Citat:
Alltså, det här har jag ofta förstått att folk har mycket konstiga idéer om. En s.k "prick" i registret betyder alltså en anmärkning, dvs att man är dömd. Efter 5 eller 10 år försvinner det ur registren. Jag ljög inte på blanketten, det är sant att jag inte är straffad. Ingen kan hitta något annat i några register. Försvaret, rek.mynd eller någon annan har inte tillgång till några polisregister eller journaler av något slag, och hade de haft det så skulle de behöva medgivande. Nej, menar till hemvärnet bara. Intressant att de inte såg det som komprometterande att du ljög på blanketten. Lite så jag resonerar, om man uppger att man är "ren" och de kan se i registret (pliktverket kan väl se även preskriberade prickar?) att man är tidigare dömd så lär det ju inte se så bra ut? Man vill ju kunna vara helt ärlig, men pliktverket verkar ju vara mycket petiga nu för tiden.
Jag pratade ganska frikostigt om rejält med skit jag varit med om förr, men betonade att det var då och att jag på alla sätt tagit avstånd ifrån det. Tvärtom verkade psykologen se det som ett bevis på att jag mognat ifrån det, att jag kunde reflektera över det. Jag sa att jag svarade som det är, att jag inte förekommer i några register, men att jag haft problem med polisen för många år sedan. Men jag hade också en bra psykolog, och jag kan uttrycka mig väldigt väl. Det kan säkert vara onödigt att gå in alltför detaljerat på skit man gjort, såvida man inte kan förklara tydligt att man inte är sån idag.