2009-07-09, 11:36
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
1. På vilket sätt, eller varför, är det här att vara "förljugen"?
Och, om man gör det som förväntas utav en,
då är det väl det man vill göra, annars skulle man inte göra det?

2. Vad gör detta levnadssätt mer äkta än något annat?
Och, vad skiljer genuina önskningar från falska önskningar?

Att många människor tror på dessa saker må göra det sant för dom,
men att en upplevelse existerar är inte ett bevis för att det man upplever existerar.
okej, med tanke på att du inte har några tankar eller känslor så behöver jag knappast fortsätta diskussionen med dig eller hur?
Citera
2009-07-09, 11:57
Medlem
Voluptariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Folk verkar missta tillfredställelse för att vara lycka. Intressant.

Vad som också är intressant att flera verkar tro att det finns ett rätt sätt att leva. I själva verket finns bara liv. Livet bara är. Det är bara olika tankekonstruktioner som går runt och letar efter ett "rätt" sätt att leva på.

Jag är inte religiös. Däremot är jag väldigt insatt i indisk Vedanta filosofi. Och jag går på vägen mot upplysning, vilket är att ta reda på "Vem är jag?".

Tillfredställelse och lycka är inte synonymer, däremot klarar de sig inte utan varandra. Om du är nöjd med någonting, så betyder det att du inte behöver mer av samma sak. Att säga "livet bara är" går fint, lika rätt som "livet är vad vi gör det till" eller vilket citat som helst gällande livet.

Eftersom livet "bara är" , så borde du också "bara vara". Det är min ärliga personliga åsikt.
Citera
2009-07-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
okej, med tanke på att du inte har några tankar eller känslor så behöver jag knappast fortsätta diskussionen med dig eller hur?
Tankar och känslor har man även om man inte tror på ett "sant jag".
Fast du kanske lämnade den frågan åt sidan nu?
Citera
2009-07-09, 13:53
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
1. På vilket sätt, eller varför, är det här att vara "förljugen"?
Och, om man gör det som förväntas utav en,
då är det väl det man vill göra, annars skulle man inte göra det?

2. Vad gör detta levnadssätt mer äkta än något annat?
Och, vad skiljer genuina önskningar från falska önskningar?

Att många människor tror på dessa saker må göra det sant för dom,
men att en upplevelse existerar är inte ett bevis för att det man upplever existerar.

har du några andra belägg för dina tankar och känslor?
du lämnar ett helt öppet mål...
Citera
2009-07-09, 15:16
Medlem
Citat:
har du några andra belägg för dina tankar och känslor?
du lämnar ett helt öppet mål...
Jag är inte säker på vad du menar. För mig själv eller för andra?

För mig själv är ju upplevelserna en del av mig själv, och att bevisa att jag har ett själv är lika omöjligt som att bevisa Guds existens. Däremot kan det bekräftas genom empati och annan intersubjektivitet. Den Andre, skapar mitt Själv.

För andra så är det väl upp till dom att erkänna att jag inte är en filosofisk zombie. Dom kan dehumanisera mig och gå in i ett solipsistiskt tänkande. Men förhoppningsvis har dom tillräckligt med förnuft att kunna reflektera och se mig som ett subjekt. "Blicken" som Sartre talade om, till exempel.

Fast jag ser inte alls kopplingen till huruvida det finns ett "sant jag".
Skulle det vara en upplevelse det också? Det låter som en objektifiering.

Annars tror jag att dom där orden, sant, genuint, äkta jag, är ett skrupellöst användande av den Freudianska idéhistoriska processen för att tjäna pengar på klimakterie-"damer" som köper böcker och filmer om "personlig utveckling" och pilates och tarotkort. Dom får gå på dyra livscoaching-sessioner, åka på dyr äventyrsturism/pilgrimsvandring, köpa värdelösa kristaller, starta doftljuspartyn eller någon indisk gurus pyramidspel. Man lurar folk in i ett beroende av en ändlös process (eftersom det inte finns något sant jag så tar sökandet och utvecklingen aldrig slut) så att man kan mjölka dom på pengar tills deras döddagar. En New Age-diskurs skulle man kunna kalla det. Eller instutition kanske, eftersom det fungerar på ett liknande sätt som medicinföretagen lurar folk att köpa psykofarmaka och värkmediciner som lindrar symptom istället för att bota orsakerna.

Sånt, är precis vad dekonstruktionism är till för. Synliggöra destruktiva strukturer och maktspel.
Citera
2009-07-09, 15:25
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Har jag på något sätt påstått att någon inte är berättigad till något?

Ptjaa, man får inte börja rota i annat innan man svarat på den viktigaste frågan och livet består av frågor och svar så.
Citera
2009-07-09, 15:28
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Jag är inte säker på vad du menar. För mig själv eller för andra?

För mig själv är ju upplevelserna en del av mig själv, och att bevisa att jag har ett själv är lika omöjligt som att bevisa Guds existens. Däremot kan det bekräftas genom empati och annan intersubjektivitet. Den Andre, skapar mitt Själv.

För andra så är det väl upp till dom att erkänna att jag inte är en filosofisk zombie. Dom kan dehumanisera mig och gå in i ett solipsistiskt tänkande. Men förhoppningsvis har dom tillräckligt med förnuft att kunna reflektera och se mig som ett subjekt. "Blicken" som Sartre talade om, till exempel.

Fast jag ser inte alls kopplingen till huruvida det finns ett "sant jag".
Skulle det vara en upplevelse det också? Det låter som en objektifiering.

Annars tror jag att dom där orden, sant, genuint, äkta jag, är ett skrupellöst användande av den Freudianska idéhistoriska processen för att tjäna pengar på klimakterie-"damer" som köper böcker och filmer om "personlig utveckling" och pilates och tarotkort. Dom får gå på dyra livscoaching-sessioner, åka på dyr äventyrsturism/pilgrimsvandring, köpa värdelösa kristaller, starta doftljuspartyn eller någon indisk gurus pyramidspel. Man lurar folk in i ett beroende av en ändlös process (eftersom det inte finns något sant jag så tar sökandet och utvecklingen aldrig slut) så att man kan mjölka dom på pengar tills deras döddagar. En New Age-diskurs skulle man kunna kalla det. Eller instutition kanske, eftersom det fungerar på ett liknande sätt som medicinföretagen lurar folk att köpa psykofarmaka och värkmediciner som lindrar symptom istället för att bota orsakerna.

Sånt, är precis vad dekonstruktionism är till för. Synliggöra destruktiva strukturer och maktspel.

Du förnekar det sanna jaget genom att säga att det inte finns bevis för dem. Men det finns det inte för någon av dina känslor eller tankar. men det spelar ingen roll, vårt problem ligger i definitionen av förljugen kontra äkta.
Jag har angett en definition men du omdefinierar det till att även förljugen innebär sann vilja vilket antyder att du förnekar konflikter inom människan. Grejen är att det inte spelar så stor roll för samtalet så länge vi är överens om definitionen. Därför är det bättre att lämna "sidospåret" och gå vidare, med de definitioner jag har angett. För att skruva ihop motorn behöver vi inte nödvändigtvis veta vilka ämnen cylindern är gjord av, det räcker att vi vet funktionen av den och hur den förhåller sig till de övriga delarna i motorn.
Senast redigerad av Juntaneinen 2009-07-09 kl. 15:31.
Citera
2009-07-09, 15:30
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Ptjaa, man får inte börja rota i annat innan man svarat på den viktigaste frågan och livet består av frågor och svar så.
då har du nog missförstått frågan.
Citera
2009-07-09, 15:46
Medlem
Citat:
Du förnekar det sanna jaget genom att säga att det inte finns bevis för dem. Men det finns det inte för någon av dina känslor eller tankar. men det spelar ingen roll, vårt problem ligger i definitionen av förljugen kontra äkta.
Jag har angett en definition men du omdefinierar det till att även förljugen innebär sann vilja vilket antyder att du förnekar konflikter inom människan. Grejen är att det inte spelar så stor roll för samtalet så länge vi är överens om definitionen. Därför är det bättre att lämna "sidospåret" och gå vidare, med de definitioner jag har angett. För att skruva ihop motorn behöver vi inte nödvändigtvis veta vilka ämnen cylindern är gjord av, det räcker att vi vet funktionen av den och hur den förhåller sig till de övriga delarna i motorn.
Vad är funktionen?

Jag ser en social funktion, eftersom det är en social konstruktion. Men jag ser ingen psykologisk eller fenomenologisk funktion. Fast kanske är funktionen inte det viktigaste. Jag är inte funktionalist trots allt. Det är mer intressant att veta varför det fungerar, än att bara konstatera att det fungerar (om det nu gör det, vilket mitt inlägg om NewAge-diskursen verkar motsäga).
Citera
2009-07-09, 16:04
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Vad är funktionen?

Jag ser en social funktion, eftersom det är en social konstruktion. Men jag ser ingen psykologisk eller fenomenologisk funktion. Fast kanske är funktionen inte det viktigaste. Jag är inte funktionalist trots allt. Det är mer intressant att veta varför det fungerar, än att bara konstatera att det fungerar (om det nu gör det, vilket mitt inlägg om NewAge-diskursen verkar motsäga).

som sagt, definitionen av förljugen kontra äkta fungerar utmärkt för detta samtalet, och därför kan vi gå vidare.
Citera
2009-07-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Tillfredställelse och lycka är inte synonymer, däremot klarar de sig inte utan varandra. Om du är nöjd med någonting, så betyder det att du inte behöver mer av samma sak.

Tillfredställelse har inte med lycka att göra. Det är just det att folk hela tiden söker tillfredställelse för sina begär som hindrar dem från att finna riktig lycka. Kanske 'njutning' är ett bättre ordval än 'tillfredställelse'. Folk söker febrilt efter njutning, eftersom de misstar det för att vara lycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Eftersom livet "bara är" , så borde du också "bara vara". Det är min ärliga personliga åsikt.

Stämmer. Kan man något annat än bara vara?
Citera
2009-07-09, 19:32
Medlem
Derangements avatar
Den viktigaste frågan kanske är den som frågar efter den viktigaste frågan?
Den frågan som driver oss att fortsätta fråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in