2017-07-11, 14:26
Medlem
Någon som vet vad signalering innebär? Som stabsassistent ska man tydligen lära sig det under grundutbildningen. Innefattar det morsekod?
Citera
2017-07-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Någon som vet vad signalering innebär? Som stabsassistent ska man tydligen lära sig det under grundutbildningen. Innefattar det morsekod?

Nej. Att skicka morsekod kallas telegrafering.

Signalering innebär att man skickar och tar emot meddelanden med hjälp av radio och telefon.
Citera
2017-07-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det här låter absolut som en radlösning i PRIO.
Man ville ha in gubbarna i förbandet och gav dem de lediga raderna som fanns tillgängliga i PRIO på förbandet.
Jag ser det som tämligen underligt att man exempelvis använder en Kapten som KSP-skytt organisatoriskt i sitt förband.
Den Kaptenen har med stor sannolikhet ett helt annat uppdrag i bataljonen på "riktigt".
Menvafan! Osvuret är bäst och vansinniga lösningar/ kompetensutnyttjanden finns överallt.

Nej, det är precis så som det låter. Gott om KB-fänrikar som går som skyttesluskar med korpraler och meniga som gruppchefer. Graderna betyder ingenting, befattningen betyder allt. Ska tillägga att de olika chefskurserna som hemvärnet håller i inte medför någon befordran i grad, så till exempel en menig som genomfört alla gruppchefskurser är fortfarande menig efteråt, även om han är en kompetent gruppchef. En röra som det allt borde göras något åt kan man tycka.
Citera
2017-07-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej. Att skicka morsekod kallas telegrafering.

Signalering innebär att man skickar och tar emot meddelanden med hjälp av radio och telefon.

OK! Tack för svar!

Igår satt jag och skummade igenom en del av Soldf Soldaten i fält. Vissa grejer verkar vara smått komplicerade, som angivning av svårupptäckta mål och avståndsbedömning. På vilken nivå eller i vilka befattningar är det man ska kunna sånt (och resten som finns i handboken)? Gruppchef och uppåt?
Citera
2017-07-14, 21:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det här låter absolut som en radlösning i PRIO.
Man ville ha in gubbarna i förbandet och gav dem de lediga raderna som fanns tillgängliga i PRIO på förbandet.
Jag ser det som tämligen underligt att man exempelvis använder en Kapten som KSP-skytt organisatoriskt i sitt förband.
Den Kaptenen har med stor sannolikhet ett helt annat uppdrag i bataljonen på "riktigt".
Menvafan! Osvuret är bäst och vansinniga lösningar/ kompetensutnyttjanden finns överallt.

Nu var det ett par år sedan jag var inne i HV. Tids och logistikbrist, dessvärre och lite avvaktande FM avsikter.

Där jag befann mig kryllade det av äldre -tidigare YO och RO samt gamla jägarsoldater och bland de yngre -motiverade vältränade killar och några tjejer. Fler hade gjort utlandstjänst.

Utan att fördjupa mig så några av de övriga skulle jag inte vilja ha med i strid.

Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Nej, det är precis så som det låter. Gott om KB-fänrikar som går som skyttesluskar med korpraler och meniga som gruppchefer. Graderna betyder ingenting, befattningen betyder allt. Ska tillägga att de olika chefskurserna som hemvärnet håller i inte medför någon befordran i grad, så till exempel en menig som genomfört alla gruppchefskurser är fortfarande menig efteråt, även om han är en kompetent gruppchef. En röra som det allt borde göras något åt kan man tycka.

Stämmer det? Jag hade en stf som var löjtnant i HV men var KB som vpl.
Citera
2017-07-14, 22:46
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo

Vadå röra? Det fins två saker som gör att man får rätt grad:

1. Har befattning som gruppchef
2. Har gått rätt utbildning till sin befattning

Har man checkat av båda får man sin grad.
Citera
2017-07-19, 18:53
Medlem
Citat:
OK! Tack för svar!

Igår satt jag och skummade igenom en del av Soldf Soldaten i fält. Vissa grejer verkar vara smått komplicerade, som angivning av svårupptäckta mål och avståndsbedömning. På vilken nivå eller i vilka befattningar är det man ska kunna sånt (och resten som finns i handboken)? Gruppchef och uppåt?

Avståndsbedömning är ingenting man kan eller inte kan. Det är något man helt enkelt är olika bra på..

I stort sett alla mänskliga färdigheter går att öva upp! Vad gäller avståndsbedömning så är det något som man som stadsbo aldrig nånsin behöver träna sig i att vara bra på. Men om man verkligen vill och har motivationen borde det gå utmärkt att träna sig lite i vardagen? Den egna kreativiteten sätter väl gränsen?

Svårupptäckta mål var aldrig nåt vi övade på i lumpen, men så var jag ju inte skyttesoldat heller.

Oroa dig inte..
Citera
2017-07-19, 20:00
Medlem
Citat:
Avståndsbedömning är ingenting man kan eller inte kan. Det är något man helt enkelt är olika bra på..

I stort sett alla mänskliga färdigheter går att öva upp! Vad gäller avståndsbedömning så är det något som man som stadsbo aldrig nånsin behöver träna sig i att vara bra på. Men om man verkligen vill och har motivationen borde det gå utmärkt att träna sig lite i vardagen? Den egna kreativiteten sätter väl gränsen?

Svårupptäckta mål var aldrig nåt vi övade på i lumpen, men så var jag ju inte skyttesoldat heller.

Oroa dig inte..

Låter bra!
Citera
2017-07-19, 20:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Oroa dig inte..

Man måste ju också genomgå en militär utbildning innan man kan antas till HV eller till någon annan del av FM. Under denna utbildning får man lära sig det man behöver kunna.

Men det är ju rätt att avståndsbedömning är svårt. Nu spelar det väl inte så stor roll vid skjutning med AK4 men med ksp och grg är det viktigt att kunna bedöma avstånd. Därför bör HV-förbanden snarast få sikten med integrerad avståndsmätare. Detta skulle spara in mycken övningstid. När det gäller grg så slipper man nog nästan allt tröttsamt ploppande med 9 mm och kan gå rätt på fullbumpan.
Citera
2017-08-05, 13:16
Bannlyst
Jag är verkligen inte säker, men jag har då hört (och det låter ju konstigt när jag tänker på det) att man inte använder telegrafi längre.

Med i sanning är det en form utav kommunikation som uppfanns på sent 1830-talet. Tekniken bör ha gått framåt sedan dess tycker man?

Inom amatörradio så används det fortfarande ganska flitigt, men jag tror inte ens man behöver kunna det för att få ett s.k. c-certifikat, som kräver att man ska kunna sända och ta emot 40-tecken per minut.

Åtminstone var det så tidigare. Jag är osäker nuvarande reglerna.

Lite OT på slutet. Men det bjuder jag på! :-)

Citat:
OK! Tack för svar!

Citera
2017-08-05, 13:33
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

Nä, ingen morse då morse är Telegrafi. Signalering är tal, fast inte som normalt tal där man pratar lite-hur-som-helst. Vid signalering följer olika meddelandetyper olika protokoll/format där man styr upp i vilken ordning informationen sägs. Bokstavering ("Adam, Bertil, Cesar, o.s.v.") skall man också behärska som signalist.

Tekniskt sett är det olika radioapparater och fälttelefoner man upprättar och pratar i. Du kommer också lära dig resa olika antenner och kanske t.o.m. master (om förbanddet har sådana). Och att ladda ackar (d.v.s "batterier")! Bra också om du har koll på kartläsning, mycket av informationen är geografiskt relaterad och handlar om var någonstans saker händer.

Signalist är en kul tjänst - man har koll på "läget i stort" och du blir en värdefull resurs!
Citera
2017-08-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Nä, ingen morse då morse är Telegrafi. Signalering är tal, fast inte som normalt tal där man pratar lite-hur-som-helst. Vid signalering följer olika meddelandetyper olika protokoll/format där man styr upp i vilken ordning informationen sägs. Bokstavering ("Adam, Bertil, Cesar, o.s.v.") skall man också behärska som signalist.

Tekniskt sett är det olika radioapparater och fälttelefoner man upprättar och pratar i. Du kommer också lära dig resa olika antenner och kanske t.o.m. master (om förbanddet har sådana). Och att ladda ackar (d.v.s "batterier")! Bra också om du har koll på kartläsning, mycket av informationen är geografiskt relaterad och handlar om var någonstans saker händer.

Signalist är en kul tjänst - man har koll på "läget i stort" och du blir en värdefull resurs!

Får tacka för svar, även om det var stabsassistent jag pratade om. Har dock hört att stabsassistent och signalist är befattningar som liknar varandra mycket. Jag har ställt frågor om stabsassistent i den här tråden tidigare, men egentligen kanske jag är mer intresserad av Sjövärnskåren, då jag alltid har gillat vatten och båtar. Där kan jag tänka mig att man använder morse när man signalerar med såna där lampor - eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in