Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-18, 20:14
  #433
Medlem
Bara för att någon är yoff borgar inte det för kvalitet. Jag har sett skräckexempel på lata yrkesofficerare som absolut gör ett sämre jobb än tex. en hemvärnsinstruktör.

Och vad gäller utrustning. Just nu är det brist på vissa storlekar av det nya Skalplagget. Men så fort det är löst är tanken att tilldelning till HV ska ske. Nästa år enligt skrivelsen.
Citera
2011-12-31, 15:02
  #434
Medlem
civ-ekonoms avatar
Hur ser det ut med mtrl och liknande i Livgardesgruppen och dess respektive bataljoner? De är ju några stycken.

Efter att ha läst lite i tråden verkar det skilja sig en hel del, bl.a gällande BV och liknande.

Tack och gott nytt år!
Citera
2012-01-03, 00:07
  #435
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Hur ser det ut med mtrl och liknande i Livgardesgruppen och dess respektive bataljoner? De är ju några stycken.

Efter att ha läst lite i tråden verkar det skilja sig en hel del, bl.a gällande BV och liknande.

Tack och gott nytt år!

Vad vill du veta mer om? Enskild soldats materiel eller fordon mm? Det är i stort sett likadant över hela landet förutom att i norr används nästan bara bandvagnar och i söder nästan bara terrängbilar (snart minibussar).
Citera
2012-01-03, 00:13
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad vill du veta mer om? Enskild soldats materiel eller fordon mm? Det är i stort sett likadant över hela landet förutom att i norr används nästan bara bandvagnar och i söder nästan bara terrängbilar (snart minibussar).

Hallandsgruppen har en bandvagnsburen pluton per insatskompani. Har även fått ut soldatkök 09 och uppgraderingskittet till sv2k.
Citera
2012-01-03, 11:32
  #437
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Hallandsgruppen har en bandvagnsburen pluton per insatskompani. Har även fått ut soldatkök 09 och uppgraderingskittet till sv2k.

Precis, alla insatskompanier som använder terrängbil har även en bandvagnsburen pluton.

Mycket som är på gång nu. Det vi borde få i år: Vapenrem 10, Soldatkök 09, M90 L, Skalplagg 08.
Citera
2012-01-03, 14:05
  #438
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad vill du veta mer om? Enskild soldats materiel eller fordon mm? Det är i stort sett likadant över hela landet förutom att i norr används nästan bara bandvagnar och i söder nästan bara terrängbilar (snart minibussar).

Minibussar, de där merca sprint eller vad de heter? Med taklucka för ksp? Tyckte inte de var några höjdare, men du kanske syftar på något annat.

För övrigt så syftade jag lite grenerrelt, både gruppens och personlig mtrl.
Ska bli kul att få utb och använda AK4. Jag har som sagt utb på KSP90B, KSP58, AK5 samt Pistol 88, dock inte 4an =)

Talade lite med min kompc, när det gäller samband så undrade jag om de hade RA180,
eller något nyarande än denna otympliga 80-talsradio på jag vet inte hur många kilo.

Men den hade de inte, utan stället något som hette RA146 (lr dyl)

Jag muckade för en 4-5 år sedan, vi var bland de sista vpl-kullar med 72 sek/dag. Men jag trvides, fick j88 och tror att hemvärndet torde passa. Dock studerar jag på över 100% på universitet och jobbar på en större bank ca 50h i månaden. Känns som det kan bli lite för mycket helt enkelt. Men vi får se, tack för bra svar!
Citera
2012-01-03, 17:44
  #439
Medlem
krokodils avatar
Dom verkar i alla fall ha gott om skarp ammunition inom Hemvärnet .

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8...ripen-i-indien

"En svensk försvarsanställd kvinna har gripits av polis i Indien när hon skulle flyga från Goa till Bombay. Röntgen av hennes bagage visade att där fanns en skarpladdad 5,56 millimeterspatron, skriver Expressen.

Svenska försvaret har kontaktat indiska myndigheter och begärt att hon ska släppas.

-Vi jobbar för fullt för att få henne fri. Vi hoppas det ska ske så snart som möjligt, säger Philip Simon, pressekreterare hos Försvarsmakten till tidningen.

-Vi som arbetsgivare har skickat ner intyg om att hon har utbildning och rätt att hantera ammunition, men däremot så är hon ju där privat och har inget uppdrag att ta med sig ammunition, säger Eva Pia Sandstedt, informationschef vid Försvarsmaktens logistik, där kvinnan är anställd.

Natten har kvinnan fått tillbringa i polishuset.

-Hon är naturligtvis upprörd, men efter omständigheterna mår hon bra.

Varför den anställda, som också är aktiv i hemvärnet, hade skarp ammunition i bagaget vet Eva Pia Sandstedt inte, inte heller vilket straff hon riskerar. Försvarsmakten ser allvarligt på anställdas brott och överträdelser som har med vapen att göra.

-Det här är ju inte bra naturligtvis, säger Eva Pia Sandstedt. -Vi kommer att ha samtal med henne när hon kommer hem för att försäkra oss om att hon är medveten om reglerna när det gäller ammunitionshantering och höra närmare vad det är som har föranlett att hon har med sig sådant här.

Utrikesdepartementet undersöker just nu uppgifterna.

"
Citera
2012-01-03, 17:52
  #440
Medlem
Kolagubbens avatar
Varför görs det "husbesiktning" i samband med att man ansöker till hemvärnet? Är det för att man förr i tiden skulle förvara vapnet hemma eller? Görs detta fortfarande trots att man inte längre har vapnet hemma?
Citera
2012-01-03, 18:02
  #441
Medlem
Dantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Varför görs det "husbesiktning" i samband med att man ansöker till hemvärnet? Är det för att man förr i tiden skulle förvara vapnet hemma eller? Görs detta fortfarande trots att man inte längre har vapnet hemma?

Förr var det precis som du säger, förut gjordes det för att du förvarade vapen hemma. Var väl lite för att kunna få en bild av personen i fråga samt lämplighet (ex så att du inte är vapentokig, har åsikter som strider mot försvarets "policy").
Tror att besök fortfarande görs (ej säker).
Citera
2012-01-03, 18:05
  #442
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danten
Förr var det precis som du säger, förut gjordes det för att du förvarade vapen hemma. Var väl lite för att kunna få en bild av personen i fråga samt lämplighet (ex så att du inte är vapentokig, har åsikter som strider mot försvarets "policy").
Tror att besök fortfarande görs (ej säker).

Allright tack
Citera
2012-01-03, 18:36
  #443
Medlem
REALINs avatar
@krokodil: Nu var det tydligen en 5.56 patron och de används inte i Hemvärnet. Kommer troligtvis inte från Hemvärnet alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Varför görs det "husbesiktning" i samband med att man ansöker till hemvärnet? Är det för att man förr i tiden skulle förvara vapnet hemma eller? Görs detta fortfarande trots att man inte längre har vapnet hemma?

Här i norr kan man fortfarande ha vapen i hemmet och då är husbesiktning obligatoriskt. Ifall allt går till på ett bra sätt ska man även ha en träff med sin blivande chef och då kan man göra båda i ett svep.


Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Minibussar, de där merca sprint eller vad de heter? Med taklucka för ksp? Tyckte inte de var några höjdare, men du kanske syftar på något annat.

För övrigt så syftade jag lite grenerrelt, både gruppens och personlig mtrl.
Ska bli kul att få utb och använda AK4. Jag har som sagt utb på KSP90B, KSP58, AK5 samt Pistol 88, dock inte 4an =)

Talade lite med min kompc, när det gäller samband så undrade jag om de hade RA180,
eller något nyarande än denna otympliga 80-talsradio på jag vet inte hur många kilo.

Men den hade de inte, utan stället något som hette RA146 (lr dyl)

Jag muckade för en 4-5 år sedan, vi var bland de sista vpl-kullar med 72 sek/dag. Men jag trvides, fick j88 och tror att hemvärndet torde passa. Dock studerar jag på över 100% på universitet och jobbar på en större bank ca 50h i månaden. Känns som det kan bli lite för mycket helt enkelt. Men vi får se, tack för bra svar!

Den nya minibussen är en Mercedes Sprinter, dock av ny modell jämfört med den som redan finns inom försvaret. Den nya modellen ska tydligen inte lida av samma problem som dom tidigare som använts. Åtminstone inte i samma utsträckning, med tiden får vi väll se. Dom kommer alltså successivt byta ut terrängbilarna, inte bandvagnarna.

Finns bilder på testförsöks varianten här:
http://tidningenhemvarnet.se/bildspe...ercedes-sprint
http://tidningenhemvarnet.se/sites/d...011-4_hela.pdf sida 14

Dom borde ha tex samma matta färg och extra utrustning som den gamla.
http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html

Dom verkar tråkigt nog inte ha tak lucka för tex ksp och finns en hel del som hade kunnat förbättras läggas till. Ska bli intressant att se hur den slutgiltiga versionen kommer se ut när den börjar levereras någon gång i år.

RA180 använts åtminstone på kompani och bataljons nivå. Tror även den ska komma till plutonssignalisterna i framtiden men minnet sviker här. RA146 har väll bättre räckvid iaf. Den personliga materielen är i stort sett likadan som en vanlig GSS/K och det som saknas är redan på väg. Största skillnaden är väll AK4B istället för AK5C. Ak4an är tänkt att användas till hela Försvarsmakten skaffar AK6 kring 2020. Den kommer kanske förbättras igen, HvSS har gjort försök med nytt handskydd/rails och rapporten är inlämnad till HKV. Får hoppas det blir en anskaffning!

http://radet.hemvarnet.se/bilder/bil...1108_44374.jpg

Nog ska du väll kunna lägga undan 4+4 dagar om året till Hemvärnet (ifall det är ett insatskompani). Man vet ju i god tid när det är dags så man hinner planera in det.

Vad är det för befattning du har fått?

Finns lite läsning på http://hvss.hemvarnet.se/utv/?action...t&nyhetid=8962 för dom som orkar.
Citera
2012-01-03, 18:47
  #444
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
@krokodil: Nu var det tydligen en 5.56 patron och de används inte i Hemvärnet. Kommer troligtvis inte från Hemvärnet alltså.
Förekommer AK5 på en del övningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback