Mest troligt Bv206, Tgb 20, Tgb 11 och Pb 8.
Så skulle det leda till någon utbildning norröver vintertid, om det rör sig om andra fordon där då vet jag ej, men dessa känns ganska standard efter en snabb sökning på webben.
En annan sak, som väckte min uppmärksamhet efter ett samtal med en utbildningsintendent, var det faktum att mina tankar kring vilka slags män/kvinnor som söker sig till HV.. inte riktigt stämde.
Jag har följt detta med rekryteringar inom FM under en längre tid, och jag är lite förvånad. Utbildningsintendenten berättade att jag kunde kolla runt lite på facebook på olika HV/FMs grupper.
Så jag såg ett foto av ett gäng nyblivna fordonsförare och den "nya" bilden jag hört av HV, yngre manskap etc. Stämde verkligen inte.
Faktum att dessa män skulle klara de "krav" som man har, bland annat de där 2 km på 11.35 verkade ytterst tveksamma.
Männen är nog mellan 35-45. (Inga ungdomar direkt) Männen ser bokstavligen feta ut, magarna är framstående på bild. En kvinna fanns med, hennes ålder kan ha varit kring 35.
I alla fall frågar jag mig, är detta dagens HV?
Vill inte låta nedlåtande, men -

var det utrycket jag fick när jag såg dessa soldater. Hoppas ni förstår min syn på saken. Intendenten var väldigt glad över mina civila erfarenheter (CE, kran, hjullastare mm.) och min "låga" ålder (?) vilket jag upplevde som positivt för min del, har man så pass stora problem att värva folk i "låg" ålder?
Vill också poängtera att jag förstår att vikten i HVs roll ej är någon direkt "stridande" befattning så, utan ja, skydda etc.
Och därför är man inte lika fysiskt krävande som i andra roller inom FM.