. Personligen tycker jag det är beklämmande att arbeten med demenssjuka, strokedrabbade m.fl nedvärderas.