2016-05-30, 12:05
Medlem
Batman-number1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
Nej, menar till hemvärnet bara. Intressant att de inte såg det som komprometterande att du ljög på blanketten. Lite så jag resonerar, om man uppger att man är "ren" och de kan se i registret (pliktverket kan väl se även preskriberade prickar?) att man är tidigare dömd så lär det ju inte se så bra ut? Man vill ju kunna vara helt ärlig, men pliktverket verkar ju vara mycket petiga nu för tiden.
Alltså, det här har jag ofta förstått att folk har mycket konstiga idéer om. En s.k "prick" i registret betyder alltså en anmärkning, dvs att man är dömd. Efter 5 eller 10 år försvinner det ur registren. Jag ljög inte på blanketten, det är sant att jag inte är straffad. Ingen kan hitta något annat i några register. Försvaret, rek.mynd eller någon annan har inte tillgång till några polisregister eller journaler av något slag, och hade de haft det så skulle de behöva medgivande.

Jag pratade ganska frikostigt om rejält med skit jag varit med om förr, men betonade att det var då och att jag på alla sätt tagit avstånd ifrån det. Tvärtom verkade psykologen se det som ett bevis på att jag mognat ifrån det, att jag kunde reflektera över det. Jag sa att jag svarade som det är, att jag inte förekommer i några register, men att jag haft problem med polisen för många år sedan. Men jag hade också en bra psykolog, och jag kan uttrycka mig väldigt väl. Det kan säkert vara onödigt att gå in alltför detaljerat på skit man gjort, såvida man inte kan förklara tydligt att man inte är sån idag.
Citera
2016-05-30, 12:07
Medlem
Batman-number1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGo
Det här med skulder, de kan inte mena skulder som i lån för bostad och bil va? För det kan ju inte vara helt unikt att ha det. Eller vad är det för skulder man inte "får" ha?

Sen undrar jag hur långt innan GU säk-kontrollen måste vara klar? Eller hur går det till egentligen? Ska iväg på GU-F i sommar, den 2a juli närmare bestämt, och jag har ännu inte haft en enda kontakt med Hv. Endast via frivilligorganisation. Tänker att det bara är 5v kvar.
Nej, det var skulder som gått till inkasso och kronofogden och legat i flera år. Det visade, och det håller jag med om, på ett oansvarigt beteende som kunde innebära en säkerhetsrisk. Jag fick grundligt förklara att det var många år sedan och att min ekonomi sedan många år är mycket ordnad.
Citera
2016-05-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batman-number1
Menar du inför GMU?

Hur som helst, jag är dömd för 10 år sedan men fyllde såklart i att jag var "ren" när jag fyllde i ansökningarna för GMU eftersom allt är borta sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Batman-number1
Alltså, det här har jag ofta förstått att folk har mycket konstiga idéer om. En s.k "prick" i registret betyder alltså en anmärkning, dvs att man är dömd. Efter 5 eller 10 år försvinner det ur registren. Jag ljög inte på blanketten, det är sant att jag inte är straffad. Ingen kan hitta något annat i några register. Försvaret, rek.mynd eller någon annan har inte tillgång till några polisregister eller journaler av något slag, och hade de haft det så skulle de behöva medgivande.

Nu blev det lite konstigt, innan skrev du att du dömts för tio år sedan, sedan att du inte ljög, eftersom du inte är straffad. Vad gäller egentligen, är du straffad eller inte? I antagningsordningen framgår ingen tidsgräns alls, du ska ange om du ägnat dig åt brotslig verksamnhet eller inte. Inte om det finns i registren eller inte.

Jag kan bara som verksam inom FM säga att om det efter antagning framkom att du ljugit vid antagningen, och redan placerats i mitt förband, hade du åkt ur det förbandet omedelbart, eftersom det handlar om pålitlighet och förtroende. Att kunna lite på de som ska hantera vapen och ansvara för andras liv.

Alla ska kunna få en andra chans, men inte genom att dölja och att ljuga.
Citera
2016-05-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Jag har haft en stor del abstrakta idéer om min framtid inom det militära, men nu vet jag vad jag ska göra. Jag har gjort GMU, men tänker inte bli skyttesoldat.
Jag älskar matlagning, och har jobbat på lunchrestaurang, och funderar på att bli fältkock. Finns det någon fältkock inom HV som kan berätta mer?

Som fältkock är du beväpnad med AK4 och förväntas kunna försvara dig själv, din förläggning/arbetsplats men inte bedriva anfallsstrid.

Du kommer att laga mat antingen i storkök eller på ett fältkok (vanligast) beroende på vart ni är grupperade. Fältkoket har ett stekbord och en lågtryckspanna 101. Båda drivs med antingen ved eller med diesel. Lågtryckspannan fungerar på så sätt att du kokar vatten i den, ångan leds via livsmedelsslangar ned i en lågtryckskittel (gryta) där det återgår till vattenform. Skall du exempelvis laga kalops hemma tillsätter du vätska för att få såsen, i fältkoket sköter pannan det åt dig varför det blir ett hantverk att "lära känna" sin panna och veta hur mycket den späder och hur mycket den går att dra på.

Utöver grundläggande militär utbildning behöver du utbildning i befattningsgren, den sker på uppdrag av Lottakåren men med personal från marinens intendentur (gamla kock-utbildningen) i karlskrona under sommaren. Det är två veckor med fokus på hygien, matlagning i fält och materielkunskap.
Citera
2016-05-31, 21:15
Medlem
Försvarsmakten filmade en del under Dalabataljonens senaste SFÖ.

https://www.youtube.com/watch?v=EfYrdIHXtBo
Citera
2016-06-06, 22:34
Medlem
Vilka förband inom hemvärnet har ak5?
Citera
2016-06-06, 22:46
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper1234
Vilka förband inom hemvärnet har ak5?

Svar: Inga!
Citera
2016-06-15, 02:25
Medlem
Vid säkerhetsprövningen inför guf har de möjlighet att kolla läkarjournaler eller kräva att få tillgång?
Citera
2016-06-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Vid säkerhetsprövningen inför guf har de möjlighet att kolla läkarjournaler eller kräva att få tillgång?

Nej, patientsekretessen trumfar RM. Men ärligt talat, om det finns något där som de borde veta så bör du berätta det för dom.
Citera
2016-06-15, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbelbebbel
Nej, patientsekretessen trumfar RM. Men ärligt talat, om det finns något där som de borde veta så bör du berätta det för dom.

Det är inget som direkt gör att jag är en risk. Jag var deprimerad under större delen av min uppväxt till den grad att jag stängde in mig under flera år. Men de senaste fem åren har jag gjort enorma framsteg och tagit mig från att inte gå ut alls till att bli som vilken annan svensson som helst. Jag har dock nyligen tagit kontakt med psyk för att få hjälp med att ta mig igenom det sista och där medgett att jag bland annat har haft självmordstankar tidigare och använt gräs för att ta mig igenom mina mörkaste stunder.

Jag var med på military weekend ett antal år tillbaka och gillade strukturen i det och nu skulle jag gärna vilja bli hemvärnssjukvårdare för att jag alltid gillat att hjälpa människor.

Därför är jag lite orolig för att bli bedömd som en säkerhetsrisk med tanke på allt detta.
Citera
2016-06-15, 10:31
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Det är inget som direkt gör att jag är en risk. Jag var deprimerad under större delen av min uppväxt till den grad att jag stängde in mig under flera år. Men de senaste fem åren har jag gjort enorma framsteg och tagit mig från att inte gå ut alls till att bli som vilken annan svensson som helst. Jag har dock nyligen tagit kontakt med psyk för att få hjälp med att ta mig igenom det sista och där medgett att jag bland annat har haft självmordstankar tidigare och använt gräs för att ta mig igenom mina mörkaste stunder.

Jag var med på military weekend ett antal år tillbaka och gillade strukturen i det och nu skulle jag gärna vilja bli hemvärnssjukvårdare för att jag alltid gillat att hjälpa människor.

Därför är jag lite orolig för att bli bedömd som en säkerhetsrisk med tanke på allt detta.

Droger, självmordstankar och tillgång till vapen, du ser alltså inte att detta skulle vara något som direkt gör att du är en risk?
Det är ju bra att du är bättre och fortsätter bearbeta det, men det innebär inte att du är en lämplig kandidat för HV.
Citera
2016-06-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Droger, självmordstankar och tillgång till vapen, du ser alltså inte att detta skulle vara något som direkt gör att du är en risk?
Det är ju bra att du är bättre och fortsätter bearbeta det, men det innebär inte att du är en lämplig kandidat för HV.

Är du fortfarande samma person nu som för fem år sen? Jag vet att jag inte är det. Det var vem jag var då och hade jag verkligen velat ta livet av mig själv eller någon annan så skulle det vara då. Nu är jag så långt från detta och har varit det i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in