Citat:
Ursprungligen postat av
Hekatonkheir
Vissa har frågat här i tråden om tidigare domar och fått svaret att det bara är prick i registret som spelar roll, om den är borta så är det lugnt. Men får man inte också frågan i blanketterna man fyller i om man någon gång har dömts för något brott? Spelar inte det någon roll?
Menar du inför GMU?
Hur som helst, jag är dömd för 10 år sedan men fyllde såklart i att jag var "ren" när jag fyllde i ansökningarna för GMU eftersom allt är borta sedan länge. På psykologens säkerhetsprövning svarade jag dock att jo, jag har varit dömd. Det var antagligen dumt att säga men... Iaf fick jag en hel del följdfrågor. Jag sa ärligt att jag inte nämnt det tidigare eftersom det inte är med i registren sedan länge, jag berättade vad det gällde och fick berätta påföljd och förklara händelsen och att jag tar ansvar för det och avstånd från det idag. Det var inga problem tror jag, psykologen verkade främst tycka att jag resonerade bra om händelsen, hade distans till det och så vidare.
Dock nämnde jag att jag hade haft skulder för också flera år sedan vilka nu var betalda sedan länge, det såg psykologen väldigt allvarligt på och sa att det måste sänka mitt "betyg". Nämn för f.n ingen skuld eller slarv med pengar, även om det var 10 år sen.