Citat:
Ursprungligen postat av
Snapple-
Jag känner att det kanske hade varit schysst att engagera sig. Mestadels ifall shit goes down, då är jag en pjäs på brickan, så jag kanske kan påverka lite vad som händer / rädda mig själv i första hand.
Vad gör man egentligen i Hemvärnet? Är det mycket mysa i tält med flickor som vill leka militär och några andra vapennördar. Är det hela ett stort skämt, eller får man faktiskt en gedigen kunskap / utbildning som kan vara användbar?
Haha nä inget tält med flickor som vill mysa.
HV ger vad det är för den vanlige menige som inte vill vara Gruppchef eller högre.
Så ger den igentligen bara en uppfräschning av gröntjänsten man hade i lumpen.
Dvs hantera sin materiel och vapen samt röra sig i sitt förband, ta instruktioner utföra order.
Kasta handgranat skjuta sin AK4 samt var 5år förnya Skyddsvaktsbehörigheten.
Kul och med tanke på den begränsade tiden så är det helt ok. lite som att köra bil 4-8dar om året man är inte bra men man kan hjälpligt köra och framföra sitt fordon = i militären man är inte så bra men man kan hantera vapen och utrustning hjälpligt.
Många är ju på div övningar och skarpa uppdrag mer än de 4-8dagar som krävs. Så dom är ju naturligtvis bättre.
HV är vad man själv vill lägga i tid. vill du inte lägga nån tid och energi blir det rätt meningslöst efter några år, men tar man sig bara i kragen och inte är en sån HBTQ lattedrickande fjant så är det hur kul som helst.
HV är precis som alla andra myndigheter infekterad av SK värdegrund men i HV så skiter de flesta i den och rasskämten flödar som vin i gudrun shymans hus.