• 1
  • 2
2009-07-08, 15:29
Medlem
Juntaneinens avatar
Frågan hur man ska leva sitt liv är den viktigaste frågan av alla enligt mig.
Om man inte har svar på den är allt annat sökande irrelevant.
Den är primär och alla andra frågor är sekundära på så sätt att
man bör ha svar på den primära frågan innan man börjar rota i allt annat.
Vad anser ni, håller ni med?
Citera
2009-07-08, 15:34
Medlem
Kheperas avatar
Att frågan om hur man bör leva sitt liv inte hänger fritt i ett vakuum. Jag vill påstå att det finns tre grundläggande frågor som är viktigast, och som hör ihop:
  1. Var är vi? (metafysik)
  2. Hur vet vi det? (kunskapsteori)
  3. Vad bör vi göra? (etik)
För att kunna hitta ett användbart svar på nummer tre, behöver man först användbara svar på nummer ett och två
Citera
2009-07-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Frågan hur man ska leva sitt liv är den viktigaste frågan av alla enligt mig.
Om man inte har svar på den är allt annat sökande irrelevant.
Den är primär och alla andra frågor är sekundära på så sätt att
man bör ha svar på den primära frågan innan man börjar rota i allt annat.
Vad anser ni, håller ni med?

Agreed. Men samdigt är den väl ganska lätt också. Man gör helt enkelt det man har lust med, utan att förstöra allt för mycket för någon annan
Citera
2009-07-08, 15:38
Medlem
Jag vet inte vad som menas med viktig. Utifrån dina premisser kanske det är den viktigaste frågan. Men det är filosofi som praktik. Själv är jag mer intreserad av teoretisk filosofi och sanning för sanningens egen skull. Och då finns där en handfull frågor som är mycket viktiga.

En som sticker ut är dock "vad är verklighetens natur?". Eller varför inte "Varför finns det någonting överhuvudtaget?". Den förra frågan kan besvaras eller åtminstone finns det en ansats till att besvara den. Den senare glider man lätt in i religiösa tankegångar och från den typ av argument som är godtagbara inom filosofi.

Den allra viktigaste frågan är kanske en som inte kan besvaras av filosofin.

Sedan så föreställer man sig ofta att flera frågor har samma svar till grund. Så på det sättet är det kanske samma svar alla söker efter.
Citera
2009-07-08, 15:43
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Att frågan om hur man bör leva sitt liv inte hänger fritt i ett vakuum. Jag vill påstå att det finns tre grundläggande frågor som är viktigast, och som hör ihop:
  1. Var är vi? (metafysik)
  2. Hur vet vi det? (kunskapsteori)
  3. Vad bör vi göra? (etik)
För att kunna hitta ett användbart svar på nummer tre, behöver man först användbara svar på nummer ett och två

Okej, ge gärna ett exempel på vad du behöver veta (1,2) för att du ska
kunna besvara fråga 3. Är verkligen den metafysiska lokationen så viktig när frågan gäller hur du ska leva ditt liv här på jorden?
Citera
2009-07-08, 15:48
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymmer
Agreed. Men samdigt är den väl ganska lätt också. Man gör helt enkelt det man har lust med, utan att förstöra allt för mycket för någon annan

tja...frågan är väl svår eller lätt beroende på vad du är för person. Men det är väl inte alltid det lättaste att veta vad man har lust med? Verklig självkännedom är en hyfsat svår konst enligt mig.
Citera
2009-07-08, 15:48
Medlem
budadis avatar
Jag tycker att man ska göra precis som man vill, utan att skada andra då förstås. Dock är det långt ifrån alla som törs göra precis som dom vill, men även där blir det lite motsägelser. T.ex Arne vill köpa den där bilen, men han törs ej, då vill han ju egentligen inte köpa den. Då gör han som han vill, dvs köper inte.
Citera
2009-07-08, 15:52
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Jag tycker att man ska göra precis som man vill, utan att skada andra då förstås. Dock är det långt ifrån alla som törs göra precis som dom vill, men även där blir det lite motsägelser. T.ex Arne vill köpa den där bilen, men han törs ej, då vill han ju egentligen inte köpa den. Då gör han som han vill, dvs köper inte.
Vilket innebär att Arne borde lägga all sin kraft på att lösa upp sin rädsla,...eller?
Citera
2009-07-08, 15:56
Medlem
budadis avatar
Citat:
Vilket innebär att Arne borde lägga all sin kraft på att lösa upp sin rädsla,...eller?

Det beror ju på om han vill/inte vill lägga all sin kraft på att lösa upp sin rädsla
Citera
2009-07-08, 15:57
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Det beror ju på om han vill/inte vill lägga all sin kraft på att lösa upp sin rädsla

Ja det vill ha ju om det är enda sättet för honom att köpa bilen.
Citera
2009-07-08, 16:01
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ja det vill ha ju om det är enda sättet för honom att köpa bilen.

Om han nu köper bilen så handlar han ju efter sin vilja. Och köper han inte bilen beror det ju också på hans vilja.

Alltså, vill han nu gå till botten med problemet med att han inte vågar köpa bilen, så gör han ju det. Vill han inte det, så gör han det ju inte.

Eller?

Börjar bli förvirrad
Citera
2009-07-08, 16:13
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Om han nu köper bilen så handlar han ju efter sin vilja. Och köper han inte bilen beror det ju också på hans vilja.

Alltså, vill han nu gå till botten med problemet med att han inte vågar köpa bilen, så gör han ju det. Vill han inte det, så gör han det ju inte.

Eller?

Börjar bli förvirrad

1. Arne vill köpa en bil.
2. Det som står i vägen för Arne är hans rädsla.
3. Arne har en normalbegåvad slutledningsförmåga och inser att
han måste lösa upp sin rädsla för att köpa bilen.
4. Arne löser upp rädslan.
5. Arne köper bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här