2013-01-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ja det låter vettigt. Har ändrat min uppfattning helt när det gäller HV. Idag tycker jag att det är vettigare att gå GMU > och sedan bli vanlig Hemvärnsoldat stället för att gå GMU och bli "Soldat" inom FM(det som ersatte värnplikten). Allt är baserat på medias artiklar, kompisars berättelser och flashback-trådar.

Verkar vara HV man ska satsa på om man vill ha en bra utbildning och framtid inom det militära.

Ja man får ju både ha kakan och äta den som jag ser det, var lite intresserad av GSS/T men är inte intresserad av att vara borta så länge från familjen och utomlands på det nja det går nog inte.
Citera
2013-01-19, 20:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinisaksson
Ja man får ju både ha kakan och äta den som jag ser det, var lite intresserad av GSS/T men är inte intresserad av att vara borta så länge från familjen och utomlands på det nja det går nog inte.
Räcker nog att läsa om soldaterna som betalar för att få bo på regementet eller att de nuförtiden inte alltid får mat när de tjänstgör utan får köpa in och laga den själv för att få en på andra tankar...

Citera
2013-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinisaksson
Ok ska kolla upp det, vad var nu skilnade mellan HV och NS är det att NS är soldater och HV är alla även fordonsförare samt sjukvårdare (rödakorset etc)

Hemvärnet och Nationella skyddstyrkorna är exakt samma sak.
Dem tog namnet när det blev ledigt för några år sedan när Fm la ner dem Nationella Skyddstyrkorna.
För övrigt fanns dem aldrig, bara på pappret.
Citera
2013-01-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Räcker nog att läsa om soldaterna som betalar för att få bo på regementet eller att de nuförtiden inte alltid får mat när de tjänstgör utan får köpa in och laga den själv för att få en på andra tankar...

GSS/T betalar inget. Dem ligger bara inne när de övar alt insatser.
I övrigt får man anta att dem bor i sitt eget hem
Citera
2013-01-19, 22:30
Medlem
REALINs avatar
Jag har varit sugen på att söka anställning men jag trivs så bra i mitt kompani så vet inte om det blir av. Får väll satsa på KMU hos HvSS.
Citera
2013-03-01, 12:51
Medlem
Kolagubbens avatar
Jaha då är det introutbildning i helgen, vad tror ni man får hitta på? :P
Citera
2013-03-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Jaha då är det introutbildning i helgen, vad tror ni man får hitta på? :P

Ladda/Patron ur ak4 & plocka isär/sätta ihop, skjuta några serier, någon form av genomgång angående vad hemvärnet sysslar med, du får din personliga utrustning. Ungefär så såg min intro ut. Det kanske är någon tillpassnings övning med skyddsmask också
Citera
2013-03-01, 21:57
Medlem
PaterNoster777s avatar
Jag har inte läst hela denna tråd, men kanske, trotts allt, alltför för mycket.
"Hemvärnet består bara av odugliga gamla gubbar." Jaha. Vilken nytta för Sverige gör då fjuniga kids på nätet?
Sverige har inget nationellt försvar längre, fatta det. Vi har ett insattsförsvar, som, då USA/NATO/EU vill, kan tilldelas vissa uppgifter i ett krig någonstans i tredje världen.

De som, frivilligt, och, i realiteten utan ersättning, (av betydelse), har gjort någonting, bör hedras för detta.
Vilken nytta gör nätets klickmonster i en skarp situation?
Regeringen anser att Sveriges oberoende, och dess försvar, är ett "särintresse", enligt Reinfelds språkbruk, och då kanske det handlar om att övervintra i förhoppning om att vi inom en överskådlig tid kan få en statslednig som värdesätter sveriges fortlevnad.

Således bör de som tillhör Hemvärnet självklart hedras!
Vilken nytta vi, i ett skarpt läge, skulle ha, av nätets klickmonster, de nya moderaterna, querteoretiker, stureplancentern etc, tja, det torde kunna vara effimärt.
Senast redigerad av PaterNoster777 2013-03-01 kl. 21:59.
Citera
2013-03-01, 23:50
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Det här med HV, ifall man har jobb är det enligt lag eller vad man ska kalla det för, tvingat av arbetsgivaren att ge ledigt för detta eller riskerar man att få kicken från jobbet om man åker på övningar osv? Läste sedan tidigare exempelvis på en torsdag som sträcker sig mot en söndag.
Citera
2013-03-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Det här med HV, ifall man har jobb är det enligt lag eller vad man ska kalla det för, tvingat av arbetsgivaren att ge ledigt för detta eller riskerar man att få kicken från jobbet om man åker på övningar osv? Läste sedan tidigare exempelvis på en torsdag som sträcker sig mot en söndag.

Finns en lag som styr det, de måste ge dig ledigt för övningar.
Lag (1994:2076)
Citera
2013-03-28, 21:13
Medlem
Kolagubbens avatar
Då vankas det söf om ett par veckor , vad kan jag förvänta mig? :P
Citera
2013-03-28, 23:42
Medlem
Vådaskott med tillbudsrapport?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera