2011-10-14, 15:55
  #385
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
Den där lilla myten om att dem läggs ner för polisen inte vill använda är bara trams. Dem läggs ner för att dem är en totalt meningslösa. Myten blir inte mer sann för att Michael Sörensen ältar det varje gång frågan kommer upp. Om man ska ha ett vettigt sammarbete kanske samtal är bättre än att spotta på sina kollegor varje gång.

Jag vill gärna ha hit samma polis som dem har i USA, dem har ju verkligen inga problem alls med sin poliskår. Lite Amnesty läsning kanske på plats??

Har inte sagt något om HV eventuella förmåga att bedriva strid.
Ryssland har inte kapacitet att bedriva storskaligt krig, Jag tror nog jag sätter mer tilltro till
FOI än till en liten kille som sitter och skriver på Flashback.

Det är redan bestämt vilka fordon som HV ska få.
Så varför har man inte kunnat eller velat använda beredskapspolisen vid fler tillfällen?
Givetvis vill inte facket ha konkurrens, exakt samma fenomen har gjort att vi har högskoleutbildade dagisfröknar.
Exakt du kan översätta amerikanska samhällsförhållanden direkt till Sverige.
Skulle vi ha en kår av trafik och ordningspolis ala highway Patrol som komplement till dagens polis så kommer knarket välla in från Europa och vägarna utanför storstäderna fyllas med hillbillies som åker runt beväpnade.

Vad är ett storskaligt krig? Hur stora förband tror du krävs för att kväsa Sveriges kompani?
Med överraskning kan Ryssland ta Baltikum och Sverige med långt under 100.000 man.
Citera
2011-10-14, 16:26
  #386
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Så varför har man inte kunnat eller velat använda beredskapspolisen vid fler tillfällen?
Givetvis vill inte facket ha konkurrens, exakt samma fenomen har gjort att vi har högskoleutbildade dagisfröknar.
Exakt du kan översätta amerikanska samhällsförhållanden direkt till Sverige.
Skulle vi ha en kår av trafik och ordningspolis ala highway Patrol som komplement till dagens polis så kommer knarket välla in från Europa och vägarna utanför storstäderna fyllas med hillbillies som åker runt beväpnade.

Vad är ett storskaligt krig? Hur stora förband tror du krävs för att kväsa Sveriges kompani?
Med överraskning kan Ryssland ta Baltikum och Sverige med långt under 100.000 man.


*harkel* knarket väller redan in från europa dock så får inte folk försvara sig i sverige så några vapen hillbillies lär det inte bli.

handlade inte denna tråden om HV ?
Citera
2011-10-14, 17:30
  #387
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Tgb 11/13 är fortfarande och kommer vara standardfordon många år framöver för många förband, även i IO14, trots att fordondssystemet skulle utgå för flera år sedan.
FM har nämligen inte råd att ersätta dem...men nu handlar ju denna tråd om Hemvärnet.

Tgb 11/13 och IO14 har att göra med Hv.

Jag tycker också det är onödigt med 3st olika typer. Räcker med 2st, GSS/K och GSS/T. Säger inte att det är det rätta, men tror det vore bra att lägga ner Hemvärnet och kontrakt anställa alla som klarar kraven och vill till GSS/T. Problemet ligger nog i att GSS/T är tänkt att kunna sättas in utomlands. Det är väll där Hemvärnet är unikt, att bara användas för nationellt försvar.
Citera
2011-10-14, 17:41
  #388
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad ska jag presentera? Att FM själv säger att mtrl. Budgeten har stora hål efter 2014.
Räcker inte pengarna får man köpa in mindre med grejor alternativt dra ned på antalet övningar. Tittar man historiskt har man gjort både och.
Återigen läs på om begreppet inflation.

T.ex. kan du ju börja med att visa en källa på att FM har sagt det för det har du mig veterligen aldrig gjort förut.
Citera
2011-10-14, 18:34
  #389
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffel
Kaos.
Haha, så sant!
Citera
2011-10-14, 19:29
  #390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Tgb 11/13 och IO14 har att göra med Hv.


Givetvis. Otydligt av mig då det snarare var en hint till Feadog...Tgb 11/13 är standardfordon inom HV i södra Sverige...och stora delar av det moderna slagkraftiga IO14:n som Tolgfors hejdukar slår sig på bröstet för.
Revisionen som genomförs av materiel just nu pekar på att det kommer vara brist på så mycket att det ens är frågan om förbanden kommer kunna anses vara just Insatsberedda. Vänta och se.
Mitt tips till HV förbanden är att hålla hårt i de tgb man har...
Citera
2011-10-14, 19:33
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Snick snack! Du har uppenbarligen ingen koll och inte ditt vakthavande befäl heller.
Du kan prova något som heter google och finns på internet. www.google.com och sök på "hemvärnet+högvakten+2011"


Jaha coolt :-)
Citera
2011-10-14, 22:54
  #392
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Givetvis. Otydligt av mig då det snarare var en hint till Feadog...Tgb 11/13 är standardfordon inom HV i södra Sverige...och stora delar av det moderna slagkraftiga IO14:n som Tolgfors hejdukar slår sig på bröstet för.
Revisionen som genomförs av materiel just nu pekar på att det kommer vara brist på så mycket att det ens är frågan om förbanden kommer kunna anses vara just Insatsberedda. Vänta och se.
Mitt tips till HV förbanden är att hålla hårt i de tgb man har...
Tg11/13 är det HV fordon, var det slut på valpar
Citera
2011-10-14, 22:55
  #393
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
*harkel* knarket väller redan in från europa dock så får inte folk försvara sig i sverige så några vapen hillbillies lär det inte bli.

handlade inte denna tråden om HV ?
Det kallas ironi over and out
Citera
2011-10-14, 23:52
  #394
Medlem
Och utanför Flashbacks drömmar om det Forna Invasionsförsvaret, så har FML beslutat att TGB-serien ska ersättas i närtid.
Terrängförmågan bibehålls genom att tillföra Bandvagnar över hela landet.
Citera
2011-10-15, 00:02
  #395
Medlem
Feadogs avatar
Du verkar ha missat det här så jag upprepar det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad ska jag presentera? Att FM själv säger att mtrl. Budgeten har stora hål efter 2014.
Räcker inte pengarna får man köpa in mindre med grejor alternativt dra ned på antalet övningar. Tittar man historiskt har man gjort både och.
Återigen läs på om begreppet inflation.

T.ex. kan du ju börja med att visa en källa på att FM har sagt det för det har du mig veterligen aldrig gjort förut.
Citera
2011-10-15, 00:16
  #396
Medlem
Svithjod; av ren nyfikenhet, vilken erferenhet av HV har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in