Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
har du några andra belägg för dina tankar och känslor?
du lämnar ett helt öppet mål...
Jag är inte säker på vad du menar. För mig själv eller för andra?
För mig själv är ju upplevelserna en del av mig själv, och att bevisa att jag har ett själv är lika omöjligt som att bevisa Guds existens. Däremot kan det bekräftas genom empati och annan intersubjektivitet. Den Andre, skapar mitt Själv.
För andra så är det väl upp till dom att erkänna att jag inte är en filosofisk zombie. Dom kan dehumanisera mig och gå in i ett solipsistiskt tänkande. Men förhoppningsvis har dom tillräckligt med förnuft att kunna reflektera och se mig som ett subjekt. "Blicken" som Sartre talade om, till exempel.
Fast jag ser inte alls kopplingen till huruvida det finns ett "sant jag".
Skulle det vara en upplevelse det också? Det låter som en objektifiering.
Annars tror jag att dom där orden, sant, genuint, äkta jag, är ett skrupellöst användande av den Freudianska idéhistoriska processen för att tjäna pengar på klimakterie-"damer" som köper böcker och filmer om "personlig utveckling" och pilates och tarotkort. Dom får gå på dyra livscoaching-sessioner, åka på dyr äventyrsturism/pilgrimsvandring, köpa värdelösa kristaller, starta doftljuspartyn eller någon indisk gurus pyramidspel. Man lurar folk in i ett beroende av en ändlös process (eftersom det inte finns något sant jag så tar sökandet och utvecklingen aldrig slut) så att man kan mjölka dom på pengar tills deras döddagar. En New Age-diskurs skulle man kunna kalla det. Eller instutition kanske, eftersom det fungerar på ett liknande sätt som medicinföretagen lurar folk att köpa psykofarmaka och värkmediciner som lindrar symptom istället för att bota orsakerna.
Sånt, är precis vad dekonstruktionism är till för. Synliggöra destruktiva strukturer och maktspel.