2019-06-08, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Hej, jag ska installera windows från ett USB men får fel medellandet att disken måste va i NTFS format för att de ska gå att installera operativsystemet på den. Nu finns inget operativ system alls på datorn. När jag googlar får jag information om hur man gör i windows när man ska ändra från FAT till NTFS men de hjälper ju inte då dator inte startar alls.

Efter att ha letat runt lite i menyerna i BIOS (om de nu är rätt ord) för att se om de går att ändra har jag inte hittat något.

Brukar komma upp alternativ när man väl gör installationen , att man kan radera hårddisk och sen formatera om den.
Tycker däremot att installera ifrån usb inte fungerar jättebra, massa buggar.
Citera
2019-06-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Brukar komma upp alternativ när man väl gör installationen , att man kan radera hårddisk och sen formatera om den.
Tycker däremot att installera ifrån usb inte fungerar jättebra, massa buggar.

Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
NTFS är filformatet du väljer när du formaterar hårddisken innan du installerar tex ett OS på den.
Detta är inget du gör i BIOS.

Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Som sagt, detta görs ej i BIOS. Det spelar ingen roll vilket filsystem en disk har, då installationen kommer ändra det till NTFS.

Tack för svar. Ni verkar alla vara inne på samma spår. Dvs att de ska ändras automatiskt i samband med installationen. Men de händer tyvärr inte.

Man får upp menyn där man kan välja var windows ska installeras och sen är de stopp. Och står att de inte går att installera på disken då denna inte är i NTFS format.

Har installerats windows tidigare från samma ISO fil så filen funkar. Nu har jag dock bränt filen igen. Men de är samma USB och samma tillvägagångssätt också så jag har svårt att tro att de fel på filen eller installationsmediet. Försökte installera Debian bara för att testa. Jag tror att de va då jag råkade ändra format.

Finns de något annat sätt att ändra formatet? När de nu inte görs i samband med installationen.

Har även kollat om de möjligt att återställa datorin i BIOS. Är de möjligt? De kommer även ett "reparkit" med ISO filen men efter att ha provat lite verkar inget fungera men de kan bero på att jag inte vet vad jag ska göra.
Senast redigerad av Ki 2019-06-08 kl. 17:41.
Citera
2019-06-08, 18:16
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=rFsO2r22QSs

Jag kommer så här långt. Men riktigt så här ser de alltså inte ut för mej. Jag kan inte välja "driver option". Däremot finns de en flik där de står formatera. Men den funkar tuvär inte. Man kan också ta bort disken men de är väll inte att rekommendera?
Citera
2019-06-08, 19:10
Medlem
Hur man ändrar format till NTFS vid windows installation

Min installation krånglade då formatet på installations disken var fel. Vanligtvis formateras disken till rätt format automatiskt. vilket inte skede i mitt fall. Men de gick mycket enkelt att lösa i comand. Vilket beskrivs här:

https://www.youtube.com/watch?v=26EWlWCQERw

Då många säkert stött på detta frustrerande problem ville jag tipsa om videon!
Senast redigerad av Ki 2019-06-08 kl. 19:17.
Citera
2019-06-08, 19:18
Bannlyst
Om du behöver göra detta så formaterar du datorn fel.

Säker på att du inte ska göra rätt från början?
Citera
2019-06-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Om du behöver göra detta så formaterar du datorn fel.

Säker på att du inte ska göra rätt från början?

Upplys mej då om hur man formaterar datorn "rätt". Du trodde ju att de skulle ske per automatik under installationen. I praktiken formaterar du disken på de här sättet (Youtube klippet) om de inte är "rätt" eller om man skulle kunna göra samma sak innan eller på något annat sätt ter sej helt irrelevant.
Citera
2019-06-09, 01:53
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Upplys mej då om hur man formaterar datorn "rätt". Du trodde ju att de skulle ske per automatik under installationen. I praktiken formaterar du disken på de här sättet (Youtube klippet) om de inte är "rätt" eller om man skulle kunna göra samma sak innan eller på något annat sätt ter sej helt irrelevant.

Fast formaterar gör man ju i samma installationsavsnitt där man väljer partition.

Då får man NTFS per automatik då det är det filsystem Windows vill ha på sin systemhårddisk.

På andra hårddiskar än systemdisken kan du välja att ha något annat, även om NTFS är att föredra även på dem.

/J
Citera
2019-06-09, 10:15
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=rFsO2r22QSs

Jag kommer så här långt. Men riktigt så här ser de alltså inte ut för mej. Jag kan inte välja "driver option". Däremot finns de en flik där de står formatera. Men den funkar tuvär inte. Man kan också ta bort disken men de är väll inte att rekommendera?

ta bort partionen och skapa en partion på det utrymme som blev över sen starta installationen windows formarterar själv under installationen
t
Citera
2019-06-09, 13:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej, jag ska installera windows från ett USB men får fel medellandet att disken måste va i NTFS format för att de ska gå att installera operativsystemet på den. Nu finns inget operativ system alls på datorn. När jag googlar får jag information om hur man gör i windows när man ska ändra från FAT till NTFS men de hjälper ju inte då dator inte startar alls.

Efter att ha letat runt lite i menyerna i BIOS (om de nu är rätt ord) för att se om de går att ändra har jag inte hittat något.

starta mot USB-pinnen, vär valet kommer där du kan välja "AVANCERAT" så väljer du det, sedan RADERAR du ALLA partitioner som finns på disken NEDIFRÅN och uppåt till inga partitioner finns kvar.

Då skapar du en partition som fyller disken och väljer att formatera den till NTFS samt väljer att installera Windows 10 till den partitionen.. sedan fungerar allt...
Vill du lära dig installera Windows 10 så kolla i min signatur för mer hjälp..
Citera
2019-06-09, 17:33
Medlem
salxars avatar
Citat:
Tack för svar. Ni verkar alla vara inne på samma spår. Dvs att de ska ändras automatiskt i samband med installationen. Men de händer tyvärr inte.
Installera Windows till ditt USB med Rufus. Tryck in NTFS som format.

Fattar inte vad du ska krångla så för
Citera
2019-06-09, 22:31
Medlem
De skedde inte per automatik. Fråga mej inte varför. De gick i alla fall att fixa i comand. Vilket beskrivs här:

https://www.youtube.com/watch?v=26EWlWCQERw

Då många säkert stött på detta frustrerande problem ville jag tipsa om videon!
Citera
2019-07-09, 05:50
Medlem
Basebands avatar
Vad är egentligen skillnaden på att formatera en hårddisk/ett USB-minne via "quick format" istället för bara "format"?

Till exempel i cmd:

Citat:
format fs=ntfs
format fs=ntfs quick

Det är underförstått att jag kommit underfund med att det ena alternativet är snabbare... Men på vilket sätt skiljer sig de två formateringsmetoderna åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in