Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ramlade över detta blogginlägg idag:
http://systemfel.wordpress.com/2009/01/06/vad-kostar-familjen-hassan/
Där presenteras vad en somalisk storfamilj, med 9 barn (snart 10 barn), kostar oss skattebetalare de första 3 åren. Siffran är otrolig! De kostar oss ca 8 miljoner kronor. Eller ca
210 000 kr/månad i drift!
Men visst. I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?
Här finns också en tidningsartikel om familjen:
En del röster tycker dessa pengar ska läggas på äldreomsorgen istället.
Det är svårt att argumentera emot.
Man ska dock komma ihåg att världen inte är svart eller vit. På det äldreboende jag extraarbetar så jobbar det minst 30% första generationens invandrare, samt 30% andra generationens invandrare.
Kan det vara så att svenskar är lite för fina för att torka sina "egna" äldre i rumpan ? Enligt mina erfarenheter, och chefen håller med, skulle det inte gå att bedriva äldreomsorg i vår stad, +200.000 invånare, utan invandrare.
Av detta kan man lätt dra flera slutsatser. En av dom kan t.ex vara att Sverige behöver invandring. En annan fråga som är värd att analysera är hur svensken ser på och värderar olika typer av arbeten.
Den utbyggnad av Sveriges universitet som sossarna inledde och som begåvat gamla bruksorter och mindre städer med högskolor och universitet har garanterat lett till en sak. En massa arbetslösa akademiker som inte kan/vill ta andra typer av arbeten.