2016-05-17, 01:52
Medlem
Turrluffs avatar
Någon som vet om HV kallats in efter attacken mot telemasten?
Citera
2016-05-17, 02:20
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Någon som vet om HV kallats in efter attacken mot telemasten?

Har inte hört nåt iallafall
Citera
2016-05-17, 11:27
Medlem
Attack mot masten? nån hade skruvat bort muttrarna till fästena...
Citera
2016-05-17, 13:15
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Attack mot masten? nån hade skruvat bort muttrarna till fästena...
Jo för alla vet att en attack enbart sker med handeldvapen och granatkastare...

Nä, självfallet är detta en attack. Det är inte någon som bara fått för sig att använda skiftnyckeln i bakfickan när de snubblat över masten. Detta var planerat och utfört av någon med kännedom av hur man handikappar masten så att den välter vid milda vindar. Polisen beskriver borttagandet av ca 50 muttrar som "systematiskt".
Citera
2016-05-17, 16:26
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Vissa har frågat här i tråden om tidigare domar och fått svaret att det bara är prick i registret som spelar roll, om den är borta så är det lugnt. Men får man inte också frågan i blanketterna man fyller i om man någon gång har dömts för något brott? Spelar inte det någon roll?
Citera
2016-05-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Jo för alla vet att en attack enbart sker med handeldvapen och granatkastare...

Nä, självfallet är detta en attack. Det är inte någon som bara fått för sig att använda skiftnyckeln i bakfickan när de snubblat över masten. Detta var planerat och utfört av någon med kännedom av hur man handikappar masten så att den välter vid milda vindar. Polisen beskriver borttagandet av ca 50 muttrar som "systematiskt".

Nej självklart inte..men man måste ju kunna se sobert på detta och inte direkt skrika ryssen kommer. Fan vad skit man gjort när man var yngre...detta kunde varit nått liknande, utan ha varit en attack.
Säger inte att jag har rätt, men va fan skiftnycklar och rörtänger säljer ju alla järnaffärer.
Rätt tidsineffektivt o gänga ur alla de muttrarna om man är en elak fiende eller??
Citera
2016-05-17, 20:44
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Nej självklart inte..men man måste ju kunna se sobert på detta och inte direkt skrika ryssen kommer. Fan vad skit man gjort när man var yngre...detta kunde varit nått liknande, utan ha varit en attack.
Säger inte att jag har rätt, men va fan skiftnycklar och rörtänger säljer ju alla järnaffärer.
Rätt tidsineffektivt o gänga ur alla de muttrarna om man är en elak fiende eller??
Jo, men polisen har sagt att de har gått systematiskt tillväga när de lossat muttrarna. Tvivlar på att några skitungar kommit på tanken att köpa en maskin stark nog att lossa på muttrarna, ta med sig diverse vätskor och fetter för att underlätta att skruva upp muttrarna och därefter gjort en plan för att effektivt försvaga förankringen på ett sådant sätt att de hinner ta sig från masten.
Citera
2016-05-22, 12:11
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatonkheir
Vissa har frågat här i tråden om tidigare domar och fått svaret att det bara är prick i registret som spelar roll, om den är borta så är det lugnt. Men får man inte också frågan i blanketterna man fyller i om man någon gång har dömts för något brott? Spelar inte det någon roll?
Ingen som vet svaret på detta?
Citera
2016-05-22, 21:21
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Vet inte om frågan är med på nån blankett men om du använder sunt förnuft: dömd för att försökt smuggla in en extra flaska sprit från thailandsresan för ett halvår sen = spelar nog ingen roll. Dömd för väpnat rån för 10 år sen = spelar nog roll.
Citera
2016-05-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ingen som vet svaret på detta?

Inte aktiv inom samma region men vi har inte fått någon förhöjning av hotbilden eller så i den regionen jag är aktiv i.
Citera
2016-05-23, 10:54
Medlem
Batman-number1s avatar
Citat:

Menar du inför GMU?

Hur som helst, jag är dömd för 10 år sedan men fyllde såklart i att jag var "ren" när jag fyllde i ansökningarna för GMU eftersom allt är borta sedan länge. På psykologens säkerhetsprövning svarade jag dock att jo, jag har varit dömd. Det var antagligen dumt att säga men... Iaf fick jag en hel del följdfrågor. Jag sa ärligt att jag inte nämnt det tidigare eftersom det inte är med i registren sedan länge, jag berättade vad det gällde och fick berätta påföljd och förklara händelsen och att jag tar ansvar för det och avstånd från det idag. Det var inga problem tror jag, psykologen verkade främst tycka att jag resonerade bra om händelsen, hade distans till det och så vidare.

Dock nämnde jag att jag hade haft skulder för också flera år sedan vilka nu var betalda sedan länge, det såg psykologen väldigt allvarligt på och sa att det måste sänka mitt "betyg". Nämn för f.n ingen skuld eller slarv med pengar, även om det var 10 år sen.
Citera
2016-05-24, 15:08
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman-number1
Menar du inför GMU?

Hur som helst, jag är dömd för 10 år sedan men fyllde såklart i att jag var "ren" när jag fyllde i ansökningarna för GMU eftersom allt är borta sedan länge. På psykologens säkerhetsprövning svarade jag dock att jo, jag har varit dömd. Det var antagligen dumt att säga men... Iaf fick jag en hel del följdfrågor. Jag sa ärligt att jag inte nämnt det tidigare eftersom det inte är med i registren sedan länge, jag berättade vad det gällde och fick berätta påföljd och förklara händelsen och att jag tar ansvar för det och avstånd från det idag. Det var inga problem tror jag, psykologen verkade främst tycka att jag resonerade bra om händelsen, hade distans till det och så vidare.

Dock nämnde jag att jag hade haft skulder för också flera år sedan vilka nu var betalda sedan länge, det såg psykologen väldigt allvarligt på och sa att det måste sänka mitt "betyg". Nämn för f.n ingen skuld eller slarv med pengar, även om det var 10 år sen.

Nej, menar till hemvärnet bara. Intressant att de inte såg det som komprometterande att du ljög på blanketten. Lite så jag resonerar, om man uppger att man är "ren" och de kan se i registret (pliktverket kan väl se även preskriberade prickar?) att man är tidigare dömd så lär det ju inte se så bra ut? Man vill ju kunna vara helt ärlig, men pliktverket verkar ju vara mycket petiga nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in