2012-08-18, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Har sett några gigantiska Sprintrar som ryktades vara HV:s nya transportfordon. Enligt ett annat rykte så ska de nya fordonen vara just en större version av Sprinter som kräver mer omfattande utbildning än nuvarande minibussar.

Sammantaget gör det mig ganska orolig för om det faktiskt blir bättre än veteranbilarna .

Eftersom det här är Flashback och jag inte presenterar en trovärdig källa så ska du självfallet inte lita på mig förrän ytterligare personer har stött eller motbevisat dessa två rykten.
Man kan väl för fan inte köpa in budbilar till ett militärt förband? varför köper man inte nya terrängvagnar?? Alternativt är väl att betala milpeng till HV gubbarna så kan de åka Volvo V70 när det blir krig.
Citera
2012-08-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man kan väl för fan inte köpa in budbilar till ett militärt förband? varför köper man inte nya terrängvagnar?? Alternativt är väl att betala milpeng till HV gubbarna så kan de åka Volvo V70 när det blir krig.

Sprintarna har plats för 8+1 pers, hundbur, fack för grg, ksp, pskott och ammo i bakluckan, vapenställ för ak4, dragdörrar på vardera sida som är låsbara i öppet läge och så vidare.
Pratar man med folk som är med i verksamheten och faktiskt vet vad de pratar om, så är bilen väldigt väl anpassad för HVs uppgifter.
Jag blev positivt överraskad av de nya sprintarna. Slår inte BV-plut i rörlighet i terrängen, men ger betydligt större rörlighet på väg än veteranbilarna.

Det gnälls som fan från IB77-nostalgikerna om detta. Som tur är är den kategorin på utgång i HV
Citera
2012-08-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Transportplutoner och liknande körde Sprintar redan under värnpliktsförsvaret. Fungerar bra i lägen då hotbilden är låg.

Att köra en lågbudgetlösning till Hemvärnet tycker jag är helt okej (vi får gå när hotbilden är annat än låg). Men det gäller att vara medveten om de begränsningar som det orsakar.
Citera
2012-08-18, 16:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Sprintarna har plats för 8+1 pers, hundbur, fack för grg, ksp, pskott och ammo i bakluckan, vapenställ för ak4, dragdörrar på vardera sida som är låsbara i öppet läge och så vidare.
Pratar man med folk som är med i verksamheten och faktiskt vet vad de pratar om, så är bilen väldigt väl anpassad för HVs uppgifter.
Jag blev positivt överraskad av de nya sprintarna. Slår inte BV-plut i rörlighet i terrängen, men ger betydligt större rörlighet på väg än veteranbilarna.

Det gnälls som fan från IB77-nostalgikerna om detta. Som tur är är den kategorin på utgång i HV

Sprintarna går att köra fort på vanlig väg, är lätta att utbilda på, är billiga, har förstärkt lastförmåga, är specialanpassade för stuvning av utrustning samt har viss terrängförmåga - de klarar lera och snö åtminstone. Glöm heller inte att BV206 alltid finns i närheten också. Varje kompani har en BV-plut medan resten går på hjul.
Citera
2012-09-01, 23:24
Medlem
Tibryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Som vanlig soldat i hemvärnet ska man öva minst åtta dygn per år fördelat på två tillfällen. Varje tillfälle är torsdag-söndag och sker en gång på våren respektive en gång på hösten. Som gruppchef rycker man in en dag innan alltså 9 dagar totalt sen har dom högre cheferna ännu fler dygn.

Sen finns det frivilliga så kallade kompletterande utbildningar (KU) som ofta bedrivs varje månad. Allt från en skjutning några timmar, en hel dags utbildning eller helg övning.

Hoppas det klargjorda något.

Nästan helt korrekt, det du pratar är ett insats förband som gör 4+4 dagar utdelat på vår och hösten, medans bevakningskompanierna har sina 4 dagars övningar i ett stycke, men det finns bev-förband i södra svergie som även har skarpa uppgifter utöver dessa 4 dagar
Citera
2013-01-19, 16:19
Medlem
REALINs avatar
Nu är vi en bit in på 2013 och verksamheten börjar dra igång. Hemvärnets organisation 2013 uppgår till 25 001 befattningar och lite över 20 000 är bemannade. Tydligen är IGR (gruppradio/plutonsradio) på gång och det ska börja utbildas under våren. Nya minibussar + bandvagnssläp ska börja tilldelas för att byta ut åldrande Tgb 20. Nya bildförstärkare ska också vara på ingång och i övrigt lite ny personlig utrustning likt dom anställda soldaterna. Det jag mest är ute efter är det nya kroppsskyddet och jag hoppas man inte segar ner tilldelningen till Hemvärnet allt för länge.

Nu är ju dom nya regionala staberna igång och dom har bland annat ansvar för alla hemvärnsförband i sitt område så det är bra med bättre ledning. Varje regionalstab har även en egen hemvärnsledningspluton som ska stödja dom. Man har även startat upp fler trafik- och pionjärplutoner som är aktiva från och med i år. Militärpolisplutoner är på gång och jag hoppas dom blir operativa 2014. Jag hoppas man i nästa försvarsbeslut hottar upp Hemvärnet ännu mer. Tex genom att höja avtalstiden för vi måste öva mer.

Varför är inte du med i Hemvärnet med dom nationella skyddsstyrkorna?
Citera
2013-01-19, 18:39
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Nu är vi en bit in på 2013 och verksamheten börjar dra igång. Hemvärnets organisation 2013 uppgår till 25 001 befattningar och lite över 20 000 är bemannade. Tydligen är IGR (gruppradio/plutonsradio) på gång och det ska börja utbildas under våren. Nya minibussar + bandvagnssläp ska börja tilldelas för att byta ut åldrande Tgb 20. Nya bildförstärkare ska också vara på ingång och i övrigt lite ny personlig utrustning likt dom anställda soldaterna. Det jag mest är ute efter är det nya kroppsskyddet och jag hoppas man inte segar ner tilldelningen till Hemvärnet allt för länge.

Nu är ju dom nya regionala staberna igång och dom har bland annat ansvar för alla hemvärnsförband i sitt område så det är bra med bättre ledning. Varje regionalstab har även en egen hemvärnsledningspluton som ska stödja dom. Man har även startat upp fler trafik- och pionjärplutoner som är aktiva från och med i år. Militärpolisplutoner är på gång och jag hoppas dom blir operativa 2014. Jag hoppas man i nästa försvarsbeslut hottar upp Hemvärnet ännu mer. Tex genom att höja avtalstiden för vi måste öva mer.

Låter riktigt fint allt det där, själv ska man på introutbildning om några månader
Citera
2013-01-19, 19:06
Medlem
Citat:

härligt ser fram emot ett nytt härligt år i grönkläder =) men en sån väst kostar väl mkt pengar och lär ju ta minst 5år innan vi ser ser skymten av dom kommer säkert samtidigt sm AK6 typ 2017 (bara vad jag hört om AK6 vet inte om den kommer då)

Inte för att verka helt bakom flötet men vad här skilnaden på hemvärnet och nationella skyddstyrkorna ? är NS = Insats medan HV = Bevakning ? .

Hur bör man göra du som är lite insatt om man är intresserad av att bli MilitärPolis eller i Trafikpluton ? (gick en utbildning i lumpen som trafikvärnpliktig fick leda lite trafik etc)

Som sagt vi i halmstad har skitbra stämning och kamratanda rekommenderar alla som vill söka till HV att göra det man har inte mkt roligare med byxorna på som vi brukar säga.
Citera
2013-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Låter riktigt fint allt det där, själv ska man på introutbildning om några månader

Härligt du kommer få mkt skoj.
Citera
2013-01-19, 19:20
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Vad roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av martinisaksson
härligt ser fram emot ett nytt härligt år i grönkläder =) men en sån väst kostar väl mkt pengar och lär ju ta minst 5år innan vi ser ser skymten av dom kommer säkert samtidigt sm AK6 typ 2017 (bara vad jag hört om AK6 vet inte om den kommer då)

Inte för att verka helt bakom flötet men vad här skilnaden på hemvärnet och nationella skyddstyrkorna ? är NS = Insats medan HV = Bevakning ? .

Hur bör man göra du som är lite insatt om man är intresserad av att bli MilitärPolis eller i Trafikpluton ? (gick en utbildning i lumpen som trafikvärnpliktig fick leda lite trafik etc)

Som sagt vi i halmstad har skitbra stämning och kamratanda rekommenderar alla som vill söka till HV att göra det man har inte mkt roligare med byxorna på som vi brukar säga.

Jo du har helt rätt att den nya kroppsskyddet kommer nog inte komma så snabbt till Hemvärnet men det är det enda personliga skydd vi har tillsammans med hjälm så jag tycker det är väldigt viktigt. Vi i Hv har ju inte skydd från fordon som reguljära förbanden. Ak 6 kommer nog kring 2020 så det är ett bra tag kvar men det blir fint med helt nya vapen.

Det bästa och enklaste är ju om man har utbildning inom militärpolis / trafik sen värnplikten eller har jobbat med det som anställd soldat. Om man har snarlik utbildning så funkar det också. I trafikpluton så är det ju mycket MC så om man har det sen tidigare ska det nog gå bra. Om du är intresserad av det bör du höra av dig till dina chefer så dom kan kolla upp det åt dig.

Stämningen i Hemvärnet tycker jag också är riktigt bra så rekommenderar det för alla som inte vill vara anställda. Det blir bättre år för år och det är roligt att vara med i utvecklingen.
Citera
2013-01-19, 19:27
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ja det låter vettigt. Har ändrat min uppfattning helt när det gäller HV. Idag tycker jag att det är vettigare att gå GMU > och sedan bli vanlig Hemvärnsoldat stället för att gå GMU och bli "Soldat" inom FM(det som ersatte värnplikten). Allt är baserat på medias artiklar, kompisars berättelser och flashback-trådar.

Verkar vara HV man ska satsa på om man vill ha en bra utbildning och framtid inom det militära.
Citera
2013-01-19, 19:50
Medlem
Citat:
Vad roligt.

Jo du har helt rätt att den nya kroppsskyddet kommer nog inte komma så snabbt till Hemvärnet men det är det enda personliga skydd vi har tillsammans med hjälm så jag tycker det är väldigt viktigt. Vi i Hv har ju inte skydd från fordon som reguljära förbanden. Ak 6 kommer nog kring 2020 så det är ett bra tag kvar men det blir fint med helt nya vapen.

Det bästa och enklaste är ju om man har utbildning inom militärpolis / trafik sen värnplikten eller har jobbat med det som anställd soldat. Om man har snarlik utbildning så funkar det också. I trafikpluton så är det ju mycket MC så om man har det sen tidigare ska det nog gå bra. Om du är intresserad av det bör du höra av dig till dina chefer så dom kan kolla upp det åt dig.

Stämningen i Hemvärnet tycker jag också är riktigt bra så rekommenderar det för alla som inte vill vara anställda. Det blir bättre år för år och det är roligt att vara med i utvecklingen.

Ok ska kolla upp det, vad var nu skilnade mellan HV och NS är det att NS är soldater och HV är alla även fordonsförare samt sjukvårdare (rödakorset etc)
Senast redigerad av martinisaksson 2013-01-19 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in