2011-08-18, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Äntligen!

En somalisk familj om 14 personer har äntligen fått flytta ut från skrubben de bodde i innan på endast 70 kvm. Familjen som lyckats producera 10 st barn har nu fått tillträde till ett radhus som har sex rum.

Pappa Somalier kom hit för två år sen och lyckades föra över övriga 13 familjemedlemmar i januari. Socialtjänsten insåg direkt att den pyttelilla trean på 70 kvm inte räckte för den fina familjen utan ett större hus var tvunget att skaffas fram.

http://ttela.se/start/vanersborg/1.169326-nu-far-alla-fjorton-plats

Hur går liknande fall till i större städer? Köps en villa för 10 mille in till de somaliska lottovinsterna?
Kan detta vara positivt för integrationen om somaliska storfamiljer får villor i Bromma, Danderyd, Djursholm och liknande?
Fler synpunkter på detta?

Dom borde fått en villa och blivit granne med Jan Helin då hade jag vart positiv till det hela.
Citera
2011-08-18, 04:11
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Dom borde fått en villa och blivit granne med Jan Helin då hade jag vart positiv till det hela.

Ja, det skulle även jag stödja till 100%.
Citera
2011-08-18, 04:16
Bannlyst
Den enda med ett liknande namn i vänersborg jag hittar nu är Isse Abdullahi Hassan och det är i en 1 familjs villa enligt Eniro och en lägenhet enligt ratsit. Något som vet om de vart utkastade från radhuset och fick byta lägenhet?
Citera
2011-08-18, 04:35
Moderator
Lobengulas avatar
Tillsägelser för off-topic till:

Twelvee
Ismile
Blanagel
-Mystic

/Mod
Citera
2011-08-18, 05:40
Medlem
utforskarens avatar
Nu kan familjen äntligen i lugn och ro fostra sina barn till att pissa svenskar i ansiktet och praktisera jihad.

Det börjar bli trångt i min lägenhet, kan inte staten ge mig ett hus?

Citat:
Ursprungligen postat av Ismile
Ja, det är absolut politikernas fel. Det som skulle vara bra är att stänga gränserna och försöka få invandrarna här att integreras i samhället.

Det vore ännu bättre om man kunde få dem att trivas i sina egna länder och skicka hem dem igen.
Senast redigerad av utforskaren 2011-08-18 kl. 05:44.
Citera
2011-08-18, 05:41
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Svenska lägenheter är anpassade storleksmässigt efter hur svenska familjer normalt ser ut, två vuxna, två barn.

Om vi nu får hit familjer som är mycket större så är det väl bra att man slår samman lägenheter så att familjen har någonstans att bo. Javisst kan man yla om att de inte borde vara här överhuvudtaget men nu är det som det är.

Problemet i det hela är att det spenderas stora summor skattepengar för att en familj ska få en gratis lägenhet endast för att dom är invandrare från MENA-regionen.

Har du någonsin hört talas om svenskar som får gratis lägenheter? Har du någonsin hört talas om invandrare från andra delar av världen som får gratis lägenheter? Varför skall denna familj få en gratis lägenhet bara för att dom har avlat sig som kaniner när det finns massvis av svenskar som har betalat skatt som är i behov av lägenheter?
Citera
2011-08-18, 05:47
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Varför skall denna familj få en gratis lägenhet bara för att dom har avlat sig som kaniner när det finns massvis av svenskar som har betalat skatt som är i behov av lägenheter?

(För att kommunpolitikerna har lärt sig av media att man ska hjälpa invandrare, och att om man inte gör det så är man rasist och bestraffas med utpekning och utanförskap.
Citera
2011-08-18, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Oavsett om det är somalier eller inte är det ju upprörande att det allmänna står för en bostad åt FJORTON personer. Har man mer än säg 2-3 barn skall man ha förbrukat sin rätt alla få socialbidrag och liknande, annars uppmuntras detta parasitbeteende!

det tragiska är att familjen har rätt till barnledighet för alla de små telingarna, kanske mannen kommer att arbeta om några år men alla inser vilken minusaffär detta är för sverige. Väljer man att skaffa 10 ungar då skall man fanimej också kunna försörja dom, jag ser inte hur det är mitt och alla andra skattebetalares ansvar.
Citera
2011-08-18, 07:30
Avslutad
Det händer ofta, inte minst i mindre kommuner med mindre tätorter att kommunen inhandlar villor eller större radhus dom dom sedan hyr ut till stora och svårplacerade familjer, som tex den här aktuella Somaliska familjen. Ibland görs detta för att det helt enkelt inte finns tillräckligt stora hyreslägenheter, och ibland för att dom för ett sådant jävla liv att man inte kan ha dom i civilicerade sammanhang.
Inte helt ovanligt är heller att dessa hus efter det att gräshoppssvärmen dragit vidare skänks bort till Brandkåren för att övningsbränna ner, då dom är i sämre skick än ett skjutfält inomhus.
Jag vill också i sammanhanget och i integrationens namn påpeka att det inte bara är somaliska familjer som får dessa hus, utan även romer och enstaka WT-familjer med svår korsbefruktning bland familjemedlemmarna.

//A
Citera
2011-08-18, 07:31
Medlem
mamaduzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
skulle soc fixa ett större boende åt en svensk familj med 10 barn? Knappast va? Det skulle dom snällt få fixa själva. Vad fan är problemet med vårat jävla land...

Ursäkta, va? Soc fixar väl bostäder till familjer som behöver det oavsett mängden ungar? Tror du att dom har något maxantal? "Haha, fler än fem knoddar? Sorry, du kan bo på tippen, mors!"
Citera
2011-08-18, 07:37
Medlem
mamaduzs avatar
Sedan 1991 har Somalia varit ett land i mer eller mindre oavbrutet inbördeskrig.
- Mogadishu hade en gång 3,5 miljoner invånare, när jag flydde var det två miljoner, i dag vet jag inte hur många som bor kvar där.
I slutet av 2006 invaderades Somalia av etiopiska styrkor och i början av 2007 gjorde USA flyganfall mot mål i landet.
- Förut var det lokala krigherrar, nu är det också etiopiska kulor och amerikanska bomber. Det är värre än någonsin i landet. Om det hade varit fred hade vi inte kommit hit.

Känns som att det där stycket är hyfsat viktigt, men såklart gärna glöms bort i den här tråden.

För övrigt är det ju alldeles utmärkt att man lyckades lösa problemet till slut. Fjorton personer i en trerummare är ju vansinnigt. Skönt för familjen att slippa bo i en madrasserad lägenhet.
Citera
2011-08-18, 07:38
Medlem
mamaduzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offpist11
det tragiska är att familjen har rätt till barnledighet för alla de små telingarna, kanske mannen kommer att arbeta om några år men alla inser vilken minusaffär detta är för sverige. Väljer man att skaffa 10 ungar då skall man fanimej också kunna försörja dom, jag ser inte hur det är mitt och alla andra skattebetalares ansvar.

Ja, det är ju SJUKT tragiskt. Gäller det alla jättefamiljer? Jag har en tokfamilj här i stan med tolv ungar (tror jag, kan vara tretton). Bör inte dom heller få föräldraledigt för knoddarna?

PS. Dom är toksvenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in