2014-10-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Jag ber till det heliga spaggetimonstret att vi äntligen kan få ut väst 12 istället för den skit vi nu har men det lär inte ske vad jag förståt då det inte finns tillräckligt för den anställda personalen samma för skalplagg 08. kanske om 5år kanske.

Men det har blivit jäkligt mkt bättre de senaste 4åren än vad det var förr.

Kul som fan är det med.

Skärp dig. SV2000 duger utmärkt för hemvärnet få dagar i skogen. De är fortfarande ytterst få av de anställda soldaterna som har fått ut den. (Tillhörande Mali01)

Jag kan själv tillägga att jag aldrig varit med om så mycket gnäll som inom Hemvärnet. Jag har då erfarenhet av värnplikt, GSS/K och GSS/T att jämföra med.
Citera
2014-10-22, 18:16
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Jag ber till det heliga spaggetimonstret att vi äntligen kan få ut väst 12 istället för den skit vi nu har men det lär inte ske vad jag förståt då det inte finns tillräckligt för den anställda personalen samma för skalplagg 08. kanske om 5år kanske.

Men det har blivit jäkligt mkt bättre de senaste 4åren än vad det var förr.

Kul som fan är det med.

Dom har ju hållt på senaste året med en ny upphandling av skaplagg 08 som bör ha varit klar i somras och då kan nog plaggen tilldelas nästa år.

Stridsväst 12 har börjat tilldelas prioriterade förband och köptes in i 35 000 st (+ option på 35 000) så till Hv finns det allt dock inte på förbanden än.
Citera
2014-10-22, 18:53
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Skärp dig. SV2000 duger utmärkt för hemvärnet få dagar i skogen. De är fortfarande ytterst få av de anställda soldaterna som har fått ut den. (Tillhörande Mali01)

Jag kan själv tillägga att jag aldrig varit med om så mycket gnäll som inom Hemvärnet. Jag har då erfarenhet av värnplikt, GSS/K och GSS/T att jämföra med.

Läste fel trodde det var nån skyddsväst 12 istället för svettvästen 90.

SV2000 duger fint tycker jag nu när man kan ändra den lite som man vill med tillägs remmarna.

Gnäll i HV inte där vi är vi är så nöjda med den utr vi har men att tex lova guld och gröna skogar som försvaret gör om vissa saker sen tar det 10år att få fram ett par nya kängor

Man får väl konstatera att saker inte funkar som höjdarna inom Försvaret lovar ?

Annars har vi mkt god stämning GSS/T fan du var en udda fisk trodde inte de kunde få folk med jobb till dessa platser ? ja just det det blev ju tottalkatastrof, PS har aldrig hört så mkt gnäll som från GSS/T och så mkt beröm från officerare som helt alvarligt helt privat säger att det enda som funkar i försvarsmakten numera är Hemvärnet.
Citera
2014-10-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Dom har ju hållt på senaste året med en ny upphandling av skaplagg 08 som bör ha varit klar i somras och då kan nog plaggen tilldelas nästa år.

Stridsväst 12 har börjat tilldelas prioriterade förband och köptes in i 35 000 st (+ option på 35 000) så till Hv finns det allt dock inte på förbanden än.

Ok tycker som en annan att SV2000 funkar fint nu när den har uppgraderingskittet.

35000st ja då finns det i mängd och parti ska bli kul att se när det kommer ska hålla tummarna gula och blå.
Citera
2014-10-22, 19:56
Medlem
Citat:
Läste fel trodde det var nån skyddsväst 12 istället för svettvästen 90.

SV2000 duger fint tycker jag nu när man kan ändra den lite som man vill med tillägs remmarna.

Gnäll i HV inte där vi är vi är så nöjda med den utr vi har men att tex lova guld och gröna skogar som försvaret gör om vissa saker sen tar det 10år att få fram ett par nya kängor

Man får väl konstatera att saker inte funkar som höjdarna inom Försvaret lovar ?

Annars har vi mkt god stämning GSS/T fan du var en udda fisk trodde inte de kunde få folk med jobb till dessa platser ? ja just det det blev ju tottalkatastrof, PS har aldrig hört så mkt gnäll som från GSS/T och så mkt beröm från officerare som helt alvarligt helt privat säger att det enda som funkar i försvarsmakten numera är Hemvärnet.

Min GSS/T pluton har funkat bra iaf, plutonsledningen och gruppchefer har dock lagt ner tid på att rekrytera personer de känner sedan värnpliktskullar/utlandstjänst. Dock låg förmåga överlag pga. lite övning.

Alla soldater får hela tiden höra att de är bäst. Väl beprövat pedagogiskt/förbandsstärkande knep. Finns det någon som i värnplikten inte fått höra att de är bättre än t.ex grannkompaniet?
Citera
2014-10-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Min GSS/T pluton har funkat bra iaf, plutonsledningen och gruppchefer har dock lagt ner tid på att rekrytera personer de känner sedan värnpliktskullar/utlandstjänst. Dock låg förmåga överlag pga. lite övning.

Alla soldater får hela tiden höra att de är bäst. Väl beprövat pedagogiskt/förbandsstärkande knep. Finns det någon som i värnplikten inte fått höra att de är bättre än t.ex grannkompaniet?

Nja detta med att HV funkar bättre än försvarsmakten överlag är nåt vi hört över en lång tid och i het privata samanhang och div övningar med officerare som inte har med övningar att göra. har nog mest med mängden soldater att göra

Dvs vad ska en överste göra om han bara har 50soldater på ett regemente att öva med svårt att hålla större övningar lättare om man har 500 Hv som ställer upp tex i många fall har HV blivit inkallade att bevaka en massa (som jag varit på) objekt och tillställningar som egentligen skulle bev av anställd personal men pgr av att det knappt finns några soldater får ringa in HV soldater som gör det istället och väldigt ofta, tyvärr,

Inte att vi är mkt bättre som soldater med våra 8dar om året (även om många får minst 14-20dar) sånt går man ju inte på som vuxen att vi skulle vara bättre i strid än såna som jobbar med det.

Bättre de bara lägger ner skiten och börjar om från början känns det som ibland.

Regementen med 50soldater och 200 kaptener och majorer
Citera
2014-10-30, 11:03
Medlem
REALINs avatar
När jag blir stor ska jag bli Peter Kadhammar

Jag har ju skrivit lite om rekryteringen till Hv tidigare. 30 september 2014 så bestod Hv av 21 059 soldater varav cirka 2500 är befäl. Med tanke på det ökade intresset sedan Krimkrisen och inte minst sedan operationen i Stockholms skärgård så borde målet på 22 000 kunna nås relativt enkelt innan året är slut.
Senast redigerad av REALIN 2014-10-30 kl. 11:28.
Citera
2014-11-03, 15:44
Medlem
REALINs avatar
Fler söker sig till hemvärnet

Nytt nummer från Tidningen Hemvärnet

Extra intressant tyckte jag artikeln om Dalarnas pionjärpluton var.
Citera
2014-11-03, 16:56
Medlem
Citat:

Riktigt intressant må jag säga, själv ska jag på övning med GRK-plutonen inom en snar framtid.
Citera
2014-11-03, 17:16
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Fler söker sig till hemvärnet

Nytt nummer från Tidningen Hemvärnet

Intressant tyckte jag vara att kvinnor står för 20% av alla skador inom hemvärnet medans de endast utgör 15% av alla soldater i HV.
Citera
2014-11-03, 18:02
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Intressant tyckte jag vara att kvinnor står för 20% av alla skador inom hemvärnet medans de endast utgör 15% av alla soldater i HV.

Skicka in dem som sabotageförband bakom fiendens linjer. Förstör landets ekonomi genom att shoppa upp allting, ställer till förödeles i trafiken genom att parkera i rondellerna samt blockerar all kommunikation genom att vägra sluta prata.
Här ligger männen efter och har mycket att lära!

Seriöst behöver nog Försvarsmakten tänka mer skadeförebyggande, hur många killar har inte skadat sig under värnplikten genom åren? Det är en sak att öva under krigsliknande förhållanden men det är inte riktigt värt det när Kalle på 62kg ska bära Anders 97kg bara för att om det vore på riktigt skulle Anders dö. Well, nu får Kalle ryggproblem istället resten av sitt liv. Grattis.

Hur många värnpliktiga har inte marcherat på smärtstillande med en utrustning som väger mellan hälften och två tredjedelar av dem själva? Hur många har fått skador efteråt p.g.a. det? För att inte tala om skytte utan hörselskydd med hörselskador som följd.

Nej, det är knappast tjejerna / kvinnorna det är fel på när de skadas i en frivilligverksamhet i större utsträckning än killarna / männen. Se till att tänka lite skadeförebyggande så kan fler vara med på fler övningar och bli bättre Hemvärnsmän.
Citera
2014-11-03, 18:49
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Skicka in dem som sabotageförband bakom fiendens linjer. Förstör landets ekonomi genom att shoppa upp allting, ställer till förödeles i trafiken genom att parkera i rondellerna samt blockerar all kommunikation genom att vägra sluta prata.
Här ligger männen efter och har mycket att lära!

Seriöst behöver nog Försvarsmakten tänka mer skadeförebyggande, hur många killar har inte skadat sig under värnplikten genom åren? Det är en sak att öva under krigsliknande förhållanden men det är inte riktigt värt det när Kalle på 62kg ska bära Anders 97kg bara för att om det vore på riktigt skulle Anders dö. Well, nu får Kalle ryggproblem istället resten av sitt liv. Grattis.

Hur många värnpliktiga har inte marcherat på smärtstillande med en utrustning som väger mellan hälften och två tredjedelar av dem själva? Hur många har fått skador efteråt p.g.a. det? För att inte tala om skytte utan hörselskydd med hörselskador som följd.

Nej, det är knappast tjejerna / kvinnorna det är fel på när de skadas i en frivilligverksamhet i större utsträckning än killarna / männen. Se till att tänka lite skadeförebyggande så kan fler vara med på fler övningar och bli bättre Hemvärnsmän.
Menade inget illa mot de kvinnor som valt gå med i hemvärnet, det är hedervärt och många är väldigt kompetenta. Tyckte helt enkelt att det var intressant statistik.

Framför allt tror jag, precis som du säger, att många av skadorna kan härledas till dåligt konstruerade övningar. Till exempel att låta soldater marschera barfota i snö vilket leder till köldskador osv. Sen är det nog värt att se över viss utrustning också, till exempel banta hjälmen något för att undvika nackskador osv.

En soldat med gamla skador är en svag soldat då dessa skador kan komma tillbaka senare och kraftigt dra ner på deras duglighet i strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in