Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-09, 01:22
  #1
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Följande har inträffat:

En person som talar mycket dålig engelska och bryter på arabiska har fårn följande nummer 0021622366823 ringt upprepade gånger, ca. 7, Personen ifråga ringer fortfarande men säger inget särskilt uatn pratar mer som om han inte vore medveten om att han ringer. Mannen befinner sig troligtvis någonstans utomhus då det susar väldigt mycket i telefon.

Men det verkar inte särskilt troligt att det är en omedveten uppringning från fickan eller liknande då det sker konstant.

Det jag nu behöver hjälp med är att se vad/vem numret går till.
Numret: 0021622366823 inga # eller + med lands nummer i början.

Det är mycket möjligt att jag har uppgett information som är helt irrelevant, men jag valde att ta med allt.
__________________
Senast redigerad av Unnaryds-bo 2009-07-09 kl. 01:33.
Citera
2009-07-09, 01:24
  #2
Medlem
00 i början är landsnummer men man kan förkorta det med +

216 går till Tunisien

Troligen någon form av försöka lura dig på pengar. Jag skulle inte svara om jag var dig för att vara helt säker
__________________
Senast redigerad av enricon 2009-07-09 kl. 01:28.
Citera
2009-07-09, 01:27
  #3
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Ok tack för ett så snabbt svar. Vet du möjligen om det går att ta reda på vem det är som äger telefonen?

mina kunskaper i telefoni och dator sträcker sig tyvärr bara så långt att jag kan hantera dom hyfsat.
Citera
2009-07-09, 01:37
  #4
Medlem
Detta är ett stort problem idag, det arbetas på en gemensamt regelverk mellan operatörerna hur dessa utlandsnummer som är oönskade ska hanteras, men ännu inget klart.

Det du får göra är att kolla om din mobiltelefon stöder grupper i telefonboken. Lägg till numret där, skapa en grupp som heter t.ex. SVARA INTE, och sätt gruppens ljud m.m. till tyst och vibrera ej.
Då kommer du aldrig märka av de som ringer, förutom att du kommer se i din samtalslista att du har ett eller flera missade samtal.
Citera
2009-07-09, 01:41
  #5
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Tack, det kan vara bra at veta i framtiden. men just nu är jag mer intresserad av vem det är. Samtalen kommer inte till mig utan en kvinnlig bekant.
Citera
2009-07-09, 01:41
  #6
Medlem
Nej tyvärr vet jag inget ställe man kan kolla det på, finns massa länder på Eniro men Tunisien verkar inte ha något register online.

http://www.eniro.se/internationella/foretag/

Skulle ändå tipa på att det är något fuffens och då bör de använda ett kontantkort för inte kunna spåras. Så ring ALDRIG upp det och som sagt hade jag inte ens svarat. Nya tidens Somaliabrev
Citera
2009-07-09, 01:48
  #7
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Tack för varningen. Ska se imorgon om några av killarna/tjejerna på jobbet kan ta reda på mer.
Citera
2009-07-09, 01:54
  #8
Medlem
flummbullens avatar
Har fått sådana samtal jag med. Det är troligen en maskin som ringer, sen lägger på direkt. Nyfiken som man är så ringer man upp (vilket jag inte gjorde) och det är DYRT.
Citera
2009-07-09, 02:08
  #9
Medlem
Det är därför man inte ska svara när man ser något mysko nummer.
Finns mkt skurkar.
Citera
2009-07-09, 14:50
  #10
Medlem
Ha i bakhuvudet att alla konstiga nummer som ringer till dig vill endast lura dig på pengar.

Det dom vill är väl förmodligen att du ska ringa upp dom och det innebär en fet telefonräkning för din del.

Det bästa du kan göra är att låta bli att svara, till slut tröttnar dom.

Kom ihåg:

1: Ring aldrig upp numret.
2: Blir du uppringd och svarar tryck inte på någon knapp på telefonen, finns bluffmakare som ringer och någon röst ber dig trycka till exempel 1 på telefonen för att bla bla bla osv osv.
Citera
2009-07-09, 19:40
  #11
Medlem
jenas avatar
Du kan aldrig bli debiterad när du blir uppringd (när du befinner dig i sverige), att trycka på någon knapp är också ofarligt, det går inte att fixa någon debitering den vägen.

//jena
Citera
2009-07-14, 07:18
  #12
Medlem
Unnaryds-bos avatar
Som jag tidigare har nämt så var det troligtvis inte en maskin som ringar, då det låter precis som när man råkar ringa upp någon från fickan. Samtalen slutade att komma samma natt detta hände.

Språket som det talas på dom få gånger man öht. hör något är arabiska. jag har lyckat få fram ett par enstaka ord som är översatta. Men det verkar inte vara något särskilt ändå.

Jag har tyvärr inte haft någon lycka med att spåra upp numret eller presonen som ringer.

Men slutligen tackar jag för alla tips och varningar. Det kan vara bra att veta för framtida oönskade samtal...

Mvh //
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback