Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Frågan hur man ska leva sitt liv är den viktigaste frågan av alla enligt mig.
Om man inte har svar på den är allt annat sökande irrelevant.
Den är primär och alla andra frågor är sekundära på så sätt att
man bör ha svar på den primära frågan innan man börjar rota i allt annat.
Vad anser ni, håller ni med?
Det är nog ganska olika från person till person. För mig är den viktigaste frågan "Varför gör människor som dom gör". Allting annat kan man svara på, men den här till synes basala frågan verkar bara generera fler frågor än svar. Det är som att alla andra frågor uppkommer ur den här 'den första frågan'. Vad människor bör göra, är en fråga som kommer efter den här första frågan. Vad människor är, kommer också efter den här första frågan. Metafysik och etik. Till och med epistemologiska frågor kommer ifrån den här första frågan.
Visserligen baseras frågan på premissen att människor handlar,
men att så är fallet det torde vara en utgångspunkt för alla icke-solipsistiska filosofer
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Mitt i prick Zerstiren! Själv anser jag att just perioden innan man är 19, så är det ganska vanligt att man ställer sig den frågan. Känns som det hör till området att "forma sin identitet" Jag tror däremot att man aldrig riktigt finner sitt sanna "jag", om man inte sitter på ett berg hela livet, ensam, mediterandes.
Edit: Visst kan man säkert vara väldigt självmedveten, däremot skulle jag bli förvånad om någon vågar påstå att de aldrig sagt/gjort något som de inte tyckte var "likt" dem.
Att man aldrig hittar sitt "sanna" jag beror väl på att det inte finns.
Gränsen mellan sant och falskt jag är en illusion.