Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
kompetens är överskattat.
Det kan
även innebära språkkunskaper, förmågan att kommunicera överhuvudtaget, passa tider, acceptera vissa normer etc.
Citat:
så länge vi bor i ett land där man fördubblar sina chanser att få ett jobb genom att byta till ett svenskt namn vidhåller jag att rasismen är en stor del av problemet.
Jag tror att den statistiken blir lite svår att bevisa. Och varför skulle detta ändå påvisa 'rasism'? När invandraren med det svenska namnet väl dyker upp på anställningsintervjun så blir ju vederbörandes härkomst uppenbar för arbetsgivaren.
Om det svenska namnet innebär ett plus, så är det kanske för att invandraren signalerar att han/hon vill ta till sig det svenska, vilket kan ses som en 'positiv attityd', viljan att lära sig något nytt, en 'merit' i en redan hårt konkurensfylld arbetsmarknad.
Citat:
jag inser bara att integrationen skulle gå enklare om inte realisterna skulle spjärna emot så jävla mkt och acceptera att det är som det är. rösta gärna på SD, men arbeta sedan mot det som håller invandrare utanför och skapar kostnader för samhället mellan valen.
Ja, det spelar väl ingen roll om folk röstar på SD. 'Rasisterna' har ju tydligen ändå stoppat alla dörrar för asylanterna. Förutom att bevilja PUT då av någon konstig anledning.
Acceptera som det är?????
Acceptera
de som har kommit? Ja visst. (Förutom grova kriminella.)
Men då skulle vi vilja ha nära ett totalstopp av asylinvandringen tills de problemen vi har är lösta.
Citat:
köper inte heller dikotomin att vi inte kan lösa problemen utan att stoppa invandringen, tvärtom tror jag inte det kommer göra särskilt mkt nytta alls att stoppa invandringen. självklart gör det ingen större nytta (under rådande förutsättningar) att fortsätta den heller, men det har jag aldrig direkt påstått heller.
Men din patentlösning vet vi inte så mycket om.
Så just nu är det främst SD eller Mona som är alternativen.
Citat:
sen behöver man inte sitta vid makten för att orsaka skada bevisligen.
Jag vet faktiskt inte vilka du syftar på. Och i ett land där en PK-byrå tillåts bråka om glassnamnet Nogger.