2017-08-06, 14:32
Bannlyst
Varför tramsar du om att bli "stabsassisten"? <-- Det är en titel ingen känner till!

Hade du angett lite verkligare yrkesbegrepp inom försvaret skulle du fått respekt. Men begreppet stabsassistent är förmodligen okänt för oss alla. :-)

Vilken roll har egentligen en stabsassistent när kriget kommer?

Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Får tacka för svar, även om det var stabsassistent jag pratade om. Har dock hört att stabsassistent och signalist är befattningar som liknar varandra mycket. Jag har ställt frågor om stabsassistent i den här tråden tidigare, men egentligen kanske jag är mer intresserad av Sjövärnskåren, då jag alltid har gillat vatten och båtar. Där kan jag tänka mig att man använder morse när man signalerar med såna där lampor - eller?
Senast redigerad av Nassegorang 2017-08-06 kl. 15:17.
Citera
2017-08-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Varför tramsar du om att bli "stabsassisten"? <-- Det är en titel ingen känner till!

Hade du angett lite verkligare yrkesbegrepp inom försvaret skulle du fått respekt. Men begreppet stabsassistent är förmodligen okänt för oss alla. :-)

Nu tror jag att du är ute och cyklar lite.

https://www.hemvarnet.se/verksamhet/grundutbildning/stabsassistent
Citera
2017-08-07, 01:48
Bannlyst
Okej, I stand corrected! :-)

Citat:
Nu tror jag att du är ute och cyklar lite.

https://www.hemvarnet.se/verksamhet/grundutbildning/stabsassistent
Citera
2017-08-07, 09:35
Medlem
Citat:

Nej det är inte okänt för alla.

Var gjorde du lumpen?

Vilken roll stabsassistent har när kriget kommer? Stabsassistententen kommer att ha massor av roller gissar jag!
Citera
2017-08-07, 09:38
Medlem
Där jag gjorde lumpen var stabsassistenten en 15 månaders KB-elev.

Nu kanske det fungerar lite annorlunda i Hemvärnet, men i lumpen hade stabsassistenten MASSOR av saker att göra. Det saknades liksom inte arbetsuppgifter för hen..
Citera
2017-08-07, 10:41
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Där jag gjorde lumpen var stabsassistenten en 15 månaders KB-elev.

Nu kanske det fungerar lite annorlunda i Hemvärnet, men i lumpen hade stabsassistenten MASSOR av saker att göra. Det saknades liksom inte arbetsuppgifter för hen..

Stabsassistenter i Hemvärnet är OR4/Korpral samt tillika stf. chef ledningsomgång utöver all karttjänst, stabstjänst samt signalering.
Citera
2017-08-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Stabsassistenter i Hemvärnet är OR4/Korpral samt tillika stf. chef ledningsomgång utöver all karttjänst, stabstjänst samt signalering.

Vad innebär det? Är det samma som stf. stabsgruppchef?

För övrigt såg jag en lista där det stod att stabass. är OR4 som du säger, även om Lottakåren själva säger att man blir Sergeant som grundutbildad stabsass.
Citera
2017-08-07, 21:12
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Vad innebär det? Är det samma som stf. stabsgruppchef?

För övrigt såg jag en lista där det stod att stabass. är OR4 som du säger, även om Lottakåren själva säger att man blir Sergeant som grundutbildad stabsass.

Det innebär att om stabsgruppen har fler ledningslag ska en stabsassistent vara stf. chef för gruppen (chef med stf. är chef för ett varsitt ledningslag) Detta är något ytterst få stabsassister känner till. Det lärs inte ens ut under grundutbildningen. Jag har spekulerat mycket i detta och just detta är det som känns mest troligt att stabsassistenten är korpral och har samma befattningspeng som en stf. gruppchef.

Vad har du fått uppgifterna om Sergeant ifrån?
Citera
2017-08-08, 03:07
Bannlyst
Det låter fränt med alla förkortningar och fräna ord, men är denne stabsassistent någonsin ute i fält ock krigar?

Sverige har allra flest Generaler i Norden. 81 stycken. Vi behöver inte fler, inte heller fler stabsassistenter!

Vad fan dom nu än pysslar med? ... ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Senast redigerad av Nassegorang 2017-08-08 kl. 04:03.
Citera
2017-08-08, 04:07
Medlem
Citat:
Det låter fränt med alla förkortningar och fräna ord, men är denne stabsassistent någonsin ute i fält ock krigar?

Sverige har allra flest Generaler i Norden. 81 stycken. Vi behöver inte fler, inte heller fler stabsassistenter!

Kanske du kan beskriva för oss din relation till militärmaktens interna strukturer och hur du kan veta om vi behöver eller inte behöver fler stabsassistenter? Du känner att du har rätt gott om arbetstid i staber så du kan bedömma om det finns för stor stabsassistentskapacitet? Eller gör du bedömningen att allt våra soldater gör skall ske helt autonomt? Så alla soldater, stridsvagnar, flygplan, stödtransporter mm drar bara ut i individuella och godtyckliga riktningar och så ser man om man har "tur" och råkar träffas ibland lite nu och då?

Hur många procent av befolkningen tror du behöver krigsplaceras för att det skall fungera om inte staberna har kapacitet att hålla reda på vad fienden gör, vad egna förband gör och vad som behöver samordnas?
Citera
2017-08-08, 06:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Vi har egentligen två generaler i Sverige. Men om man menar generalspersoner i stort så finns det ytterligare 14 plus en generalläkare. Det finns viss osäkerhet i detta iofs.

För att få ihop till siffran 81 så får man nog även räkna in de som pensionerats. Titeln behåller de ju som pensionärer - precis som professorer gör.
Citera
2017-08-08, 09:23
Bannlyst
Det är inte jag som fått ihop det till 81 stycken generaler i Sverige.

Men tydligen ska det vara så. Flest i norden. Och som du skriver så kanske man får lägga in pensionerade generaler i räkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi har egentligen två generaler i Sverige. Men om man menar generalspersoner i stort så finns det ytterligare 14 plus en generalläkare. Det finns viss osäkerhet i detta iofs.

För att få ihop till siffran 81 så får man nog även räkna in de som pensionerats. Titeln behåller de ju som pensionärer - precis som professorer gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in